Iranian Agriculture News Agency

از ابتدای سال جاری تا کنون صورت گرفت:

تولید بیش از 5 میلیون اصله نهال شناسه دار با امکان صدور گواهی بهداشتی در استان البرز

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از تولید بیش از 5 میلیون اصله نهال شناسه دار در استان البرز و صدور گواهی بهداشت قرنطینه داخلی جهت جابجایی آنها در سطح استان و کشور خبر داد.

تولید بیش از 5 میلیون اصله نهال شناسه دار با امکان صدور گواهی بهداشتی در استان البرز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، علیرضا بدری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با همراهی کارشناسان مدیریت حفظ نباتات و کلینیک گیاهپزشکی طرف قرارداد، از نهالستان های مجوزدار شهرستان فردیس، کرج و مرکز کشت بافت رازی واقع در شهرستان نظرآباد بازدید کرد.

مدیر حفظ نباتات استان در حاشیه این بازدید با بیان اینکه 20 نهالستان مجوز دار در استان البرز وجود داردکه ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه تولید نهال دارند؛ بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و سایر دستگاه‌هایی که فعالیت‌هایشان مرتبط و در عرصه‌های کشاورزی انجام می‌شود در جهت احیا و توانمند سازی این نهالستان‌ها تأکید کرد.

بدری افزود: به منظور بررسی عوامل خسارتزای قرنطینه ای در نهالستان های مجوز دار استان در سال جاری تا کنون 60 مرحله بازدید در طی سه دوره انجام شده است و در این بازدید ها که توسط کلینیک های گیاهپزشکی دارای مجوز از سازمان حفظ نباتات و تحت نظارت مدیریت حفظ نباتات استان انجام می شود، عوامل خسارتزا بصورت میدانی و آزمایشگاهی در نهال های تولیدی نهالستان ها و مراکز کشت بافت گیاهی مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص تعداد کلینیک های گیاهپزشکی مرجع که دارای قرارداد با نهالستان های مجوز دار استان می باشد، اظهار کرد: در حال حاضر دو کلینیک مرجع درجه یک و یک کلینیک مرجع درجه دو در استان حضور دارند که به استان های همجوار نیز خدمات گیاهپزشکی ارائه می نمایند.

بدری با بیان اینکه ساماندهی نهالستان های غیر مجاز جهت اخذ مجوز با همکاری کمیته فنی نهال استان در دستور کار سازمان می باشد، در خصوص فرایند نظارت و صدور گواهی بهداشت نهالستان های مجوزدار تصریح کرد: در نتیجه اقدامات انجام شده در سال جاری در مجموعه تولیدات نهالستان های استان، بیش از 5 میلیون اصله نهال شناسه دار تولید و در نهایت گواهی بهداشت قرنطینه داخلی جهت جابجایی آنها در سطح استان و کشور صادر شده است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید