Iranian Agriculture News Agency

در استان البرز صورت گرفت:

بیش از 9800 مورد بازرسی از اصناف در شش ماهه نخست سال جاری

مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی سازمان سازمان جهادکشاورزی استان البرز گفت بارزترین تخلف اصناف گرانفروشی کالاهای اساسی از جمله برنج،گوشت، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و به ویژه نان است.

بیش از 9800 مورد بازرسی از اصناف در شش ماهه نخست سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، داریوش یوسفی، مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی، با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال جاری، 9872 مورد بازرسی انجام شده و 2332 گزارش تخلف ثبت گردیده است؛ افزود: از نظر نوع تخلف گرانفروشی با حدود ۳0 درصد، کم فروشی با 22 درصد ، عدم درج قیمت با 17 درصد، بالاترین نوع تخلفات را به خود اختصاص داده اند، افزود: در حوزه کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و سایر محصولات کشاورزی به خصوص آرد و نان است؛ که بارزترین تخلف ها در حوزه آرد و نان بوده است.

مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه کلیه گزارش های دریافتی در سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی ثبت شده و به اداره کل تعزیرات استان ارجاع می شود؛ تصریح کرد: از نظر صنفی با حدود 50 درصد بازرسی ها از نانوایی ها صورت گرفته  که با 75.8 درصد بالاترین تخلف ثبت شده مربوط به نانوایان است. به بیانی دیگر ازهر 3 بازرسی در صنف نانوایان یک مورد تخلف ثبت شده است. رتبه های بعدی در تخلفات ثبت شده مربوط به فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای با 5.3 % و میوه و تره بار و خواربار فروشی ها با حدود 4% می باشند.

وی ضمن قدردانی از نانوایان زحمت کش و درستکار ادامه داد، بیشترین تخلف در نانوایی ها مربوط به نوع کم فروشی( کاهش وزن چانه) و گرانفروشی است.

 یوسفی عمده دلایل افزایش تخلفات در نانوایان دانست و تصریح کرد: افزایش بدون ضابطه بهای اجاره داری و مباشرت در نانوایی ها، افزایش هزینه های تولید نان از جمله دستمزد کارگری و افزایش تعرفه های انرژی است.

مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه با نصب دستگاه های کارتخوان جدید و ثابت بودن قیمت نان در نانوایی های یارانه 1 و 2، تخلف گرانفروشی کاهش یافته است، افزود: متأسفانه کم فروشی افزایش معنا داری پیدا کرده است و با عنایت به نکات ارائه شده به جهت جلب بیشتر مشارکت شهروندان محترم در نظارت، تأکید می شود که می بایست در هنگام خرید نان، دستگاه کارت خوان در معرض دید مشتریان قرار گیرد و خریدار شخصاً تعداد نان را انتخاب نموده و رمز خود را وارد نماید.

یوسفی در خصوص نوسانات قیمت مرغ گرم در بازار اظهار کرد: با توجه به نوسانات قیمت مرغ گرم در بازار و افزایش قیمت این محصول که بالاترین میزان مصرف را در اقلام پروتئینی به خود اختصاص داده است. جهت استحضار هم استانی های محترم، افزایش قیمت نهاده ها و تغییر تامین خوراک طیور از ارز ترجیهی به ارز نیمایی اصلی ترین دلیل افزایش قیمت مرغ گرم بوده است. از طرفی استان البرز تامین کننده حدود 17 درصد از میزان مصرف استان بوده و مازاد نیاز می بایست از خارج از استان ازجمله استان های گیلان، گلستان، زنجان ، قزوین، مازنداران و تهران تامین می شود. کاهش واردات این کالا از استان های هم جوار یکی دیگر از دلایل اصلی نوسان قیمت این محصول پرمصرف است. در دو هفته اخیر با تمهیدات اندیشیده شده قیمت مرغ گرم از ثبات نسبی برخوردار شده، به علاوه با توزیع قابل توجه مرغ منجمد با قیمت 48000 تومان و کیفیت مناسب، کاستی مرغ گرم تا حدود زیادی جبران شده است.

مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان البرز ضمن قدردانی از همراهی مجموعه اداره کل تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف افزود: هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های ذیربط وجود دارد و بازرسین در گشت‌های مشترک به صورت منظم و مستمرحضور دارند.

وی با بیان اینکه مردم همواره چشم بیدار و مشوق و پشتیبان جهادکشاورزی در تکالیف نظارتی بوده اند، ضمن تشکر از مشارکت و همراهی هم استانی های محترم در وظایف بازرسی این مدیریت، درخواست می شود تا هر نوع تخلف مشاهده شده را به سامانه 124 و 135 گزارش نمایند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید