Iranian Agriculture News Agency

مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز:

افزایش تولید در بخش کشاورزی، ضامن خودکفایی و استقلال کشور است

جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان البرزبا حضور اعضای ستاد بیمه در سالن جلسات مدیریت شعب بانک کشاورزی استان البرز برگزار شد.

افزایش تولید در بخش کشاورزی، ضامن خودکفایی و استقلال کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان با حضور عبدالرضا روشن نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رئیس ستاد بیمه کشاورزی استان، رافعی دهکردی، مدیر شعب بانک کشاورزی، محمدرضا فلاح نژاد، مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز، غلامرضا توکلی، مدیرکل دامپزشکی استان، جمعی از معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور عشایری و سایر اعضای ستاد بیمه در سالن جلسات مدیریت شعب بانک کشاورزی استان البرز برگزار شد.

منوچهر رافعی دهکردی، مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز، طی سخنانی ضمن خیر مقدم و  قدردانی از زحمات همه دست اندر کاران بیمه محصولات کشاورزی، با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در سال های اخیر، تأثیر پذیری بخش کشاورزی از مخاطرات محیطی را اجتناب ناپذیر کرده است، به ضرورت بیمه محصولات کشاورزی اشاره و بر ارتقاء دانش فنی تولید به سطح مزارع و تلاش برای توسعه حداکثری سطح بیمه محصولات کشاورزی در استان تأکید کرد.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز، حمایت از تولیدکنندگان را وظیفه ای خطیر در راستای تأمین امنیت غذایی برای مجموعه تلاشگران در بخش کشاورزی خواند و افزود: حسب فرمایش مقام معظم رهبری، آن چیزی است که استقلال کشور را رقم می زند، تولید است.

عبدالرضا روشن‌نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رئیس ستاد بیمه کشاورزی استان، ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مجموعه بانک کشاورزی در ستاد استان و شهرستان ها در راستای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها و تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی استان با اشاره به اقدامات مؤثر سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید، ارتقاء بهره وری، توسعه کشاورزی دانش بنیان و تلاش دولت و تولیدکتنندگان برای تداوم تولید وافزایش ضریب امنیت غذایی، ابراز امیدواری کرد با استمرار پشتیبانی اعتباری و فنی از تولیدکنندگان در همه زیر بخش ها وکاهش ریسک فعالیت های تولیدی شاهد رونق بیش از پیش بخش کشاورزی در استان باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به آغاز فصل زراعی و اقدامات مؤثر وزارت جهاد کشاورزی در راستای رشد تولید محصولات استراتژیک با افزایش قیمت خرید تضمینی این محصولات و کاهش قیمت نهادها و نیز برنامه های وزارت متبوع در چند ماه اخیر در خصوص توسعه کشت های قراردادی، و لزوم تلاش همه جانبه در راستای خودکفایی کامل و افزایش ضریب امنیت غذایی به نقش مؤثر بیمه و اقدامات صندوق بیمه محصولات کشاورزی در کاهش ریسک فعالیت های تولیدی بخش کشاورزی اشاره و بر هماهنگی و تعامل بیشتر مجموعه سازمان، بانک و صندوق بیمه تأکید کرد.

وی با بیان اینکه کشاورزی یکی از خطرپذیر ترین فعالیت های تولیدی است و راهی نداریم جز اینکه ریسک این فعالیت ها را کاهش دهیم تا کشاورز با دلگرمی بیشتری به تولید ادامه دهد، افزود: هر ساله شاهد وقوع مخاطرات طبیعی و آسیب پذیری بخش کشاورزی هستیم و این در حالی است که منابع دولتی محدود است و پاسخگوی جبران همه ی خسارات و زیان های ناشی از مخاطرات طبیعی نیست.  

رئیس ستاد بیمه کشاورزی استان با بیان اینکه توسعه بیمه در سطوح مختلف می تواند کمک زیادی به بهره بردار برای کاهش و انتقال ریسک داشته باشد تصریح کرد: در سال گذشته در حوزه بیمه محصولات زراعی، دام و طیور عملکرد خوبی داشتیم و این در حالی است که در زیربخش بیمه باغات، هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم.

روشن نژاد بر برنامه ریزی، هماهنگی و تعامل بیشتر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان، دستگاه های تابعه و صندوق بیمه برای احصاء مسائل و موانع این حوزه و رفع آنها بر ارتقاء دانش و آگاهی تولیدکنندگان با اطلاع رسانی و آموزش و ترویج تأکید کرد.

محمدرضا فلاح نژاد، مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز نیز ضمن قدردانی از مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه های تابعه به عنوان معین وزارتخانه در استان البرز در برگزاری رزمایش های مقابله با مخاطرات در سال جاری، افزود: در این رزمایش ها که در حوزه جهاد کشاورزی با موضوع بیمه و خسارت بسیار مرتبط است، میزان آمادگی و میزان پاسخ فوری دستگاه ها ارزیابی شد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز به اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با مخاطرات در بخش کشاورزی اشاره  کرد و با بیان اینکه هرچقدر در آمادگی و پاسخ به بحران ها قوی تر عمل کنیم به طبع دامداران، باغداران و تولیدکنندگان یا مؤدیان ما خسارت کمتری می بینند، بر  فراگیر نمودن بیمه محصولات کشاورزی در سطح استان و استفاده از ظرفیت سایر بیمه ها در حوزه کشاورزی تأکید کرد.  

دکتر اسعدی، معاون امور بیمه ای صندوق بیمه نیز در گزارشی با اشاره به عملکرد بیمه محصولات کشاورزی استان افزود: در سال زراعی جاری 2 میلیارد تومان در حوزه بیمه مصولات زراعی و 2 میلیارد تومان در حوزه باغات تأیید شده است که به زودی به کشاورزان خسارت دیده تحت پوشش بیمه کشاورزی، پرداخت می شود.

وی افزود: در سال جاری در زیربخش دام، طیور و آبزیان، تا کنون 6 میلیارد تومان غرامت به تولیدکنندگان این بخش پرداخت شده است.

معاون امور بیمه ای صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری تعداد دو هزارو 340 بیمه نامه به مساحت 17 هزار و 655 هکتار در زیربخش زراعت، 210 بیمه نامه به مساحت 642 هکتار در حوزه باغات توسط نمایندگی های بیمه کشاورزی استان البرز  صادر شده است؛ افزود: در بخش ابنیه و تأسیسات جانبی، 5 بیمه نامه به مساحت 52 هکتار و در خصوص تنه درختان 112 بیمه نامه صادر شده است که در این راستا میزان 346 هکتار تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته است.

اسعدی با بیان اینکه در زیربخش طیور 669 بیمه نامه با ظرفیت 10 میلیون و 122 هزار و 359 قطعه؛ در بخش دام 583  بیمه نامه با ظرفیت 176 هزار رأس و در حوزه آبزیان 7 بیمه نامه با ظرفیت سه میلیون قطعه تا کنون صادر شده است؛ از اعلام آمادگی کلیه دفاتر خدمات بیمه ای و مراکز جهاد کشاورزی در استان البرز برای انعقاد قرارداد بیمه در کلیه حوزه های بخش کشاورزی برای شروع سال زراعی جدید خبر داد.

در ادامه این نشست هر یک از اعضای ستاد بیمه به ارائه نظرات و دیدگاههای خود پرداختند. استفاده از ظرفیت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان برای بررسی خسارت از مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در خاتمه از آقای اصغر حضرتی، کشاورز پیشرو استان در حوزه بیمه محصولات زراعی و تعدادی از مدیران و کارشناسان که عملکرد موفقی در افزایش سطح بیمه محصولات کشاورزی داشتند تقدیر به عمل آمد.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید