Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی:

کمک به حل مشکلات بخش کشاورزی با توسعه فناوری های زیستی و نانو

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به فقدان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مستقل در استان البرز، از اعلام آمادگی این پژوهشگاه به عنوان هسته مرکزی مرتبط با حوزه های تحقیقاتی مختلف کشاورزی برای توسعه همکاری های مشترک با سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بر اساس اولویت ها و نیاز بخش کشاورزی استان خبر داد.

کمک به  حل مشکلات بخش کشاورزی با توسعه فناوری های زیستی و نانو

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، امروز شنبه 25 تیرماه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، میزبان سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و جمعی از مدیران این سازمان بود.

صالحی جوزانی، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در این نشست ضمن خیر مقدم به مهندس روشن نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز و هیأت همراه، به ارائه توضیحاتی در خصوص تاریخچه تأسیس پژوهشگاه و زمینه فعالیت های آن پرداخت و افزود: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که سال 1379 با استقلال و توسعه بخش فیزیولوژی مولکولی موسسه تحقیقات اصلاح بذر شکل گرفته در حال حاضر دارای شش بخش تحقیقاتی کشت بافت، مهندسی ژنتیک، سیستم بیولوژی، فیزیولوژی مولکولی، بیوتکنولوژی میکروبی و نانوفناوری است. این پژوهشگاه همچنین دارای سه پژوهشکده منطقه ای در رشت، تبریز و اصفهان و یک مرکز در مشهد است که قرار است به عنوان مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فعالیت کند.

صالحی جوزانی، با بیان این که مأموریت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، استفاده از فناوری های زیستی و نانو برای حل مشکلات بخش کشاورزی است در خصوص اهمیت فناوری های جدید در بخش کشاورزی گفت: طبق پیش بینی ها، کشاورزی آینده در افق 2050 بیش از هر چیز تحت تأثیر 15 فناوری قرار خواهد گرفت که بیشترین آنها مرتبط با بیوتکنولوژی است. هم اکنون در بین پنج فناوری برتر در دنیا، بیوتکنولوژی با کسب 32 درصد گردش مالی جهانی این فناوری ها در رتبه اول قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به گردش مالی 550 میلیون دلاری بیوتکنولوژی که بیش از 10 درصد آن (60 میلیارد دلار) به بیوتکنولوژی کشاورزی اختصاص دارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم با توجه به وسعت و جمعیت کشور، یک درصد این بازار جهانی را کسب کنیم باید سهم خود را از این بازار به 600 میلیون دلار برسانیم و البته اگر هدفگذاری ستاد توسعه زیست فناوری در کسب سه درصد بازار جهانی زیست فناوری را مبنا قرار دهیم باید حدود دو میلیارد دلار از بازار جهانی بیوتکنولوژی کشاورزی را در اختیار داشته باشیم.

صالحی جوزانی،  با بیان این که این پژوهشگاه، مکمل مؤسسات پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حوزه فناوری های زیستی و نانو است و فلسفه ایجاد پژوهشگاه نیز همین بوده است، افزود: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان هاب توسعه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور در ارتباط با معاونت های مختلف وزارت جهاد کشاورزی، ستادهای فناوری، مؤسسات تحقیقاتی دانشگاه ها و بخش خصوصی در زمینه توسعه کاربرد فناوری های نو در رفع چالش های بخش کشاورزی و منابع طبیعی تلاش می کند. افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات این حوزه، افزایش مقاومت به تنش ها، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی از اولویت های فعالیت پژوهشگاه است. ضمن این که در زمینه ذخایرژنتیکی، محیط زیست و سلامت هم کارهای باارزشی کرده ایم که از جمله آنها ایجاد بانک اختصاصی باکتری های اسید لاکتیک، بانک میکروب های مفید و مضر و بانک اختصاصی میکروجلبک هاست.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان این که پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با برخورداری از حدود 45 نفر هیات علمی، بالغ بر 750 گزارش نهایی (پروژه)، 70 دانش فنی قابل تجاری سازی (11 درصد فناوری های قابل تجاری سازی ثبت شده سازمان تات)، 40 ثبت اختراع، سه هزار مقاله علمی، حدود 38 قرارداد انتقال فناوری و 20 یافته قابل ترویج داشته است، اظهار داشت: یکی از دستاوردهای پژوهشگاه که به عرصه راه پیدا کرده، پروتکل کشت بافتی بذر سیب زمینی است که از سال 1386 به صورت رایگان به شرکت های دانش بنیان خصوصی واگذار شده و کشور را از واردات سالانه سه میلیون دلار بذر سیب زمینی کاملا بی نیاز کرده است.

 صالحی جوزانی بیان کرد: این پژوهشگاه هر ساله هسته اولیه بذر 17 رقم سیب زمینی را تولید و در اختیار 13 شرکت بخش خصوصی قرار می دهد که علاوه بر اشتغالزایی برای 210 نفر، تاکنون در مجموع 45 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته است.

وی در ادامه با تأکید بر رویکرد راهبردی این پژوهشگاه به توسعه همکاری‌های مشترک با مؤسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دیگر سازمان‌ها و معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی به برخی قراردادهای پژوهشی که طی یکی، دو سال اخیر بین این پژوهشگاه و مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، سازمان شیلات، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی، مرکز تحقیقات ابریشم، سازمان چای، مؤسسه تحقیقات علوم دامی، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امضا و عملیاتی شده است اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی همچنین با اشاره به این که استان البرز فاقد مرکز استانی تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی است و در عین حال حداقل هشت مؤسسه تحقیقات کشاورزی در استان استقرار دارند، پیشنهاد کرد که شورای تحقیقات کشاورزی استان به منظور تعیین و بررسی اولویت ها و نیازهای پژوهشی کشاورزی البرز به ریاست رئیس جهاد کشاورزی استان تشکیل شود و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی هم به عنوان هسته مرکزی مرتبط با حوزه های تحقیقاتی مختلف کشاورزی آمادگی دارد مسئولیت دبیرخانه این شورا را برعهده بگیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید