Iranian Agriculture News Agency

در نشست ستاد برداشت غلات و دانه های روغنی استان البرز مطرح شد:

هماهنگی برای برداشت، خرید و تحویل غلات و کلزای کشاورزان به مراکز خرید

استاندار البرز و رئیس ستاد برداشت و خرید تضمینی غلات و دانه های روغنی استان، بر لزوم آمادگی کامل همه ی دستگاه های ذیربط برای برداشت، خرید و تحویل غلات و کلزای تولیدی کشاورزان به مراکز خرید استان تأکید کرد.

هماهنگی برای برداشت، خرید و تحویل غلات و کلزای کشاورزان به مراکز خرید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، دکتر مجتبی عبداللهی، استاندار البرز، در جلسه هماهنگی ستاد استانی برداشت و خرید تضمینی غلات و دانه های روغنی که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران، برای برنامه ریزی و حمایت از کشاورزان، بر همکاری کلیه مسئولین استانی و شهرستان ها در  تشویق و ترغیب کشاورزان به تحویل گندم به مراکز خرید تأکید کرد و خواستار همکاری عوامل پلیس راه و پلیس راهور جهت تردد کمباین ها و نیز همکاری بانک کشاورزی در پرداخت به موقع وجوه مربوط به خرید محصول کشاورزان استان شد.

نماینده عالی دولت و رئیس ستاد برداشت غلات و کلزای استان با اشاره به ضرورت آمادگی کامل همه ی دستگاه های ذیربط و لزوم تشکیل جلسه فوق العاده در حین کار برای بررسی عملکرد و در صورت نیاز به تصمیم گیری های جدید؛ بر همکاری فرمانداران، ادارات محیط زیست شهرستان ها و سایر مراجع نظارتی با مدیران جهادکشاورزی شهرستان جهت تشکیل ستاد برداشت و خرید تضمینی خرید غلات پاییزه و کلزا و همچنین مقابله با سودجویان احتمالی برای جلوگیری از اقداماتی چون اختلاط محصول و ... تأکید کرد.

عبدالرضا روشن نژاد، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه با بیان اینکه​ آفت سن جزء آفات همگانی مزارع غلات است و در صورت مقابله به موقع، ازخسارات جبران ناپذیر این آفت به مزارع پیش گیری می شود، از اقدامات پیشگیرانه سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای افزایش کیفیت گندم تولیدی و در نتیجه افزایش ضریب امنیت غذایی در این حوزه خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با اقدامات خوبی که در خصوص پایش مزارع غلات استان صورت گرفته است، شاهد تحویل گندم مرغوب و با کیفیت از سوی کشاورزان استان باشیم.

روشن نژاد، نظارت کارشناسان بر برداشت محصول و تنظیم ماشین آلات برداشت برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در راستای بهره وری از عوامل تولید، افزایش صرفه اقتصادی برای کشاورز و حفظ و ثبات امنیت غذایی بسیار مهم توصیف کرد و افزود: گندم تولیدی توسط کشاورزان استان همواره از مرغوبیت مطلوب و عملکرد بالایی در سطح کشور برخوردار است و علیرغم سطح کم زیرکشت استان البرز از لحاظ کیفیت و عملکرد در این حوزه رکورددار شاخص عملکرد تولید در کشور است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، با بیان اینکه علی رغم صدور اطلاعیه و ارسال پیامک، ممکن است برخی از کشاورزان برای راحتی کار (قبل ازکشت بعدی) نسبت به آتش زدن بقایا اقدام کنند؛ خواستار همکاری و آمادگی آتش نشانی جهت مقابله با حوادث احتمالی آتش سوزی مزارع و اطفاء به موقع آن در سطح استان شد و تصریح کرد: در صورت اطلاع و رؤیت موضوع، موارد به مدیریت های شهرستان اطلاع رسانی شود.

علی حیدری، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کشت غلات و کلزا در سال زراعی جاری سطح زیر کشت گندم استان را بالغ بر هشت هزار  هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود امسال بیش از 43 هزار تن گندم از سطح مزارع استان برداشت و از این میزان، بالغ بر 26000 تن تحویل مراکز خرید گندم در استان شود.

وی سطح قابل برداشت محصول جو را بالغ بر 6500 هکتار عنوان و اضافه کرد: پیش بینی می شود بیش از 31 هزار و 200 تن محصول جو از سطح مزارع استان برداشت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان، سطح قابل برداشت محصول کلزا در استان را 408 هکتار خواند و افزود: پیش بینی می شود امسال بیش از 1000 تن محصول کلزا توسط کشاورزان استان تولید شود.

وی در خصوص متوسط برداشت هر کمباین افزود: این وضعیت بسته به شرایط مزرعه و شرایط اقلیمی منطقه بطور متوسط بین 4 تا 6  هکتار در روز در کمباین متوسط بوده  و درکمباین های سنگین بسته به شرایط مزرعه و شرایط اقلیمی منطقه، بطور متوسط بین 7 تا 10 هکتار در روز می باشد.

حیدری با بیان اینکه در سال زراعی پیش رو، 11 اکیپ برداشت و 82 دستگاه کمباین شامل 12 کمباین بومی و 70 کمباین مهاجر، آماده برداشت محصول کشاورزان استان هستند، اظهار کرد: به جهت توان برداشت بالاتر کمباین های نوین و ارسال تعداد زیادی از این نوع کمباین ها، ظرفیت ناوگان برداشت افزایش یافته لذا تعداد کمباین مورد نیاز کاهش می یابد.   

وی تاریخ تقریبی شروع برداشت غلات پاییزه و کلزا را به ترتیب گندم، 25 خرداد؛ جو 15  خرداد و کلزا را 20  خردادماه دانست و افزود: مناطق اولیه شروع برداشت، شهرستان اشتهارد و جنوب شهرستان نظرآباد است و انتظار می رود تاریخ تقریبی اتمام برداشت گندم، جو و کلزا به ترتیب 30، 20 و  15 تیرماه باشد.  

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه مسئولیت خرید محصول گندم کشاورزان بر عهده اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان می باشد؛ قیمت تضمینی خرید غلات پاییزه و کلزا  در سال زراعی جاری را 10500 تومان عنوان کرد و افزود: در سال جاری به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی، مبلغ 10،000 ریال تشویقی برای کشاورزان منظور می گردد.

وی خاطر نشان کرد: مبنای معرفی ناظرین جهادکشاورزی در مراکز خرید، بر اساس بند 11 دستورالعمل ابلاغی وزیر محترم جهادکشاورزی می باشد.

حیدری خواستار همکاری شرکت فرآورده های نفتی جهت تأمین سوخت کمباین ها به ویژه در شهرستان اشتهارد و نیز همکاری لازم تعاونی کمباین داران برای تأمین و اعزام کمباین به ویژه کمباین دارای هد برداشت کلزا در سطح استان شد و افزود:  برای کمباین های متوسط روزانه 200 لیتر و برای کمباین های سنگین و نیمه سنگین روزانه 300 لیتر سوخت لازم است و ضروری است  این سهمیه از کل سهمیه سوخت استان به طور مجزا لحاظ شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان، برای جلوگیری از افزایش هزینه حمل و نقل محصول تولیدی کشاورزان، بر افزایش نظارت پایانه های باربری بر موضوع کرایه حمل، تأکید کرد.

کریم قرشی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان نیز از آمادگی کامل این اداره کل برای تجهیز مراکز خرید از تاریخ اعلام شده و مساعدت لازم با کشاورزان به ویژه در خصوص زمان تخلیه محموله ارسالی کشاورزان استان خبر داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید