Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین:

تدوین نخستین تبارنامه ملی اسب کاسپین در استان البرز

مدیر عامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران از تدوین نخستین تبارنامه ملی اسب کاسپین با همکاری اعضای این انجمن، تولیدکنندگان و مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور خبر داد.

تدوین نخستین تبارنامه ملی اسب کاسپین در استان البرز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، محمدجواد دهقان با اعلام این خبر افزود: در پی سه سال تلاش بی وقفه و همکاری مالکین و تولیدکنندگان اسب کاسپین، پرونده نخستین گروه از اسب های کاسپین شامل ۱۲۰ رأس از اسب های اصیل و پیش بنیادی جهت ثبت ملی و بین المللی تکمیل شده است.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین با اشاره به اینکه پیگیری مستمر تولیدکنندگان، اعضای انجمن و همکاران مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در این موفقیت تأثیرگذار بود؛ افزود: این فعالیت گروهی با اعلام فراخوان ها و انجام مراحل متعدد انجام شده است.

دهقان تصریح کرد: در نخستین تبار نامه اطلاعات اسب هایی منتشر می شوند که مراحل لازم را طی کرده باشند.

وی تکمیل فرم شناسایی انفرادی اسب توسط مالک اسب، تأیید و دریافت فرم توسط انجمن، ارزیابی اسب توسط ارزیاب های مورد تأیید انجمن و تایید مطابقت تیپ اسب با استاندارد نژادی اسب کاسپین و دریافت نتیجه آزمایش پروفایل ژنتیکی اسب به منظور انجام تست صحت والدین را شروط اصلی برای انتشار اطلاعات اسب های کاسپین در تبارنامه عنوان کرد.

 مدیر عامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران، یادآور شد: آخرین مهلت تکمیل پرونده اسب ها برای انتشار در نخستین تبارنامه تا پایان اسفند ماه سالجاری می باشد.

دهقان افزود: مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، انجمن حفاظت از اسب کاسپین و انجمن بین المللی اسب کاسپین تنها اسب هایی را به عنوان اسب کاسپین می شناسد که در تبارنامه در حال تدوین به عنوان کاسپین اصیل ثبت می شوند.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران خاطرنشان کرد: اسب هایی که در رده “پیشبنیادی” قرار می گیرند و تولیدات آنها، پس از طی مراحل مربوط به مقررات مربوطه، ازگروه پیش بنیادی به رده کاسپین اصیل، ارتقاء یافته و در نسخه های بعدی کتاب تبارنامه بین المللی به عنوان “اصیل” ثبت می شوند.

وی اضافه کرد: مطابق قوانین جدید، هیچ اسبی با منشأ ایرانی قبل از ثبت توسط انجمن حفاظت از اسب کاسپین، در هیچ کشور دیگری نمی تواند به عنوان کاسپین شناخته شده و از نظر انجمن بین المللی، واجد شرایط برای ثبت در تبارنامه بین المللی اسب کاسپین نیست.

دهقان با بیان اینکه نسخه های بعدی تبارنامه به صورت سالانه به روز می شود؛ یادآور شد: فقط مالک اسب وظیفه پیگیری، تکمیل پرونده اسب و طی کردن مراحل ثبت طبق ضوابط ملی و قوانین انجمن بین المللی را دارد؛ در صورت عدم مشارکت مالک در گزارش اطلاعات اسب‌های خود و یا عدم پیگیری وی، هیچ مسئولیتی بر عهده ی انجمن و مؤسسه نیست.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران با تأکید بر اینکه انجمن در حال حاضر برای خدمات خود هیچگونه وجهی دریافت نمی کند؛ افزود: همچنین بخشی از هزینه تست های ژنتیکی اسب‌هایی که مالکین آنها به صورت کتبی اعلام کنند فاقد تمکن مالی هستند، توسط انجمن پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه مالکان اسب های کاسپین می توانند برای پیگیری تکمیل پرونده اسب خود با منشی کمیته تبارنامه انجمن (شماره ۰۹۹۳۳۲۵۶۱۲۰ از ساعت ۱۷ تا۲۱ روزهای غیرتعطیل)تماس بگیرند؛ افزود: علاقه مندان برای ارائه انتقادات و پیشنهادات خود می توانند با مؤسسه تحقبقات علوم دامی کشور(شماره ۳۴۲۵۶۱۹۹-۰۲۶) یا انجمن حفاظت از اسب کاسپین (پست الکترونیک info@caspianhorse.org ) تماس حاصل نمایند.

گفتنی است استان البرز یکی از قطب های مهم پرورش اسب از جمله اسب کاسپین در کشور محسوب می‌شود.

دفترنمایندگی انجمن حفاظت از اسب کاسپین در منطقه کردان شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید