Iranian Agriculture News Agency

درنشست قرارگاه امنیت غذایی استان البرز مطرح شد:

افزایش بهره وری و پایداری تولید با توسعه کشت های گلخانه ای

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: اقتصادی کردن تولید با چشم انداز صادرات، افزایش بهره وری منابع و پایداری تولید با توسعه کشت های گلخانه ای میسر می شود.

افزایش بهره وری و  پایداری تولید با توسعه کشت های گلخانه ای

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، نشست قرارگاه امنیت غذایی استان با حضور دبیر و جمعی از اعضای قرارگاه، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و مدیر شرکت شهرک های کشاورزی با دستور کار بررسی موانع توسعه کشت های گلخانه ای در استان برگزار شد.

عبدالرضا روشن نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی و دبیر قرارگاه امنیت غذایی استان با اشاره به بحران آب موجود در کشور، به عنوان یکی از موانع بزرگ و چالش اصلی در بحث تولیدات کشاورزی افزود: توسعه کشت گلخانه ای به عنوان یک موضوع محوری در استان مطرح و مورد تأکید استاندار محترم می باشد؛ که به دلیل اهمیت موضوع و حسب دستور ریاست محترم سازمان در دستور کار قرارگاه امنیت غذایی قرار گرفت.

محمد تاج الدینی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز با اشاره به وضعیت گلخانه های استان البرز، کشت گل و گیاه و تولید گل و محصولات گلخانه ای را جز برنامه های اولویت دار اقتصادی در استان البرز دانست و تصریح کرد: موضوع تولیدات گیاهی در محیط های کنترل شده و گلخانه ها با اقتصادی کردن تولید با دور نمای صادرات و بحث تولید خارج از فصل، افزایش بهره وری آب، پایداری تولید و افزایش کیفیت و کمیت محصولات تولیدی کشاورزی و اشتغال پایدار به همراه افزایش درآمد بهره برداران، از مهمترین اهداف توسعه کشت های گلخانه ای در استان البرز در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

داود بدرزاده مدیر امور باغبانی سازمان نیز ضمن ارائه گزارش مفصلی از وضعیت موجود کشت گلخانه ای در استان؛ محدودیت در زیر ساخت های موجود، گران بودن سازه گلخانه و نهاده ها، استیجاری بودن اراضی زیر کشت محصولات سبزی و صیفی و عدم تمایل اجاره داران به سرمایه گذاری بلند مدت، موانع موجود در مسیر صدور مجوز ساخت گلخانه ها،  بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، افزایش هزینه های ساخت و تجهیزات گلخانه ای، بلاتکلیفی چاه های قدیمی فاقد پروانه را از مهم ترین موانع و مشکلات توسعه گلخانه ها در استان دانست و ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت قرارگاه و رفع موانع موجود، روند توسعه کشت های گلخانه ای شتاب بیشتری بگیرد.

مسعود کریمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز با اشاره به وضع موجود خواستار تدوین یک برنامه تحولی با هدف گذاری بلند مدت شد و افزود: در هدف گذاری توسعه کشت گلخانه ای استان، درصد تحقق در بازه زمانی انتقال کشت های فضای باز به گلخانه، برش شهرستانی، و تقسیم وظایف واحدها باید مشخص و الزاماتی از قبیل تسهیلات بانکی، نحوه کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروی متخصص مورد نیاز باید حل و فصل شود.

مسعودکریمی با بیان اهمیت نقش شرکت شهرک های کشاورزی برای پیگیری زیرساخت ها و احداث شهرک های گلخانه ای در استان، افزود: در برنامه تحولی در حوزه کشت گلخانه‌ای، رصد منظم، توجه به واحدهای بزرگ، پایداری تولید و رفع موانع صادرات برای تولید محصول سالم از مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تصریح کرد: ایجاد شهرک های مستعد و دارای حقابه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در اولویت قرارگیرد که شاهد جهش اساسی در توسعه کشت های گلخانه ای استان باشیم.

پیشنهاد تشکیل ستاد تسهیل توسعه کشت گلخانه ای در استان با ریاست استاندار محترم و دبیری سازمان جهاد کشاورزی و در شهرستان ها با ریاست فرمانداران و دبیری مدیریت جهاد کشاورزی و برگزاری منظم جلسات آن؛ نظارت و بازرسی مستمر سازمان نظام مهندسی بر پروانه های بهره برداری و تأسیس صادره و در صورت لزوم ابطال واحدهای فاقد پیشرفت فیزیکی از مصوبات این نشست بود.

در این نشست مقرر گردید پیگیری های لازم در خصوص امکان صدور پروانه برای متقاضیان احداث گلخانه های تونلی با سازه سبک صورت گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید