Iranian Agriculture News Agency

در 9 ماه سال جاری رقم خورد؛

افزایش 1100 درصدی صادرات مرکبات مازندران

ایانا- اقتصاد: میزان صادرات استان مازندران به ۳۴۰ میلیون دلار رشد یافته و این درحالی که ۱۰۰ میلیون دلار مرکبات و کیوی از دیگر گمرکات کشور صادر شده است.

افزایش 1100 درصدی صادرات مرکبات مازندران

عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری می‌گوید، ظرفیت صادرات مازندران در برنامه ششم توسعه سه میلیارد دلار است و رسیدن به این اهداف قابل تحقق خواهد بود.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه مازندران با حضور مدیران ارشد استان به همت اتاق ساری و سازمان صنعت، معدن و تجارت در قالب کارگروه توسعه صادرات استان در سالن همایش بانک صادرات استان برگزار و از 36 صادرکننده نمونه استان در سال های 96 و 97 تجلیل شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری در این همایش با بیان اینکه صادرکنندگان سربازان گمنامی هستند که برای ارتقاء خدمات و تولید تلاش می کنند، گفت: میزان صادرات کالا در استان ۱۳ درصد رشد داشته است. ظرفیت صادرات مازندران در برنامه ششم توسعه سه میلیارد دلار است و رسیدن به این اهداف قابل تحقق خواهد بود.

عبداله مهاجر دارابی افزود: بخش خصوصی در حوزه های مختلف، پیشنهادات و راهکارهایی به دستگاه های مختلف برای توسعه صادرات داده است. برای صادرات باید به حوزه های مختلف توجه داشته و اگر از همه ظرفیت ها استفاده شود، به نتیجه خواهیم رسید.

مهاجر دارابی یادآور شد: امسال ۱۵ درصد ظرفیت برنامه ششم برای صادرات استان درنظر گرفته شده است و اکنون از برنامه صادرات عقب نیستیم.

او افزود: در سال جاری میزان صادرات استان نسبت به مدت ۹ ماه سال قبل ۱۳ درصد رشد یافته است. سال قبل ۴۲۰ هزار تن کالا از مازندران صادر شده است که ۳۰۰ میلیون دلار مربوط به ۹ ماه سال قبل بود ولی امسال در ۹ ماهه ۳۴۰ هزار تن کالا صادر شده است.

رئیس اتاق ساری بیان کرد: با کمک جهاد کشاورزی صادرات برنج مازندران به کانادا صورت گرفت و این نشان می دهد که می توان با همدلی بخش های مختلف به اهداف صادراتی رسید.

او با عنوان اینکه استان در حوزه طیور و آبزیان ظرفیت بالایی دارد، خواستار بهره گیری از ظرفیت ها و تعامل بخش های مختلف شد. سال قبل ۳۲ قلم کالا از استان صادر شد و این میزان امسال به ۶۲ قلم افزایش یافته است.

میزان صادرات مرکبات در مازندران ۱۱۰۰ درصد رشد یافت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم در این همایش گفت: میزان صادرات مرکبات استان در ۹ ماه امسال هزار و ۱۰۰ درصد رشد یافته است.

محمد محمدپور عمران با اشاره به رشد ۱۳ درصدی میزان صادرات سال جاری در استان اظهار داشت: میزان صادرات استان به ۳۴۰ میلیون دلار رشد یافته و این درحالی که ۱۰۰ میلیون دلار مرکبات و کیوی از دیگر گمرکات کشور صادر شده است.

او افزود: باید پروژه محور، کالا محور و بازار محور در صادرات پیش رویم و برای این منظور برنامه ریزی داشته باشیم تا به رشد صادراتی مدنظر دست یابیم.

محمدپورخواهان تثبیت و منطقی شدن قیمت ارز شد و گفت: هدف اول صادرات، اشتغال است. آوردن ارز هدف اصلی صادرات نیست و باید به اشتغال توجه اساسی شود. ارز باید تثبیت باشد و عدم تثبیت به آن معنا است که به واردات یارانه پرداخت کرده ایم، این امر به ضرر صادرات و تولیدات داخل خواهد بود.

او امضاء قرارداد اوراسیا را فرصت طلایی برشمرد و گفت: ۵۰۰ کد تعرفه ای برای کشور با امضای این قرارداد درنظر گرفته می شود تا از فرصت طلایی کشورهای همسایه برای صادرات بهره گیریم و با بازارشناسی، ظرفیت شناسی و فهم حقوقی از صادرکنندگان حمایت کنیم.

تنوع سازی صادرات مازندران پیگیری می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران نیز در این همایش گفت: در راستای تحقق برنامه صادرات سه میلیارد دلاری این استان در برنامه ششم، باید تنوع سازی صادراتی پیگیری شود.

حسن خیریانپور یکی از برنامه های استاندار جدید مازندران را حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی به ویژه صادرکنندگان بیان کرد و اظهار داشت: تمامی دستگاه های اجرایی استان مازندران در حمایت از سرمایه گذاری و صادرات یکپارچه عمل می کنند تا بتوانیم برنامه صادراتی استان را محقق کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید