Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ایران و هند خواستار شد

رفع تعرفه‌های تبعیض آمیز برای واردات محصولات کشاورزی ایران

ایانا- اقتصاد: موانع گمرکی از طریق اعمال تعرفه‌های تبعیض‌آمیز برای واردات محصولات ایرانی بالاخص محصولات کشاورزی از قبیل سیب، کیوی و زعفران با تعرفه های بالا سد بزرگی را برای حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در بازار هند بوجود آورده، این در حالی است که محصول زعفران با تعرفه صفر از دیگر کشورها وارد هند می‌شود.

رفع تعرفه‌های تبعیض آمیز برای واردات محصولات کشاورزی ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در صدر هیاتی تجاری متشکل از فعالان بخش خصوصی همراه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه به دهلی‌نو سفر کرده، صبح امروز در همایش تجاری هند و ایران ضمن برشمردن ظرفیت‌های موجود برای توسعه تجارت میان دو کشور از طرف هندی خواست تعرفه‌های تبعیض‌آمیز علیه محصولات ایرانی را حذف کند.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی با اشاره به حمایت و اراده سیاسی رهبران ایران و هند برای توسعه روابط تجاری، خطاب به فعالان اقتصادی دو کشور گفت: «اگر ما بعنوان فعالان اقتصادی نتوانیم روابط اقتصادی غیر قابل قبول چند میلیاردی را به چند ده میلیارد دلار برسانیم، باید در مقابل تاریخ و نسلهای آینده  پاسخگو باشیم.»

او همچنین به مشکلات بانکی ایجاد شده از سوی دو بانک هندی یوکو بانک و سنترال بانک در مسیر روابط تجاری میان دو طرف اشاره کرد و خواستار رفع این مشکلات شد و گفت: در حوزه بانکی، بانک‌های هندی اعم از دولتی و خصوصی علیرغم توافقات بعمل آمده با مقامات بانک‌های ایرانی، متاسفانه در عمل پایبند به توافقات خود نبوده و مشکلات بسیاری را برای فعالان اقتصادی ایران ایجاد کرده‌اند.

او در ادامه به مشکلات موجود در روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و توضیح داد که موانع گمرکی از طریق اعمال تعرفه‌های تبعیض‌آمیز برای واردات محصولات ایرانی بالاخص محصولات کشاورزی از قبیل سیب، کیوی و زعفران با تعرفه های بالا سد بزرگی را برای حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در بازار هند بوجود آورده، این در حالی است که محصول زعفران با تعرفه صفر از دیگر کشورها وارد هند می‌شود. در مقابل، کالاهای تولیدی هند مانند چای و برنج بدون تعرفه تبعیضی به ایران وارد می‌شود. مقامات دو کشور باید برای حل این مسئله چاره اندیشی کرده و راه را برای تدوین و اجرایی کردن توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور هموار کنند.

شافعی ادامه داد: در حال حاضر مشکل انتقال پول در زمینه دارو بسیار مشهود است. این امر سابقاً از طریق یوکو و سنترال بانک انجام می‌شد که امروز با مشکل مواجه شده است. حدود ۹۰ شرکت ایرانی در حوزه دارو با کشور هند همکاری می‌کنند لذا ایجاد یک کانال مالی مشخص برای شرکت‌های ایرانی می‌تواند ارتباطات تجاری را گسترش بخشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اخبار خوشایندی که این روزها در محافل اقتصادی کشور مطرح شده، حذف تدریجی دلار از مراودات تجاری و تبادلات مالی هند و ایران است، یادآوری کرد: علاوه بر آن، اعطای معافیت مالیاتی بر پرداخت‌های روپیه‌ای خرید نفت از ایران توسط مشتریان هندی، به وصول بدهی‌های ایران خواهد انجامید. به بیان دیگر، وزارت دارایی هند طی دستور‌العملی هزینه‌های پرداختی با روپیه توسط پالایشگاه‌های این کشور برای خرید نفت از ایران را از مالیات معاف کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید