Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

خصوصی‌سازی مدیریت آب به حل بحران کمک می‌کند

ایانا- اقتصاد: بحران آب به‌تنهایی متوجه عملکرد بخش کشاورزی و یا صنعت نیست؛ بلکه مشکل از سیستم مدیریت آب در کشور نشات می‌گیرد که به مؤلفه‌های متعدد و مهمی بی‌توجه بوده و ظرفیت‌های اکولوژیکی نمونه‌ای از آن‌هاست.

خصوصی‌سازی مدیریت آب به حل بحران کمک می‌کند

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی معتقد است تا زمانی که مدیریت آب دولتی باشد، اوضاع و شرایط‌مان همین خواهد بود اما خصوصی‌سازی مدیریت آب می‌تواند به حل بحران کمک کند. عباس کشاورز می‌گوید: بخش خصوصی باید به زبان آمایش سرزمین با دولت وارد مذاکره شود و عقیده دارد که این تنها راهکار برون‌رفت از بحران آب خواهد بود. مدیریت آب کشور در رویکردها و اقدامات خود دچار قصور بوده و به ظرفیت‌های اکولوژیکی توجه نکرده است.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، عباس کشاورز در همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور افزود: بحران آب به‌تنهایی متوجه عملکرد بخش کشاورزی و یا صنعت نیست؛ بلکه مشکل از سیستم مدیریت آب در کشور نشات می‌گیرد که به مؤلفه‌های متعدد و مهمی بی‌توجه بوده و ظرفیت‌های اکولوژیکی نمونه‌ای از آن‌هاست.

او تاکید کرد: متاسفانه یک ضعف بزرگ ما این بوده که به رویکردهای مدیریت آب توجه نشده است و از این منظر باید در برخی سیاست‌ها و راهبردها تجدیدنظر کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه در واقع بسته جامعی برای تخفیف بحران در بخش‌های زیست‌محیطی است، گفت: باید توجه داشت که آمار و ارقامی که در حوزه آب از سوی سازمان‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌شود، یکسان نیست. به‌عبارت‌دیگر در گفتمان آب، پایه‌های زبانی مشترک نداریم.

کشاورز با تأکید بر ضرورت کشت محصولات کم آب‌بر در مناطق شرقی کشور افزود: علی‌رغم اینکه ما به دنبال خودکفایی شکر هستیم اما خراسان مکان خوبی برای کشت این محصول نیست.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه باید مدیریت تقاضا در حوزه آب حاکم شود، تصریح کرد: آب یک مسئله اجتماعی، امنیتی و سیاسی است، ازاین‌رو باید هزینه بخش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی آب را دولت پرداخت کند.

او، خصوصی‌سازی مدیریت آب را یکی از راهکارهای کمک به حل بحران آب دانست و گفت: تا زمانی که مدیریت آب دولتی باشد، اوضاع و شرایطمان همین خواهد بود.

به گفته او یک رویکرد مدیریتی کارآمد در حوزه آب، مستلزم مشارکت آحاد جامعه است و برای این مهم، کل جامعه باید به اهمیت مدیریت آب توجه کنند و واقف شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: پارلمان بخش خصوصی باید بسته‌ای از ظرفیت‌های آبی مناطق مختلف کشور گردآوری کند تا به زبان آمایش سرزمین با دولت وارد مذاکره شود و معتقدم که این تنها راهکار برون‌رفت از بحران خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید