Iranian Agriculture News Agency

وزیر نیرو:

واردات 40 میلیارد مترمکعبی آب مجازی به کشور

ایانا- اقتصاد: در حال حاضر در ایران، واردات آب مجازی حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب و صادرات آب مجازی حدود ۷ میلیارد مترمکعب است. از کل آب مصرفی جهان در بخش کشاورزی، ۱۵ درصد برای تولید مواد صادراتی مصرف شده است.

واردات 40 میلیارد مترمکعبی آب مجازی به کشور

وزیر نیرو در دومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب از دستیابی این کنفرانس به اهداف مورد نظر ابراز امیدواری کرد و گفت: «آب سرمایه مشترک انسان‌ها و از اساسی‌ترین حقوق بشر است که بایستی با رعایت حقابه‌ها، به طور عادلانه در اختیار همگان قرار گیرد و به نسل‌های بعدی سپرده شود. تأمین حداقل نیاز پایه آبی کلیه آحاد کشور و همچنین اطمینان از اینکه همگی مردم دسترسی اقتصادی و فیزیکی به حداقل نیاز پایه آب را داشته باشند از وظایف ذاتی دولت ها است.»

به گزارش ایانا، رضا اردکانیان ادامه داد: «باید پذیرفت که زمان دسترسی به منابع آب فراوان برای توسعه با هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اندک، گذشته است و بسیاری از کشورهای جهان در حال ورود به مرحله مدیریت منابع آب بر اساس اقتصاد آب رو به رشد هستند که این اقتصاد بر پایه رقابت روزافزون برای افزایش بهره وری از آب، استوار شده است.»

او گفت: «هم اکنون با توجه به این‌که در ارتباط با میزان مصرف آب و سرانه مصرف، ایران در گروه کشورهایی قرار دارد که با کمبود آب مواجه‌اند. این مساله ضرورت اهمیت و توجه به اقتصاد آب را نشان می‌دهد.»

اردکانیان میزان اشتغال در کشاورزی معیشتی نیم نفر به ازای هر هکتار است، توضیح داد: «در این رابطه گلخانه های صنعتی از جمله مواردی هستند که با آنها می توان وضعیت اقتصاد روستاها را ارتقا بخشید به طور متوسط ارزش افزوده تولید صنعتی گلخانه ای نسبت به کشاورزی سنتی چهل به یک و مصرف آب آن یک دهم و نسبت اشتغال زایی آن بسیار بیشتر است.»

وزیر نیرو به سیستم فعلی کشاورزی معیشتی اشاره کرد و گفت: «مقایسه قیمت پایین آب با سایر نهاده‌ها در بخش کشاورزی نشان می‌دهد که چرا کشاورز انگیزه چندانی برای کاهش مصرف غیرضروری آب ندارد. قیمت دریافتی بابت تأمین آب بهای کشاورزی از آب زیرزمینی به عنوان یکی از نهاده‌های کشاورزی تقریبا رایگان و در مورد آب سطحی حداکثر سه درصد هزینه تأمین آن است.»

او در ارتباط با هزینه تامین آب در بخش روستایی و شهری گفت: «در بخش شهری حدود ۴۷ درصد و در روستاها فقط ۲۴ درصد هزینه تمام شده تأمین آب، از مصرف کننده دریافت می‌شود. اختصاص یارانه به بخش کشاورزی در بسیاری از کشورهای جهان امری معمول است ولی مدیریت آن مقدار و چگونگی تخصیص آن مساله بسیار مهمی است که بخصوص باید از منظر اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. مفاهیم اصلاح قیمت آب و واقعی کردن قیمت آن از هم متفاوت است. در اصلاح قیمت وضع موجود پذیرفته شده و بر اساس سیاست‌های دولت تغییراتی در آن اعمال می‌شود٬ اما در واقعی کردن قیمت، اصلاح ساختار اقتصاد آب مدنظر است. اصلاح ساختار فقط منحصر و محدود به وزارت نیرو نیست. بلکه باید آب، محیط زیست، خاک و منابع طبیعی با هم و در کنار هم دیده شوند تا بهترین نتیجه برای کشور حاصل آید. ورود بخش خصوصی به بحث اقتصاد آب که زیرساخت‌های بازار آب را شکل می دهد نیز تأثیر بسزایی در این زمینه دارد.»

اردکانیان از همکاری وزارت جهاد کشاورزی در ورود به مقوله آب مجازی گفت: «از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی نیز ورود به مقوله آب مجازی، کشت‌های فرا سرزمینی مشروط به وارد کردن محصولات به کشور و تنظیم سیاست‌های صادرات و واردات محصولات کشاورزی، افق روشن‌تری را برای اصلاح مشکلات و ورود بخش خصوصی فراهم کرده است. بسیاری از دولت‌ها به دلیل هزینه‌های سنگین طرح‌های توسعه منابع آب، ساخت، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی، مدیریت و گاهی حتی مالکیت این سیستم‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند. هرچند این کار به تنوع بخشی مالی و پایداری مالی این سیستم‌ها کمک می‌کند، اما خطر جدی آن بر محیط زیست و اقشار فقیر جامعه را نباید نادیده گرفت.»

وزیر نیرو در ادامه میزان واردات آب مجازی را ۴۰میلیارد مترمکعب دانست و گفت: «در حال حاضر در ایران، واردات آب مجازی حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب و صادرات آب مجازی حدود ۷ میلیارد مترمکعب است. از کل آب مصرفی جهان در بخش کشاورزی، ۱۵ درصد برای تولید مواد صادراتی مصرف شده است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید