Iranian Agriculture News Agency

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی:

عملکرد حجتی در توسعه گلخانه‎ها و صنایع تبدیلی خوب بود

ایانا- اقتصاد: توسعه گلخانه‌ها و توسعه پرورش ماهی در دریا که یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و وزیر جهاد کشاورزی به خوبی از پس انجام آن برآمده. همچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز یکی دیگر از سیاست‌های خوبی است که وزیر جهاد کشاورزی در نظر گرفته و توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

عملکرد حجتی در توسعه گلخانه‎ها و صنایع تبدیلی خوب بود

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی  میهمان چهل و پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بود. او در این نشست با توضیحاتی در ارتباط با هدف تشکیل صندوق توسعه ملی و عملکرد این صندوق طی سال‌های اخیر، صندوق توسعه ملی را ابتکار مقام معظم رهبری قلمداد کرد و گفت:« صندوق توسعه ملی به دستور مقام معظم رهبری و به منظور توسعه اقتصادی به وسیله بخش خصوصی ایجاد شده است. یکی از مواردی که در اساسنامه این صندوق به آن اشاره شده است، حمایت از تولید داخلی، بنگاه‌های نوآورانه و دانش‌بنیان و همچنین حمایت از عرصه تولید ملی در خارج از کشور جهت توسعه صادرات غیرنفتی در جهت استفاده از منابع صندوق برای جذب سرمایه‌گذار خارجی که شالوده سیستم اجرایی در صندوق است می باشد.»

به گزارش ایانا، مرتضی شهیدزاده ادامه داد: «مصارفی که ما در صندوق تعریف کرده‌ایم شامل تسهیلات بخش خصوصی، تعاونی‌های بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مصرف عمومی غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایه‌گذاری دارای توزیع فنی، مالی و اقتصادی و همچنین اعطای تسهیلات صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های خصوصی و تعاونی ایرانی است. شرکت‌هایی که در مناقصات خارجی برنده می شوند، نیز از کمک صندوق بهره‌مند می شوند.»

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: «یکی دیگر از مصارف تعریف شده در صندوق توسعه ملی اعطای تسهیلات خریدار و طرف‌های خرید کالاها و خدمات ایرانی در بازارهای هدف صادراتی کشور است. با توجه به این که بخش خصوصی تولیداتی دارد که نیاز بازار و کشورهای دیگر است این صندوق از منابع تولیدکنندگان و صادرات تولیداتشان حمایت می‌کند.»

مدیر عامل سابق بانک کشاورزی در ارتباط با توسعه بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری اشاره کرد: «در سال 94  براساس ماده 52 قانون الحاق، 10 درصد ورودی هر سال به بخش کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی و تکمیلی و 10 درصد  از منابع موجود به بخش صنعت، معدن و گردشگری و صادارت کالاهای صنعتی و معدنی اختصاص می‌یابد. ما این منابع را در اختیار بانک‌ها قرار داده‌ایم. لازم به ذکر است که بخش کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگردی اقدامات قابل توجهی داشته و عملکرد  خوبی داشته است.»

شهیدزاده به عملکرد خوب وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با سیاست توسعه گلخانه‎ها و صنایع تبدلی اشاره کرد و گفت: «توسعه گلخانه‌ها و توسعه پرورش ماهی در دریا که یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و وزیر جهاد کشاورزی به خوبی از پس انجام آن برآمده. همچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز یکی دیگر از سیاست‌های خوبی است که وزیر جهاد کشاورزی در نظر گرفته و توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است. یکی از فعالیت‌های بسیار مهم صندوق توسعه ملی که در این مدت انجام شده  پشتیبانی از صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی بوده است. بیش از 4هزار میلیارد تومان در این مدت برای پشتیبانی از بخش صادرات اختصاص یافته است. در ارتباط با بخش کشاورزی نیز پشتیبانی خوبی انجام گرفته است به طور مثال زمانی که صادرات پسته با مشکل مواجه شد با استفاده  از منابع در زمان مدیریت قبلی صندوق توسعه ملی توانستیم از تولید کنندگان پسته حمایت کنیم. همچنین از صادرات سایر محصولات کشاورزی چون خرما و زعفران نیز حمایت شد. البته هنوز ممکن است این مشکلات وجود داشته باشد و ما برای حل همین مشکلات در این جلسات شرکت می کنیم.»

او ادامه داد: «یکی از کارهای مهم  این صندوق اختصاص بخش قابل توجهی از منابع  برای سرمایه در گردش است. اخیرا مصوب کرده‌ایم که سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی را دو برابر کنیم و دوره سرمایه در گردش را دوره دو ساله تعیین کرده‌ایم که امکان این که بیش از یک سال مفید منابع را در اختیار تولید کننده قرار دهیم وجود داشته باشد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید