Iranian Agriculture News Agency

تولید برق با استفاده از فضولات دام

ایانا- اقتصاد: میزان تولید برق در این سیستم‌ها از 500 کیلووات تا 6 الی 12 مگاوات است، یا هر رقمی که مدنظر مشتری باشد. البته این میزان برق تولیدی بستگی به میزان فضولات دارد. سیستم‌ها براساس حجم فضولات و نیاز طراحی می‌شوند.

تولید برق با استفاده از فضولات دام

فناوری تولید بیوگاز که با استفاده از هضم پسماند آلی کار می‌کند، می‌تواند پسماند آلاینده محیط زیست را به ترکیبات بی‌ضرر تبدیل کند و به علاوه از شکستن پیوندهای پرانرژی این ترکیبات، انرژی الکتریکی حاصل کند. در نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته که در تهران برگزار شد، شرکتی حضور پیدا کرده بود که با تامین و طراحی ماشین‌آلات و تجهیزات در زمینه مدیریت پسماند آلی در بخش‌های شهری، کشاورزی و صنعتی، سیستم‌های بیوگاز و تصفیه را طراحی و تولید می‌کند. به گفته مدیر فنی این شرکت، «سیستم بیوگاز در  دامداری، زباله‌های شهری و هر گونه پسماند آلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه کار این سیستم‌ها به این شکل است که با بی خطرسازی پسماند از طریق حذف باکتری‎های موجود در آن، ماده آلی حرارت و گاز تولید می‌کند. حرارت در محل قابل استفاده است و گاز حاصل از پسماند با درصد خلوص 96 درصد مستقیما می‌تواند به عنوان گاز متان در لوله‌کشی و یا سوزاندن  مورد استفاده قرار گیرد، یا تولید برق کند و برق آن به فروش برسد.»

او در ارتباط با نحوه کار سیستم‌های بیوگاز و تصفیه پسماند آلی به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا توضیح داد: «شرکت طراحی سیستم‌های بیوگاز و تصفیه با شرکت‌های چینی، آلمانی و ایتالیایی قرارداد دارد که براساس نیاز مشتریان از این شرکت‌ها تجهیزات وارد کند و با توجه به حجم و میزان پسماند سیستم‌های مورد نیاز مشتری را طراحی کند.»

مدیر فنی شرکت طراحی سیستم‎های بیوگاز در ارتباط با تولید برق از فضولات دامی هم گفت: «پسماندهای مواد آلی که ترکیبات کربنی دارند، مشابه اتفاقی که در معده انسان و دام می‌افتد عمل می‌کند، در واقع مواد را با شکستن به مولکول‌های کوچک انرژی آزاد می‌کند و ترکیباتی چون گوگرد و نیترات هم از بین می‌رود که در این فرآیند دو اتفاق می‌افتد. یکی سوزاندن و بی‌خطر کردن پسماندی که معضل محیط زیستی است و دیگری استفاده از این پسماند. در واقع  از لحاظ بار میکروبی و آلودگی محیط زیست انجام می‌شود. با حذف ترکیبات گوگرد و نیترات این ماده به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند و تبدیل به کود آلی می‌شود. این کود چه جامد و چه مایع برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع از ماده‌ای (پسماند) که معضل محیط زیستی است و باید هزینه‌ای برای حذف آن انجام شود نه تنها با انجام این کار هزینه‌ای برای از بین بردن آن صرف نمی‌شود، بلکه درآمدزایی نیز صورت می‌گیرد، چرا که ماده حاصل از این فرآیند به فروش می‌رسد. این فرآیند یک فرآیند بیولوژیکی با استفاده از فعالیت باکتری‌ها است و با شکستن ترکیب بزرگ‌تر به ترکیبات کوچک‌تر ایجاد و انرژی آن آزاد می‌شود.»

او در پاسخ به این سوال که تولید برق در این فرآیند به چه میزان است، گفت: «میزان تولید برق در این سیستم‌ها از 500 کیلووات تا 6 الی 12 مگاوات است، یا هر رقمی که مدنظر مشتری باشد. البته این میزان برق تولیدی بستگی به میزان فضولات دارد. سیستم‌ها براساس حجم فضولات و نیاز طراحی می‌شوند. در این روش برق به شبکه وصل می‌شود و مانند اداره برق که برق را ازنیروگاه‌های مختلف خریداری می‌کند و می‌فروشد، این سیستم نیز مانند یک نیروگاه کامل حرارتی عمل می‌کند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید