Iranian Agriculture News Agency

وزیر نیرو:

تا سال 1400 شهر دارای تنش آبی نخواهیم داشت

ایانا- اقتصاد: در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با محوریت وزارت جهاد کشاورزی به لحاظ جنبه‌های تخصصی کار، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو طرحی ارائه و به تصویب هیئت وزیران رسید تا کشت برنج صرفاً در استان‌های گیلان و مازندران بر اساس الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی مجاز باشد.

تا سال 1400 شهر دارای تنش آبی نخواهیم داشت

وزیر نیرو گفت: هفته گذشته در شورای عالی آب طرحی با عنوان "دولت دوازدهم بدون تنش آب شرب" تدوین و ارائه شد که بر اساس آن تا سال 1400 شهر تحت تنش آبی نخواهیم داشت.

به‌گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" شامگاه شنبه با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» با اشاره به اینکه 334 شهر با جمعیت 34.5 میلیون نفر تحت تنش آبی هستند، افزود: هفته گذشته در شورای عالی آب طرحی با عنوان "دولت دوازدهم بدون تنش آب شرب" تدوین و ارائه شد که بر اساس آن تا سال 1400 شهر تحت تنش نخواهیم داشت.

او اضافه کرد: این طرح در قالب نقشه راه و برنامه مشخص به موضوعات متنوعی از جمله تامین، ارتقای کیفیت، کاهش هدررفت آب و تامین منابع مالی پرداخته است.

وزیر نیرو ادامه داد: خوشبختانه در لایحه بودجه سال 98 چارچوب‌های اصلی این برنامه دیده شده و امیدواریم فرآیند تصویب آن در مجلس هم به خوبی پیش گرفته شود.

اردکانیان افزود: تامین آب شرب برای مناطق دارای مصرف صحیح از سوی دولت یکی ضرورت است، اما در صورت نبود مصرف صحیح، هرگونه سرمایه‌گذاری برای استفاده از آب‌های متعارف از قبیل شیرین کردن آب دریا و روش‌های دیگر بی‌نتیجه خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: در وزارت نیرو به حکم قانون، هیچ پروژه‌ای بدون اخذ مجوز رعایت مسایل زیست محیطی آغاز به‌کار نخواهد کرد.

وزیر نیرو اظهار کرد: بخشی از نگرانی‌ها در خصوص طرح‌های انتقال آب، ناشی از گفتگو نکردن و اهمیت کافی ندادن به مرجعیت کارشناسی دستگاه‌هاست.

اردکانیان ادامه داد: ماهیت "آب" یک موضوع میان‌بخشی است و باید از سوی تمامی دستگاه‌های مرتبط به رسمیت شناخته شود. این موضوع در استان‌ها حل شدنی است و لازم است اختیارات استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در این زمینه توسعه داده شود.

او به موضوع کاشت برنج خارج از استان‌های شمالی کشور به عنوان کشت بدون صرفه اقتصادی برای کشور اشاره کرد و گفت: در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با محوریت وزارت جهاد کشاورزی به لحاظ جنبه‌های تخصصی کار، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو طرحی ارائه و به تصویب هیئت وزیران رسید تا کشت این محصول صرفاً در استان‌های گیلان و مازندران بر اساس الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی مجاز باشد.

اردکانیان در خصوص راهکار عملیاتی شدن این طرح ادامه داد: شرط لازم این است که دستگاه‌ها با هم و هماهنگ کار کنند و دستگاه‌های میان‌بخش مثل استانداری‌ها، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه نقش پررنگ‌تری در این عرصه داشته باشند.

او با اشاره به اینکه برای تابستان سال 1398 حدود 8 هزار مگاوات کمبود برق خواهیم داشت، گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، حدود 5 هزار و 200 مگاوات از این کسری از طریق وارد مدار شدن نیروگاه‌های جدید بخار یا سیکل ترکیبی در سطح کشور و حدود 3 هزار مگاوات دیگر نیز از طریق مدیریت مصرف با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین تامین خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حالی که جمعیت کشور در چهار دهه گذشته کمتر از سه برابر افزایش پیدا کرده، ظرفیت نصب شده در کشور بیش از 11 برابر توسعه یافته که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بزرگ انقلاب محسوب می‌شود.

او با اشاره به ظرفیت بالای بی‌نیازی کشور یادآور شد: در بخش‌های ناچیزی که قطعاتی وارد می‌کنیم از آن جهت است که ساخت داخل آن قطعه توجیه اقتصادی نداشته است.

اردکانیان اضافه کرد: تحریم‌های فعلی و مشکلات قبلی کشور در قالب جنگ تحمیلی بیشتر به جهت بهره‌ور نشدن ظرفیت انبوه منابع انسانی این کشور بوده است و این ظرفیت اگر با مدیریت صحیح به طور کامل به‌کار گرفته شود، علاوه بر ایران، تمامی منطقه را نیز آباد خواهد کرد.

وزیر نیرو در رابطه با بهره‌مندی از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور افزود: تنها در بخش انرژی باد حدود 30 هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده در کشور وجود دارد، علاوه بر آن پهنه‌‌های وسیع و مناسب نیز برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور داریم.

او با بیان اینکه میزان شدت انرژی برای سرمایه‌گذاران در بخش نیروگاه‌های خورشیدی بسیار مطلوب است، خاطرنشان کرد: نرخ ارز در ماه‌های اخیر روی جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تا حدودی تاثیر گذاشت، اما خوشبختانه با اصلاحاتی که صورت گرفته در حال قرار گرفتن در همان شیب مثبت رو به جلو هستیم؛ و با همکاری مجلس در قانون بودجه، ان‌شاالله در سال آینده، نیروگاه‌های تجدیدپذیر با شتاب‌ بیشتری توسعه خواهند یافت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید