Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق:

عراق، بازار دامنه‌دار صادراتی برای سال‌های آینده

ایانا- اقتصاد: با توجه به پتانسیل تولیدی که در کشور ما وجود دارد، نباید بازار دامنه‌دار محصولات کشاورزی خود را در عراق از دست بدهیم و لازم است که به صادرات محصولات کشاورزی توجه بیشتری نشان دهیم. عراق در مواقعی از سال برای حمایت از تولید داخلی، واردات محصولات کشاورزی به کشورش را متوقف می‌کند. بازار عراق سال‌ها برای عرضه موادغذایی و محصولات کشاورزی ما پتانسیل دریافت دارد و ما باید در شرایط اقتصادی کنونی برای برنامه‌های آینده خود برنامه ریزی کنیم.

عراق، بازار دامنه‌دار صادراتی برای سال‌های آینده

رشد ۳۱ درصدی صادرات  ایران به عراق در ۶ ماهه اول امسال باعث شده است که صادرات ایران به این کشور رونق فراوانی پیدا کند. صادرات ایران به عراق در ۶ ماه  نخست امسال  ۴ میلیارد و ۱۶۵میلیون دلار اعلام شده است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 3 میلیارد و  ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. این رشد در 6 ماه نخست سال در شرایطی با کمک صادرات محصولات کشاورزی به دست آمد که طی روزهای گذشته عراق، بار دیگر واردات برخی محصولات کشاورزی به کشورش همچون سیب زمینی، بادمجان، هویج، کلم، گل کلم، کدو و عناب را از اول دسامبر ممنوع اعلام کرد. علت این تصمیم حمایت از تولید داخلی و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی اعلام شده است و به نظر می‌رسد این ممنوعیت‌ها صادرات محصولات ایرانی به عراق و روند رو به رشد آن را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهد. 

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در ارتباط با نقش صادرات محصولات کشاورزی در رشد 31 درصدی صادرات ایران به عراق  که رقم آن در 6 ماه نخست امسال چیزی در حدود  ۴میلیارد و ۱۶۵میلیون دلار بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا اعلام کرد: «عمده محصولاتی که از ایران به عراق صادر می‌شود شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی، مصالح ساختمانی و شوینده‎‎ها بوده است. با توجه به پتانسیل تولیدی که در کشور ما وجود دارد، نباید بازار دامنه‌دار محصولات کشاورزی خود را در عراق از دست بدهیم و لازم است که به صادرات محصولات کشاورزی توجه بیشتری نشان دهیم. عراق در مواقعی از سال برای حمایت از تولید داخلی، واردات محصولات کشاورزی به کشورش را متوقف می‌کند. بازار عراق سال‌ها برای عرضه موادغذایی و محصولات کشاورزی ما پتانسیل دریافت دارد و ما باید در شرایط اقتصادی کنونی برای برنامه‌های آینده خود برنامه ریزی کنیم.»

او در ارتباط با ایجاد زیرساخت لازم برای صادرات محصولات کشاورزی توضیح داد: «جهاد کشاورزی وظیفه دارد برنامه‌ریزی خود را به نحوی انجام دهد که به لحاظ تامین نیاز داخلی و صادارت به بازارهای  خارجی با مشکلی مواجه نشویم. صادرات محصولات کشاورزی نباید به نحوی باشد که امروز مورد توجه قرار بگیرد و فردا فراموش شود بلکه باید برنامه‌ای جامع و مشخص داشته باشد. اگر ما در زمینه تولید محصولات کشاورزی و موادغذایی مازاد تولید داریم که این مسئله زمینه سازی برای تولید و صادارت محصولات کشاورزی است،  باید برنامه ریزی مشخصی نیز برای آن صورت بگیرد.»

او ادامه داد: «وزارت جهادکشاورزی باید برای صادرات موادغذایی و محصولات کشاورزی سیستم طراحی شده و مشخصی داشته باشد. بر اساس قانون انتزاع مسوولیت بزرگی از صادرات محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهادکشاورزی است و لازمه این امر، تامین نیروی انسانی و متخصص و همچنین فراهم کردن برنامه‌ای  جامع در این زمینه است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید