Iranian Agriculture News Agency

رییس اتاق بازرگانی ایران و کره:

مشکلات بانکی و حمل و نقلی سدی بر روبط تجاری ایران

ایانا- اقتصاد: با توجه به تجربه خوبی که کره در تکنولوژی دارد انتقال تکنولوژی نیز برای ایران مد نظر است. انتقال تکنولوژی در شرکت‌های بزرگ انجام شده و لازم است این موفقیت در شرکت‌های کوچک و متوسط نیز انجام شود، چرا که این شرکت‌ها خیلی با مشکلات ناشی از تحریم‌‌ها مواجه نیستند.

مشکلات بانکی و حمل و نقلی سدی بر روبط تجاری ایران

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی به نقش مهم کره به عنوان یک شریک تجاری بسیار مهم برای ایران اشاره کرد و موضوعات مهمی چون حل مشکلات مربوط به حمل و نقل و تبادلات بانکی را راهی برای بهبود روابط تجاری دو کشور دانست.

به گزارش ایانا، حسین تنهایی رییس اتاق مشترک ایران و کره در سمینار مشترک فرصت‌های اقتصادی ایران و کره، به نقش پررنگ کره در روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: «کشور ایران حدود 51 سال است که در حال همکاری تجاری با کشور کره است و این ارتباط قابلیت  نزدیک‌تر شدن را نیز دارد. در سال 2017 میلادی طبق آمار گمرک حدود 8میلیارد دلار صادارت به کره داشته ایم که شامل نفت است و در مقابل آن کمتر از 4 میلیون دلار واردات داشتیم. در سال 2018 میلادی میزان صادرات (همراه با نفت) به 3.7 میلیارد دلار و میزان واردات نزدیک به 2میلیون دلار بوده است. میزان صادرات و واردات در سال 2018 نسبت به سال گذشته به یک دوم کاهش یافته است. کل واردات ما در سال 2018 تقریبا 54 میلیارد دلار بوده است که چین بیشترین حجم را در این عدد دارا است. مقام دوم واردات به ایران مربوط به کشور امارات است و سومین کشور نیز کره جنوبی است. همکاری تجاری ایران با کره جنوبی مربوط به صنایع این کشور است. باید به این موضوع توجه کرد که امارات هم به علت این که یک کشور وابسته است و بسیاری از اقلامی که از امارات وارد ایران شده مربوط به کره است، می‌توان مقام دوم تجارت با ایران را به کره داد. در لوازم خودرو بیش از 50 درصد و در لوازم خانگی چیزی در حدود 70 تا 80 درصد از تجارت ایران با کره جنوبی انجام شده است. کالاهای کره‌ای که به ایران آمده است کالاهای مصرفی هستند و کالاهایی که از ایران به کره صادر شده است کالاهای زیربنایی و اساسی مانند نفت و پتروشیمی است.»

رییس اتاق مشترک ایران و کره ادامه داد: «دو موضوع اصلی که باید در ارتباط با روابط ایران و کره مد نظر قرار گیرد. یکی موضوع تبادلات مالی و بانکی و دیگری مسائل مربوط به حمل و نقل است. با توجه به این که رقم بسیار بالایی پول ایران در کره دارد که باید این پول تهاتر شود. در بانک‌ها هنوز این اتفاقات نیفتاده است. امیدواریم ارتباط بانک‌های کره و ایران گسترش یابد.»

تنهایی تشکیل صندوقی به منظور تهاتر کالاهای کره‌ای با نفت ایران را موجب تسهیل روابط و نزدیک کردن تبادلات  این دو دانست.

او ادامه داد: «با توجه به تجربه خوبی که کره در تکنولوژی دارد انتقال تکنولوژی نیز برای ایران مد نظر است. انتقال تکنولوژی در شرکت‌های بزرگ انجام شده و لازم است این موفقیت در شرکت‌های کوچک و متوسط نیز انجام شود، چرا که این شرکت‌ها خیلی با مشکلات ناشی از تحریم‌‌ها مواجه نیستند.»

رییس اتاق ایران و کره به بحث حمل و نقل  نیز اشاره‌ای داشت و اعلام کرد: «تنها راه ارتباطی بین کره و ایران بندر چابهار است و باید بتوان مشکلات مربوط حمل و نقل و کشتیرانی را رفع کرد چرا که اگر مشکلات مالی و حمل و نقلی شود، روابط ایران و کره جنوبی بسیار نزدیک خواهد شد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید