Iranian Agriculture News Agency

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران:

دستورالعمل بازگشت ارز سدی برای صادرکنندگان بزرگ

ایانا- اقتصاد: در ابتدا تلقی می‌شود که صادارت محصولات کشاورزی که اغلب آن‌ها صادرکنندگان کوچک و متوسط هستند، باعث شود در صادرات این محصولات گشایش ایجاد خواهد شد، ولی به عقیده من این مساله در آینده باعث می‎شود سدی در برابر صادرکنندگان بزرگ و حجم‌های بزرگ‌تر صادراتی ما ساخته خواهد شد.

دستورالعمل بازگشت ارز سدی برای صادرکنندگان بزرگ

چندی است که دستورالعمل نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادی کشور توسط بانک مرکزی اعلام شده. در این دستورالعمل کلیه صادرکنندگان کالا و خدمات مکلف به ارائه تعهد بابت برگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور هستند و بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تخصیص و تأمین ارز کند که نحوه بازگشت ارز آن‎ها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار این دستورالعمل باشد.

صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آن‌ها تا یک میلیون یورو باشد، معاف از بازگشت ارز به سامانه نیما هستند. به علاوه صادرکنندگانی که حجم صادراتشان بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو باشد، موظف به بازگشت 50درصد ارز صادراتی و اگر میزان صادرات سه میلیون یورو تا ده میلیون یور باشد،  مکلف‌ به بازگشت 70 درصد ارز صادراتی  به سامانه نیما هستند. اگر صادرکننده‌ای بیش از ده میلیون یورو در سال صادرات انجام دهد باید 90 درصد ارز صادراتی خود را به این سامانه وارد کند.

این دستورالعمل جدید هم انتقادهای بسیاری را بر سر خود می بیند و نگرانی‌های بسیاری را نسبت به صادرات کشور در آینده با خود همراه کرده است. در این باره، پدارم سلطانی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا در ارتباط با اثر بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر معافیت تعهد ارز تا سقف صادرات یک میلیون یورو بر صادرات محصولات کشاورزی می‌گوید: «با توجه به اینکه به تازگی اخباری از معافیت بازگشت ارز  حاصل  از صادارت تا یک میلیون یورو توسط بانک مرکزی اعلام شده است، در ابتدا تلقی می‌شود که صادارت محصولات کشاورزی که اغلب آن‌ها صادرکنندگان کوچک و متوسط هستند، باعث شود در صادرات این محصولات گشایش ایجاد خواهد شد، ولی به عقیده من این مساله در آینده باعث می‎شود سدی در برابر صادرکنندگان بزرگ و حجم‌های بزرگ‌تر صادراتی ما ساخته خواهد شد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید