Iranian Agriculture News Agency

آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه یک کشور؛

ثبت 38 میلی‌متر بارندگی از آغاز سال آبی جاری

ایانا- اقتصاد: از 38 میلی‌متر بارندگی ثبت شده تاکنون، 27.8 میلی‌متر در آبان‌ماه ثبت شده است که سال گذشته آبان ماه در همین زمان فقط 3.7 میلی‌متر بارش داشته‌ایم.

ثبت 38 میلی‌متر بارندگی از آغاز سال آبی جاری

حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی 98-97 (اول مهرماه) تاکنون به 38 میلی‌متر رسید.

به ‌گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت‌ نیرو (پاون)، بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی 97-96 در این حوضه‌ها 12.3 میلی‌متر گزارش شده است.

این میزان بارش، از سال گذشته 25.7 میلی‌متر بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت 50 ساله از 22.7 میلی‌متر رشد برخوردار بوده است.

از 38 میلی‌متر بارندگی ثبت شده تاکنون، 27.8 میلی‌متر در آبان‌ماه ثبت شده است که سال گذشته آبان ماه در همین زمان فقط 3.7 میلی‌متر بارش داشته‌ایم.

بر اساس این گزارش، حوضه آبریز دریای خزر با 98.2 میلی‌متر بارش و حوضه مرزی شرق با 7.3 میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک برخوردار بوده‌اند.

با وجود اینکه امسال میزان بارش‌ها از ابتدای مهر تاکنون رشد قابل توجهی یافته است، اما گذشت 52 روز از سال زمان مناسبی برای قضاوت درباره پایان خشکسالی و جبران بارش‌های گذشته نمی‌تواند باشد. ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبودها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید