Iranian Agriculture News Agency

وضعیت سدهای مهم کشور در روزهای آغازین سال آبی 97-98؛

104 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند

ایانا- اقتصاد: در حال حاضر از میان 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز اصلی کشور، 104 سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا هم کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.

104 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند

سال آبی جدید کشور ما در حالی از ابتدای مهرماه آغاز شده است که از میان 178 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز اصلی کشور 104 سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ملاصدرا، سفیدرود و دوستی کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.

به‌‌ گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، سال آبی جدید کشور در حالی از ابتدای مهرماه آغاز شده که میزان ذخایر سدهای ایران به 19.30 میلیارد مترمکعب رسیده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته کاهشی 14 درصدی آب ذخیره شده در سدهای کشور را نشان می‌دهد.

در این بین ورودی آب به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تاکنون به 480 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش 27 درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر خروجی از این سازه‌های آبی نیز نسبت به سال گذشته 26 درصد کمتر شده است و هم اکنون به طور میانگین 61 درصد مخازن سدهای یاد شده خالی است.

در حال حاضر از میان 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز اصلی کشور، 104 سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا هم کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.

کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه‌رو شوند به طوری که انرژی تولیدی 53 نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا 20 مهرماه به حدود 6 هزار و 808 گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) نیز به 589 میلیون مترمکعب رسیده و در شرایط فعلی 69 درصد مخازن این سدها خالی است.

بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش داشته باشد.

با وجود بارندگی‌های مناسب روزهای آغازین مهرماه ورودی به سدهای پنجگانه استان تهران در سال آبی جدید به 21 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش 31 درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید