Iranian Agriculture News Agency

صادرات غیرنفتی در نیمه نخست امسال به 20.7 میلیارد دلار رسید

عقب‌ماندگی 25 درصدی صادرات غیرنفتی از هدف‌گذاری‌ها

ایانا- اقتصاد: اقلام عمده صادراتی ایران در نیمه نخست امسال به ترتیب میعانات گازی، پروپان مایع شده، روغن‌های سبک و فرآورده‌های به‌جز بنزین، متانول و روغن‌های معدنی قیری تشکیل می‌دهند؛ محصولاتی که عمدتاً جزو تولیدات صنعت پتروشیمی و پالایشگاه محسوب می‌شوند.

عقب‌ماندگی 25 درصدی صادرات غیرنفتی از هدف‌گذاری‌ها

تحولات اقتصادی در 6ماهه نخست سال جاری هرچند حجم تجارت خارجی ایران را نسبت به سال قبل یک درصد کاهش داشته است اما کفه ترازو را به نفع صادرات سنگین‌تر کرده و تراز تجاری مثبت را به ارمغان آورده است. البته بررسی آمارها نشان می‌دهد که بخش عمده این اتفاق نه به‌واسطه تقویت صادرات که ناشی از افت واردات رقم خورده است.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت، صادرات کالا در 6 ماهه 1397 با احتساب میعانات گازی به 56میلیون و 644هزار تن به ارزش 23میلیارد و 123میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر وزن 3 درصد کاهش یافته و از نظر ارزش با رشد 13 درصدی مواجه شده است.

در مقابل اما در این دوره زمانی 6 ماهه، 16میلیون و 220 هزار تن کالا به ارزش 22میلیارد و 182 میلیون دلار رسیده است که از نظر وزن 9 درصد و از نظر ارزش 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

برآیند این آمارها، از تراز مثبت تجاری معادل 941 میلیون دلار حکایت دارد که به می‌تواند صرفه‌جویی ارزی قلمداد شود اما بخش قابل‌توجهی از واردات کشور به مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز خطوط تولید مربوط می‌شود که کاهش آن در آینده نزدیک می‌تواند اثرات مخربی بر وضعیت تولید داشته باشد.

تراز تجاری ایران در 6ماهه نخست سال جاری

جدول 1

 

اقلام عمده صادراتی ایران در نیمه نخست امسال به ترتیب میعانات گازی، پروپان مایع شده، روغن‌های سبک و فرآورده‌های به‌جز بنزین، متانول و روغن‌های معدنی قیری تشکیل می‌دهند؛ محصولاتی که عمدتاً جزو تولیدات صنعت پتروشیمی و پالایشگاه محسوب می‌شوند.

بر اساس آمارها قیمت هر تن کالای صادراتی ایران در نیمه نخست سال جاری 408 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد افزایش داشته است و 5 مقصد عمده صادراتی ایران نیز که 70 درصد کل صادرات ایران را شامل می‌شوند به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده‌اند.

در حوزه واردات 5 قلم وارداتی به کشور شامل قطعات منفصله برای تولید اتومبیل‌سواری، برنج، ذرت دامی، لوبیای سویا و الکترود زغالی برای کوره‌ها بوده است و پنج مبدأ بزرگ وارداتی ایران با سهم 57 درصدی از کل واردات ایران به ترتیب کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، هند و آلمان بوده‌اند.

بر اساس آمارها میانگین قیمت هر تن کالای وارداتی به ایران 1368 دلار بوده که نسبت به سال قبل با کاهش 3درصدی مواجه شده است.

 

جدول 2

 

صادرات از هدف‌گذاری‌ها عقب ماند

بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام شده، مقرر بود امسال کل صادرات غیرنفتی کشور بدون احتساب میعانات گازی، به 54.9میلیارد دلار برسد که بر این اساس در نیمه نخست سال انتظار می‌رفت حداقل نیمی از این میزان معادل 27.5 میلیارد دلار صادرات انجام شود اما عملکرد صادرات غیرنفتی کشور بدون احتساب میعانات گازی، به 20.7 میلیارد دلار رسیده که از عقب‌ماندگی 25 درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به هدف‌گذاری‌ها حکایت دارد.

آمارها نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال، صادرات بخش معدن با افت 19 درصدی از لحاظ وزن و نزول 34 درصدی از لحاظ ارزش مواجه شده و همین مسئله یکی از عوامل تشدید عقب‌ماندگی صادرات غیرنفتی از هدف‌گذاری‌ها بوده است.

البته در این دوره صادرات میعانات گازی نیز افت 46 درصدی از لحاظ وزن و 28 درصدی از نظر ارزش را تجربه کرده که هرچند مجموع صادرات غیرنفتی کشور را کاهش داده اما به‌واسطه محاسبه نشدن این بخش از صادرات در هدف‌گذاری‌های انجام شده برای صادرات غیرنفتی، نقشی در محقق نشدن اهداف نداشته است.

 

جدول 4

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید