Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی سازمان حمایت:

افزایش 2470 درصدی کشفیات قاچاق در امسال

کشفیات قاچاق ۲ هزار درصد رشد داشته است

ایانا- اقتصاد: ارزش کشفیات قاچاق در 6 ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 2470 درصد افزایش داشته است.

افزایش 2470 درصدی کشفیات قاچاق در امسال

سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: مکاتباتی را با سازمان تعزیرات حکومتی انجام شده که میزان جرایم متخلفین و گرانفروشان افزایش یابد تا جنبه بازدارنگی آن حفظ شود .

به گزارش ایانا به نقل از شاتا، غلامرضا کاوه افزود: اگر می‌خواهیم برخوردها بازدارنده باشد باید در اسرع وقت به تخلفات رسیدگی شود و رسیدگی به پرونده‌ها در بروکراسی اداری قرار نگیرد و میزان جرایم هم بروز باشد تا بتوان به بازدارنگی و پیشگیرانه بودن آن امیدوار بود .

او در ادامه با اشاره به افزایش کشفیات قاچاق از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام کرد: ارزش کشفیات قاچاق در 6 ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 2470 درصد افزایش داشته است .

کاوه ادامه داد: ارزش کشفیات قاچاق حدود 5 هزار و 480 میلیارد ریال بوده و در این زمینه بیش از 4 هزارپرونده تخلف تشکیل شده است .

او در بخش دیگری از سخنانش با تشریح گرانی و گرانفروشی افزود: گرانی پدیده اقتصادی است که نسبت به مبنای خاصی سنجیده می‌شود اما گرانفروشی جرمی است که توسط عوامل انسانی پدید می‌آید .

کاوه اضافه کرد: گرانفروشی عملا جرم تلقی می‌شود و نوعی ایجاد اختلال در اقتصاد است اما گرانی پدیده اقتصادی است که حاصل افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت تمام شده کالاست و در این زمینه عوامل داخلی و خارجی بر آن تاثیر می‌گذارند، در واقع تفاوت بارز گرانی یا تورم و گرانفروشی در این است که تورم متغیری کلان، ناشی از عوامل مختلفی است اما گرانفروشی یک رفتار خرد در حیطه تنظیم بازاری است .

او با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر گرانی کالا و خدمات گفت: تغییر در شاخص‌های اقتصادی مثل نرخ ارز، گرانی را شکل می‌دهد و تکان‌های اقتصادی نیز باعث گرانی می‌شود .

کاوه ادامه داد: گرانفروشی از زیاده خواهی عوامل انسانی و سود طلبی بیشتر اتفاق می‌افتد، چراکه قیمت کالا حاصل قیمت تمام شده عوامل تولید به علاوه سود طلبی است اما در گرانفروشی سود طلبی هم افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه تاثیر پذیری روابط اقتصادی از شاخص‌های سیاسی هم می‌تواند گرانی و تورم را شکل دهد، افزود: احتکار، عدم درج قیمت و امتناع از عرضه کالا به قصد گران فروشی تخلف گرانفروشان است .

کاوه تاکید کرد:‌ کالاهای گروه یک، قیمت تنظیم بازاری و مصوب دارد و برخی کالا که درگروه 2و 3 کالایی قرار دارند قیمت تمام شده دارند که بر اساس ضوابط عمومی قیمت گذاری سازمان حمایت قیمت‌گذاری می‌شوند و قیمت برخی کالاها نیز با عرف بازار تعیین می‌شوند و در بازار قیمت مشخص دارند و نمی‌توان قیمت نامتعارف ارایه داد .

او یادآور شد: سازمان حمایت به عنوان سازمان نظارتی تنها دستگاه نظارتی و حاکمیتی دولت در بخش بازار دستورالعمل‌های کنترلی و نظارتی تعریف می‌کند یا بر اساس مصوبات نهادهای بالادستی مثل شورای هماهنگی اقتصادی دولت دستورالعمل‌های نظارتی برای کنترل بازار و برخورد با متخلفین اقتصادی تعریف می‌کند .

صدور رای با سازمان تعزیرات حکومتی است

کاوه گفت: سازمان حمایت تمام وظایف سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت توزیع کالا و خدمات را بر عهده گرفت که کشف تخلف در حوزه تولید، توزیع و خدمات است و سپس پرونده متخلفین را به مرجع قانونی صدور رای که سازمان تعزیرات حکومتی است ارایه می‌دهد که از اینجا به بعد بر عهده تعزیرات است .

به گفته او، مردم با تلفن 124 و به صورت 24 ساعته می‌توانند تخلفات را گزارش کنند و یا از طریق حضوری شکایت خود را ارایه دهند و اگر شکایاتی نیازمند مستندات باشد حتما باید به صورت حضوری پیگیری شود.

کاوه در زمینه بازرسی‌‌های این سازمان اعلام کرد: براساس دستورالعمل‌های صادر شده از سوی سازمان حمایت بازرسی‌ها را در بخش خرد با کمک اتاق‌های اصناف، سازمان‌های صمت استانی تشدید کرده‌ایم و با دستگاه‌های هم خانواده از جمله وزارت بهداشت، اتاق اصناف و سازمان استاندارد و سازمان تعزیرات گشت‌های مشترک را شکل می‌دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید