Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

سیاست پولی کشور به بخش کشاورزی جفا کرده است

ایانا- اقتصاد: طی ۲ تا ۳ هفته اخیر ممنوعیت‌هایی در صادرات بخش کشاورزی اعمال شده که باعث رها کردن محصولات بسیار زیادی در دل بیابان شده است.

سیاست پولی کشور به بخش کشاورزی جفا کرده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران، در نشست صبحانه کاری که با حضور وزیر جهادکشاورزی برگزار شد، راوی جفایی شد که به واسطه سیاست‌گذاری‌های کلان کشور به بخش کشاورزی وارد شده و این بخش مهم و اثرگذار را تحت تاثیر قرار داده. آنطور که شافعی در این نشست گفت، در طول ۱۰ سال گذشته، عملکرد سیاست‌های پولی و مالی کشور نشان می‌دهد که به بخش کشاورزی کشور جفا شده است، زیرا طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ سهم مانده تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی مرتبا رو به نزول رفته‌‌. به طوری‌که در سال ۸۵ این عدد 14.8 درصد بوده است و در سال ۹۲ این عدد به 10.4 درصد رسیده و در سال ۹۵ نیز این رقم به ۸.۸ درصد نزول کرد.

به گزارش ایانا، صبح امروز وزیر جهاد کشاورزی به همراه معاونانش در جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران، مهمان فعالان بخش خصوصی شد. در این نشست، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مسایلی که گریبان بخش کشاورزی کشور را گرفته و تولید این محصولات را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: «در هر کشوری بخش کشاورزی یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های کشور محسوب می‌شود و به علت شرایط خاص کشور ما اهمیت این بخش صدچندان است. در کشور ما به لحاظ شرایط خاصی که وضعیت اقتصادی و امنیت غذایی دارد، این بخش نقشی حیاتی پیدا می‌کند.»

او ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین مسایل، مساله آب است که کشاورزی را بسیار تحت تاثیر قرار داده است. هر چند در این بخش تلاش‌های بسیاری صورت گرفته اما با توجه به آینده نگری تلاش فعلی باید چند برابر شود. این در شرایطی است که بر خلاف شعاری که نقش کشاورزی کشور را مهم جلوه می‌دهد اما در برنامه ریزی کشور این بخش از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، توضیح داد: «در طول ۱۰ سال گذشته، عملکرد نشان می‌دهد که سیاست پولی و مالی کشور به بخش کشاورزی کشور جفا کرده است که البته این جفا در حق بخش صنعت نیز شده است. طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ سهم مانده تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی مرتبا رو به نزول رفته است‌‌. به طوری‌که در سال ۸۵ این عدد 14.8 درصد بوده است و در سال ۹۲ این عدد به 10.4 درصد رسیده و در سال ۹۵ نیز این رقم به ۸.۸ درصد نزول کرده است که نشان می‌دهد هدایت منابع کشور به بخش‌های مختلف در حق بخش کشاورزی کشور جفا کرده، البته وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص در شورای عالی پول تلاش‌های بسیاری کرده است. ما به عنوان فعالان اقتصادی انتظار داریم در عمل به بخش کشاورزی چنین جفایی نشود.»

شافعی ادامه داد: «موضوع مهمی که بسیار مدنظر قرار دارد این است که شاهد رویه نادرستی هستیم که بخش کشاورزی کشور را تحت تاثیر قرار داده. یکی از این رویه‌های نادرست مسایل ارزی و مشکلات مرتبط با آن است که با تصمیم گیری‌های خلق الساعه و بخشنامه‌های بدون محتوای کارشناسی و بدون در نظر گرفتن بازیگران اصلی این بخش آسیب بسیاری به صادرات کشاورزی کشور زده که باعث افزایش نگرانی فعالان بخش خصوصی شده است. بخش قابل توجهی از صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی نهفته است و لطمه به این بخش از این تصمیات ناگهانی متاثر خواهد بود و روی صادرات غیرنفتی تاثیر.»

شافعی با اعلام اینکه طی ۲ تا ۳ هفته اخیر ممنوعیت‌هایی در صادرات بخش کشاورزی اعمال شده که باعث رها کردن محصولات بسیار زیادی در دل بیابان شده است، گفت: «طبق ماده ۲۴ فضای کسب و کار هرگونه تغییر در رویه‌های اقتصادی باید با پیش آگاهی بخش خصوصی صورت بگیرد و توسط رسانه‌های جمعی به اطلاع برسد ولی این رویه برای گرفتن و اعلام تصمیات خلق‌الساعه لطمه بسیاری به کشاورزی کشور زده است.»

شافعی در ارتباط با مشکلات ناشی از پیمان سپاری ارزی برای بخش کشاورزی گفت: «کسی منکر منافع بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور نیست اما روش‌های اعمال این پیمان سپاری باعث می‌شود صادرات از دست صادرکننده حرفه‌ای خارج شود و در دست صادرکنندگان غیرحرفه‌ای قرار بگیرد که در بازگرداندن ارز به کشور ایجاد مشکل کنند.»

رییس اتاق ایران ادامه داد: «طی ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته دولت با دخالت در قیمت پایه‌های صادراتی و تعیین جوایز صادراتی باعث شد، قیمت پایه‌های صادراتی بالا برود. در حال حاضر بازگشت ارز برای صادرکنندگان و فعالا بخش خصوصی مشکلات فراوان ایجاد کرده چرا که اعمال این بازگشت ارز بسیار غیرکارشناسی است و برخلاف این که هیچ نظرخواهی و مشورتی در خصوص بخشنامه‌ها و تصمیمات با بخش خصوصی نشده این بخش اصلاحاتی را در این خصوص ارسال کرده که هنوز هیچ نتیجه‌ای نداشته است.»

رییس اتاق بازرگانی ایران، در آخر با ابراز نگرانی از ادامه این روش که به از دست دادن بازارهای ایران می‌انجامد خواستار توجه و تاکید به رفع مسایل و مشکلاتی شد که به علت تصمیمات غیرکارشناسی ایجاد شده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید