Iranian Agriculture News Agency

حوضه آبریز مرزی شرق کم‌ بارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر را سپری کرد

هوشک سراوان؛ کم‌بارش‌ترین نقطه کشور

ایانا- اقتصاد: پرونده سال آبی 96-97 در حالی بسته شده است که افت بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده است تا میزان بارش‌های حوضه آبریز مرزی شرق از مهرماه 96 تا پایان شهریورماه تنها به حدود 40 میلیمتر برسد که این رقم در مقایسه با سال گذشته 35 درصد، در مقایسه با میانگین بارندگی 10 سال اخیر حدود 55 درصد و در مقایسه با مدت متوسط 49 ساله حدود 63 درصد کاهش یافته است.

هوشک سراوان؛ کم‌بارش‌ترین نقطه کشور

پرونده سال آبی 96-97 در حالی بسته شده است که افت بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده است تا حوضه آبریز مرزی شرق کم بارش‌ترین مقطع زمانی نیم قرن خود را تجربه کند.

به‌ گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، پرونده سال آبی 96-97 در حالی بسته شده است که افت بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده است تا میزان بارش‌های حوضه آبریز مرزی شرق از مهرماه 96 تا پایان شهریورماه تنها به حدود 40 میلیمتر برسد که این رقم در مقایسه با سال گذشته 35 درصد، در مقایسه با میانگین بارندگی 10 سال اخیر حدود 55 درصد و در مقایسه با مدت متوسط 49 ساله حدود 63 درصد کاهش یافته است.

ادامه این روند موجب شده است تا حوضه آبریز مرزی شرق که بخش‌هایی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را در می‌گیرد، بدترین میزان بارندگی خود را در 50 سال اخیر تجربه کند و هوشک سراوان استان سیستان و بلوچستان با ثبت 4.3 میلیمتر بارندگی به کم ‌بارش‌ترین نقطه کشور مبدل شود.

سدهای واقع در این حوضه آبریز نیز در سال آبی 96-97 یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی سالیان اخیر را تجربه می‌کنند به طوری که ورودی آب به هفت سد موجود در این حوضه آبریز طی سال آبی 96-97 تنها به 20 میلیون مترمکعب رسیده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته بیش از 97 درصد کاهش یافته است.

از طرفی میزان ذخیره فعلی سدهای این حوضه آبریز نیز هم اکنون در حدود 420 میلیون مترمکعب است که این روند حکایت از کاهش 54 درصدی آب ذخیره شده در سدهای هفتگانه این حوضه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و در حال حاضر بیش از 73 درصد مخازن سدهای یاد شده هم خالی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید