Iranian Agriculture News Agency

در جلسه صبحانه‌کاری بخش خصوصی عنوان شد

بسته حمایتی به کمک واحدهای تولیدی و پیمان‌کاران می‌آید

وظیفه مهم دولت ایجاد تعادل در بازارهای چهارگانه است که این تعادل در برخی از این بازارها بهم خورده‌است. بازار پول کشور دچار عدم تعادل شده، که این اتفاق به علت عدم تعادل این بازارها در عرضه و تقاضا است

بسته حمایتی به کمک واحدهای تولیدی و پیمان‌کاران می‌آید

اتاق بازرگانی ایران امروز در جلسه صبحانه‌کاری خود میزبان رییس و برخی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه بود و این جلسه با طرح پیشنهادات و راهکارهای  فعالان بخش خصوصی و ارائه گزارش‌هایی از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه برگزارشد. محمدباقر نوبخت برای مقابله با فشار تحریم استفاده از ظرفیت های موجود در کنار یکدیگر را موضوع مهمی دانست و از برنامه ای برای حل مشکلات اقتصادی در نیمه دوم سال خبرداد، در این جلسه فعالان بخش خصوصی از مشکلات ارزی و تصمیات ناگهانی دولت بدون مشورت با بخش خصوصی گله‌مند بودند.

رییس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه اعلام کرد:« در شرایط حال حاضر باید ظرفیت‌های کشور را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا بتوانیم با چالش‌های فعلی مقابله کنیم. این در حالی است که با فرا رسیدن مرحله دوم تحریم‌ها و با شرایطی که این تحریم ها نه تنها به صورت یک جانبه و از سمت یک کشور ابرقدرت بر کشور ما وارد شده، بلکه این کشور  با ترغیب و تهدید، کشورهای دیگر را نیز به این تحریم غیرقانونی و غیرانسانی عیله کشورمان وادار می‌کند.»

در این جلسه نوبخت اخرین گزارش‌ها از شاخص‌های مهم اقتصادی در نیمه اول سال را این‌گونه  ارائه داد:«مهم ترین وظیفه برای اقتصاد کلان و اقتصاد سیاسی در دولت از یک سو تعادل اقتصادی و از سوی دیگر توسعه است که تعادل اقتصادی از طریق اعمال سیاست‌های پولی و مالی و از طریق تسویه بازارها امکان‌پذیر است.»

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:« برخی معتقدند علت توسعه نامتوازن را می توان در  نوعی غفلت نسبت به آمایش سرزمین نسبت به مناطق و استان‌ها دانست. سال قبل آمایش سرزمین برای تک تک استان‌ها انجام و اسناد آن فراهم شد. امسال این اسناد به مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه سپرده شده و تا پایان سال به سند آمایش ملی تهیه می‌شود. این سند در اختیار اتاق بازرگانی قرار داده می‌شود تا از نظرات این بخش برای توسعه متوازن کشور استفاده شود.»

رییس سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با عدم تعادل در برخی از بازارهای چهارگانه گفت:« وظیفه مهم دولت ایجاد تعادل در بازارهای چهارگانه است که این تعادل در برخی از این بازارها بهم خورده‌است. بازار پول کشور دچار عدم تعادل شده، که این اتفاق به علت عدم تعادل این بازارها در عرضه و تقاضا  است. علاوه براین مسئله باید گفت عدم تعادل در بازار پولی به بازار ارز و سرمایه نیزرسیده است. البته با اقبالی که به سمت بازار سرمایه آمده‌،  می‌تواند در جهت رفع مشکلات ایجاد شده در بازار پول موثر باشد. بازار کالا نیز تحت تاثیر افزایش نقدینگی و مشکلات بازار پول قرار دارد.»

نوبخت با ارائه گزارشی اعلام کرد:« اگر چه در بازار کار دچار عدم تعادل هستیم و جمعیت بیکار کشور سه میلیون و 200هزار نفر را شامل می‌شود. باید توجه داشت به مقداری که افراد به بازار کار وارد می شوند به همان میزان نیز بر جمعیت بیکار کشور افزوده می شود. در سال‌های اخیر به علت افزایش جمعیت آماده به کار که در حدود 700 هزار نفر در سال هستند و برای ورود به بازار کار مراجعه می کنند.  در سال گذشته از 736هزار نفر که وارد بازار کار شده‌اند، حدود710 هزار نفر به فرصت شغلی دست یافته‌اند. اما حدود40 هزار نفر نیز به جمعیت بیکار کشور اضافه شده  که با وجود ایجاد فرصت شغلی هنوز جمعیت بیکار کشور نگران کننده است.»

نوبخت از پنج بسته سیاستی برای کنترل بازار ارز و سایر مسائل اقتصادی از جمله معیشت عمومی در نیمه دوم سال خبر داد:« واحدهای تولیدی در معرض اشتغال منفی قرار دارند و ما  برای حل مشکلات ایجاد شده  در ارتباط با واحدهای تولیدی و همفکری با بخش خصوصی به این جلسه آمده‌ایم. در این ارتباط با  بانک مرکزی برای اتخاذ سیاست‌های پولی و ارزی بازار ارز همکاری داریم. دو بسته وجود دارد که یکی به  مشکل واحدهای تولیدی معطوف می‌شود و دیگری مربوط به مشکلات پیمانکاران است.»

او در مورد بسته حمایتی واحدهای تولیدی اعلام کرد:« بسته‌ای که به مشکل واحدهای تولیدی معطوف است و باید چالش و تکانه ارزی ایجاد شده در بنگاه‌های تولید را جبران کنیم چرا که این مسائل بر بازار کالا و پول اثرگذار است. در ارتباط با مشکلات مرتبط به پرداخت‌های بخش پیمان‌کاری و افزایش هزینه‌های تولید و قیمت مصالح و مواد نیز بسته‌ای داریم.»

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید