Iranian Agriculture News Agency

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان:

دولت باید به فکر برنامه جامع تولید مسکن باشد

ایانا- اقتصاد: طی چند سال اخیر، برنامه‌ریزی مناسبی برای تولید مسکن صورت نگرفته و روایت این روزهای بازار مسکن حاصل داستان‌های دیروز و امروز نیست. حتی اگر دولت از هم اکنون شروع به برنامه‌ریزی تولید برای مسکن کند، به طور قطع این داستان برای پنج سال آینده خواهد بود. اگر برنامه‌ریزی تداوم داشته باشد، می‌توان امید داشت که فرجی حاصل شود، اما اگر تدبیری برای تولید مسکن صورت نگیرد، بازار مسکن از وضعیت کنونی بحرانی‌تر خواهد شد.

دولت باید به فکر برنامه جامع تولید مسکن باشد

در حالی بازار مسکن ایران هنوز از رکودی پنج ساله رنج می‌برد که این روزها خبر کاهش 28.1 درصدی تعداد معاملات مسکن، اوضاع این بازار را نگران کننده‌تر کرده است. البته در بُرهه‌هایی از این رکود چند ساله، آماری مبنی بر رشد مقطعی معاملات و قیمت مسکن به چشم می‌خورد که کارشناسان مربوطه معتقدند این ماجرا حبابی بیش نبوده و ماجرا از بیخ و بُن به نوسانات مختلف اقتصاد ایران مربوط می‌شود. از این رو در پی آشفته بازار اقتصادی چند ماهه اخیر، افزایش 62 درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن اوضاع این بازار را به چالش کشانده.

در این باره ایرج رهبر، نایب رییس انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «وضعیت کنونی حاکم بر بازار مسکن خیلی دور از انتظار نبود. اگر گریزی به تاریخچه مسکن بیاندازیم، دریافت خواهیم کرد که اوضاع مسکن هر چند سال یکبار به مدت دو تا دو سال و نیم دچار رکود بوده، بعد رونق اتفاق می‌افتاد و در مرحله بعد شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. حالا این اتفاق با شدت بیشتری رخ داده، چرا که بازار مسکن ایران تعداد سال‌های بیشتری را در رکود به سر بُرده است. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته اگر رونق و رکودی وجود داشت، برنامه‌ حساب شده‌ای برای تولید مسکن به صورت حساب شده وجود نداشت، بلکه این داستان به صورت ساده‌ وسطحی در جریان بود.»

او با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر با وجود رکود طولانی که در بازارمسکن جریان داشت، برنامه‌ای برای تولید نبود، ادامه می‌دهد: «طی چند سال اخیر، برنامه‌ریزی مناسبی برای تولید مسکن صورت نگرفته و روایت این روزهای بازار مسکن حاصل داستان‌های دیروز و امروز نیست. حتی اگر دولت از هم اکنون شروع به برنامه‌ریزی تولید برای مسکن کند، به طور قطع این داستان برای پنج سال آینده خواهد بود. اگر برنامه‌ریزی تداوم داشته باشد، می‌توان امید داشت که فرجی حاصل شود، اما اگر تدبیری برای تولید مسکن صورت نگیرد، بازار مسکن از وضعیت کنونی بحرانی‌تر خواهد شد.»

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان ادامه می‌دهد: «این روزها خبرهای زیادی مبنی بر مهاجرت بسیاری از مستاجران تهرانی به گوش می‌رسد که البته به این داستان می‌توان از دو زاویه نگاه کرد. اگر مهاجرت افراد به زادگاهشان باشد، باید این ماجرا را به فال نیک گرفت. البته دولت باید سیاست‌های جدیدی را برای تحقق این مقوله در پیش بگیرد. چرا که این داستان نباید با زور و اجبار رخ دهد. یعنی دولتی‌ها باید به فکر اشتغال‌زایی و ایجاد جاذبه‌های جدید در سایر نقاط کشور به ویژه شهرستان‌ها باشد تا مهاجرت با رقبت و میل باطنی اشخاص اتفاق بیافتد.»

او معتقد است عدالت اقتصادی، اجتماعی و رفاهی باید منصفانه توزیع شود تا مردم به سمت شهرهای بزرگ از جمله تهران هجوم نیاورند.

رهبر با اشاره به اینکه اقشار ضعیف‌تر جامعه در وضعیت کنونی بازار مسکن مجبور شدند به حاشیه‌ها شهرها بروند، توضیح می‌دهد: «مهاجرت به حاشیه شهرها قبل از این اوضاع وجود داشت، اما اکنون میزان آن بیشتر شده. دولت در این سال‌ها کار سختی را در بازار مسکن پیش رو نداشت. دولت باید زمینه کار را برای بخش خصوصی فراهم می‌کرد که خیلی در این زمینه موفق عمل نکرد. همچنین در سال 87 جامع‌ترین قانون مربوط به ساماندهی تولید و عرضه مسکن تصویب شد. این قانون به طور کامل تکلیف مسئولان را مشخص کرد که چه راهکارهایی را باید در پیش گیرد تا بتواند در این مقوله درست عمل کند.»

او می‌گوید: «بیش از یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، اما تنها به داستان دو میلیون و500خانه خالی برای فروش چسبیده‌ایم. در حالی که برنامه‌ای در زمینه تولید در دست دولتی ها نیست.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید