Iranian Agriculture News Agency

مشاور رییس اتاق تهران در نشست شورای گفت‌وگو:

پلمپ انبار مواد اولیه برخی از کارخانه‌ها به نام مبارزه با احتکار

ایانا- اقتصاد: مشاور رییس اتاق تهران نیز در ادامه این سخنان، از پلمپ انبار مواد اولیه برخی از کارخانه‌های تولیدی به نام مبارزه با احتکار خبر داد.

پلمپ انبار مواد اولیه برخی از کارخانه‌ها به نام مبارزه با احتکار

فعالان حوزه تولید و واردات دارو و تجهیزات پزشکی در حضور استاندار و رئیس اتاق تهران، مشکلات خود برای تامین ارز را بیان کرده و برای بهبود وضعیت تامین دارو برای مردم پیشنهاداتی ارائه دادند.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی تهران، چهل و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با محوریت بررسی مشکلات ناشی از بند 5 تصویب‌نامه هیات وزیران در مورد سیاست‌های ارزی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این نشست که با حضور استاندار تهران و رییس اتاق تهران برگزار ‌شد، نماینده گروهی از فعالان اقتصادی که چندی پیش در اعتراض به بند 5 در مقابل اتاق تجمع کرده بودند نیز چالش‌های ناشی از این مصوبه را تشریح کرد. هم‌چنین اعضای شورای گفت‌وگوی استان تهران در این نشست هم‌چنین به بحث و بررسی تنگناهای تولید، واردات و تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیز پرداختند.

آغاز تسهیل و تسریع روند ترخیص کالا

در ابتدای این جلسه، مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران و دبیر شورای گفت‌وگوی استان، ضمن ابراز تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین‌(ع)، مشکلات ارزی و اثر آن بر سایر امور تجاری را به عنوان مشکلات اساسی بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: ظرف چند ماه گذشته به دلیل صدور دستورالعمل‌های متعدد، مشکلاتی در رابطه با واردات کالا بوجود آمد که منجر به تاخیر در فرآیند ترخیص کالا شد. گمرک که مجری مصوبات دیگر نهادهای دولتی است، در این میان تلاش زیادی داشت تا از ظرفیت‌های قانونی خود برای بهبود این وضع استفاده کند و پیشنهاداتی نیز برای تسریع و تسهیل فرآیند ترخیص به دولت ارائه کرد. خوشبختانه پس از این اقدامات گمرک و نقد سازنده بخش خصوصی و اتاق تهران، اخبار رسیده حاکی از آن است که  ترخیص کالا از گمرکات به شرایط عادی برگشته است و کارخانه‌ها از نظر دسترسی به مواد اولیه و شهروندان از نظر تامین کالاهای عمومی و اساسی می‌توانند آسوده خاطر باشند.

خوانساری هم‌چنین با اشاره به بند 5 بخشنامه ارزی که برابر آن فعالان اقتصادی باید مابه‌التفاوت نرخ ارز برای واردات کالا را بپردازند، گفت: پرداخت این مابه‌التفاوت‌، قراردادهایی را که فعالان اقتصادی پیش از این منعقد کرده‌اند فاقد توجیه اقتصادی می‌کند. بسیاری از آنان کالای وارداتی خود را پیش‌فروش کرده و در عین حال دچار کمبود نقدینگی هستند. در واقع، شرایطی پدید آمده که اغلب آنها امکان ترخیص کالاهایشان را ندارند. البته در مورد بخشی از فعالان اقتصادی مقرر شده که این مابه‌التفاوت به صورت اقساط پرداخت شود اما بوروکراسی این فرآیند نیز، آنان را دچار سردرگمی کرده است. با این حال آنچه ضروری به نظر می‌رسد مشورت و نظرخواهی دولت پیش از ابلاغ مصوبات از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است.

فرصت توسعه صادرات

رییس اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات ارزی ایجاد شده در ماه‌های اخیر، گفت: البته می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و این فرصت می‌تواند توسعه صادرات باشد. در واقع با افزایش نرخ ارز می‌توان صادرات به کشورهایی نظیر عراق، ترکیه و افغانستان را رونق بخشید. مشروط بر آنکه تولید و صادرات تسهیل شود.

مسعود خوانساری از آمادگی اتاق تهران برای کمک به دولت و سایر قوا برای حل مسایل کنونی سخن گفت و افزود: دولت نیز باید تصمیمات را با پشتوانه کار کارشناسی اتخاذ کند. تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اثر دارد اما بی‌تدبیری، مشکلات بیشتری را پدید خواهد آورد.

چالش کمبود نقدینگی

در ادامه این جلسه، هومن حاجی‌پور، معاون کسب و کار اتاق تهران با اشاره به مشکلاتی که صاحبان کسب و کار با آن دست به گریبان هستند گفت: صدور بخشنامه‌های متعدد، متناقض و البته مبهم طی ماه‌های گذشته، مشکلات عدیده‌ای را در برابر تجار قرار داده است. مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی، توجیه اقتصادی قراردادهای مناقصه‌ای، مزایده‌ای و پیش‌فروش را برای فعالان اقتصادی به شدت کاهش داده است و شرکت‌های پیمانکاری که کالاهایی را برای به کارگیری در پروژه‌های دولتی وارد کرده بودند با مشکل مواجه شده‌اند.

حاجی‌پور با بیان اینکه مطالبه مابه‌التفاوت، قیمت تمام شده محصولات را افزایش می‌دهد، ادامه داد: نتیجه آن خواهد شد که افزایش قیمت‌ها به انتهای زنجیره و به مصرف‌کنندگان نهایی منتقل خواهد شد.

دولت پشت سربازان جنگ اقتصادی را خالی نکند

در ادامه این نشست، امیرحسین فرج‌وند به نمایندگی از فعالان اقتصادی معترض به بند 5 بسته سیاست‌های ارزی دولت که هفته گذشته در برابر اتاق تهران تجمع کرده بودند، طی سخنانی به این نکته اشاره کرد که این بند از لحاظ قانونی و حقوقی نیز دارای مشکل بوده و عطف به ماسبق شده است. او گفت: فعالان اقتصادی به مثابه سربازان جنگ اقتصادی هستند و دولت باید به این سربازان مهمات بدهد، نه این که در این شرایط پشت آنان را خالی کند.

فرج‌وند ادامه داد: دولت در شرایطی از فعالان اقتصادی مابه‌التفاوت مطالبه می‌کند که اغلب آنها کالای خود را پیش‌فروش کرده‌اند. در عین حال، اگر در گذشته بانک‌ها از فعال اقتصادی وثیقه 35 درصدی دریافت می‌کردند اکنون تا 70 درصد وثیقه مطالبه می‌کنند

او با بیان اینکه دولت به فعالان اقتصادی دلار پرداخت نکرده است، افزود: به ما ارزهایی نظیر یوآن، آن هم در کُنلُن بانک چین پرداخته‌اند که برای تبدیل آن نیز هزینه متحمل شده‌ایم.

این فعال اقتصادی افزود: فارغ از این مصوبه، مشکلات ثبت‌سفارش کالاها، اختلالات در ترخیص کالا و موانعی که سازمان استاندارد می‌تراشد نیز در برابر فعالان اقتصادی وجود دارد. البته هنوز به فعالان بخش خصوصی به عنوان افراد منفعت‌طلب نگریسته می‌شود. این نگرش در مورد بازرگانان باید تغییر کند.

محمدرضا مرتضوی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز با اشاره به خطاهای سیاستگذاری در زمان کنونی بر اولویت ترخیص کالاهای تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: بخش عمده‌ای از آنچه توسط واردکنندگان به کشور وارد شده، کالای مورد نیاز واحدهای تولیدی است که باید زودتر به دست آنها برسد.

عده‌ای به دنبال سودهای نامتعارف هستند

در ادامه این جلسه، محمدحسین مقیمی، استاندار تهران و رییس شورای گفت‌وگوی استان با اشاره به مباحثی که در این نشست مطرح شده بود، گفت: در تاریخ 22 فروردین ماه، نرخ ارز برابر 4200 تومان مصوب شد. در حالی که تا پیش از آن نرخ ارز 3700 تومان بود و کالاها در این مقطع با نرخ 3700 تومان ثبت‌سفارش شده بودند اما چه اتفاقی رخ داد که قیمت کالاهایی که با ارز 3700 تومان ثبت‌سفارش شده بود، ناگهان افزایش پیدا کرد؟ چگونه شد که قیمت خودروی 140 میلیون تومانی، ظرف چند روز به 400 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. متاسفانه عده‌ای به دنبال سودهای نامتعارف هستند. خود را جای دولت بگذارید. دولت باید نیازهای 80 میلیون نفر را پاسخ دهد.

رییس اتاق تهران نیز گفت: افزایش ناگهانی نرخ ارز معلول است و باید به دنبال علل افزایش آن باشیم. رشد نقدینگی به 1600 میلیارد تومان، انتشار اوراق بدون پشتوانه، افزایش بدهی‌های دولت به بانک‌ها و پیمانکاران از جمله دلایل افزایش نرخ ارز است. ضمن آنکه دولت پنج سال از تعدیل نرخ ارز خودداری کرد. افزایش قیمت خودرو نیز به دلیل ممنوعیت واردات بود که سال گذشته انجام گرفت.

مسعود خوانساری گفت: عمده تمرکز ما، رفع مشکلات تولیدکنندگان واقعی است که در این شرایط به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برند. اعلام نرخ 4200 تومانی و وعده دولت به تخصیص این ارز به همه متقاضیان از ابتدا اشتباه بود.

او هم‌چنین با اشاره به اینکه قاچاق سوخت به دلیل قیمت پایین آن افزایش یافته است گفت: هر کسی که دو گالن بنزین به آن سوی مرز ببرد و بفروشد، حدود 800 هزار تومان سود می‌برد. همین اتفاق در مورد دارو نیز رخ داده است. در حالی که دولت باید با واقعی کردن نرخ‌ها از این دست سوءاستفاده‌ها جلوگیری کند و یارانه‌ها را به صورت هدفمند تخصیص دهد. اگر این آزادسازی صورت گیرد، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

شاهرخ ظهیری، مشاور رییس اتاق تهران نیز در ادامه این سخنان، از پلمپ انبار مواد اولیه برخی از کارخانه‌های تولیدی به نام مبارزه با احتکار خبر داد و گفت: نهادهای ذیربط باید از پلمپ انبار مواد اولیه کارخانجات که مشخص است، مواد موجود در آن، برای مردم قابل مصرف نیست، خودداری کنند.

استانداری در کنار تولیدکنندگان است

در انتهای این نشست، استاندار تهران با اشاره به اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به مشکلات تولیدکنندگان رسیدگی می‌کند گفت: فعالان عرصه تولید می‌توانند در جلسات این ستاد که هفته‌ای یکبار برگزار می‌شود حضور پیدا کرده و مشکلات خود را طرح کنند. در عین حال، استانداری هر هفته از واحدهای تولیدی شهرستان‌های استان بازدید می‌کند و در این بازدید‌ها نیز مشکلات واحدهای تولیدی مورد بررسی قرار می‌گیرد، بنابراین تولیدکنندگان از این ظرفیت نیز می‌توانند بهره کسب کنند. استانداری تهران تلاش می‌کند که در این شرایط در کنار تولیدکنندگان باشد که تامین‌کننده نیازهای شهروندان هستند.

محمدحسین مقیمی هم‌چنین گفت: ما تنها از طریق همدلی، همکاری و اجماع ملی می‌توانیم در جنگ اقتصادی موفق شویم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید