Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

سردرگمی کلاف اقتصاد با بخشنامه‌های بیشمار

چهل‌ودومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران و نماینده سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

سردرگمی کلاف اقتصاد با بخشنامه‌های بیشمار

چهل‌ودومین نشست هیات نمایندگان اتاق  تهران صبح امروز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران و نماینده سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در جلسه امروز علت به وجود آمدن کلاف سردرگم اقتصادی کشور، که هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده را دچار بلاتکلیفی کرده‎است را مسائل مرتبط با ارز و بخشنامه‌های بیشمار صادرشده از سوی بانک مرکزی و گمرک دانست و گفت: از 21  فروردین ماه امسال تا  22 مرداد،  بیش از 33 بخشنامه در خصوص مسائل مربوط به ارز ابلاغ شده‌ است و گمرک نیز به اجبار بیش از 150 دستورالعمل را متناسب با بخشنامه‌های ارزی صادر کرده ‌است و این مسئله باعث سردرگمی و بلاتکلیفی تولیدکننده، صادرکننده و مصرف‌کننده شده ‌است.

رئیس اتاق تهران مشکلات به وجود آمده برای واردکنندگان و تولیدکنندگان را پرداخت مابه‎التفاوت نرخ ارز و ترخیص نشدن کالاهای وارد شده به گمرکات دانست و پرداخت مابه‌التفاوت ارزی را یک حرکت ناجوانمردانه تلقی کرد و گفت: بسیاری از واردکنندگان به بخشنامه 16 مرداد که به یکباره از سمت بانک مرکزی اعلام شد و واردکنندگان را موظف به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی کرده است، جوانمردانه نیست این در حالی است که در فروردین ماه امسال به طور قاطع اعلام شد، که هیچ نگرانی در ارتباط با تخصیص ارز نیست و به اندازه کافی ارز وجود دارد.

او اضافه کرد: در حال حاضر باید توجه داشت که برخی از این واردکنندگان، مواد اولیه وارد کرده‌اند و به احتمال زیاد کالاهای خود را پیش فروش کرده‌اند. این در حالی است که دولت آنها را مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی کرده‎است و این نکته را باید مدنظر قرار داد که با شرایط حال حاضر و نقدینگی موجود، تامین این میزان ارز کار ساده‌ای نیست، البته هرچند که که در بخشنامه‎های بعدی اصلاحیه صورت گرفته اما هنوز مشکل به قوت خود باقی است.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: مشکل دیگری که شرایط اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده این است که تعدادی از اقلام وارد شده به گمرکات کالاهایی است که سال گذشته ثبت سفارش شده و قسمتی از این کالاها امسال به گمرک وارد شده است و هرچند که ارز آزاد داده شده است اما مشکل این است که باید دوباره از  مراحل اول ثبت سفارش انجام شود تا بتوان کالا را ترخیص کرد با این حساب کانتینرهای بسیاری در گمرکات وارد شده و ترخیص کالا صورت نمی گیرد.

خوانساری در ارتباط با ترخیص نشدن بسیاری از کالاها از  گمرکات ادامه داد: تا روز گذشته 139 هزارکانتینر در بنادر کشور واردشده، هفت میلیون تن  کالا و 2.5 میلیون تن  کالای اساسی در گمرکات مانده است و ترخیص نمی‌شود، این در حالی است که هزینه دموراژ و انبارداری این محموله ها مبالغ هنگفتی است که باید به خاطر این دستورالعمل‌های متفاوتی که صادر می‌شود توسط واردکنندگان پرداخت شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید