Iranian Agriculture News Agency

هشدار نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران به اجبار تعهد ارزی برای صادرکنندگان

قاچاق و انحراف مسیر صادرات رو به فزونی خواهد گذاشت

ایانا- اقتصاد: اجباری که به اعتقاد برخی فعالان اقتصادی منجر به تحمیل هزینه‌های اضافی به صادرات، قاچاق و انحراف مسیر صادراتی کشور خواهد شد.

قاچاق و انحراف مسیر صادرات رو به فزونی خواهد گذاشت

کلیه صادرکنندگان حتی صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی باید پیمان سپاری ارزی کنند. در جلسه روز گذشته شورای هماهنگی اقتصادی کشور تعهد ارزی برای کلیه صادرکنندگان اجباری شد و بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل و ضوابط اجرایی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور را اعلام کرد.

به گزارش ایانا، طی این بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف شده است که پیش از اظهار الکترونیک صادرات در پنجره واحد تجارت فرامرزی نسبت به اخذ سیستمی تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات تاییدیه مربوطه را از بانک مرکزی دریافت کند. علاوه بر این صادرکنندگان کالا موظفند تا حداکثر 3ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند و نحوه بازگردانی ارز به چرخه اقتصاد کشور باید به یک روش و یا ترکیبی از روش های زیر انجام گیرد:

1-واردات در مقابل صادرات خود یا اشخاص ثالث

2-پرداخت اقساط بدهی ارزی تسهیلات فاینانس، ریفاینانس و یوزانس خود

3-فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز

4-سپرده گذاری ارزی نزد بانک‌ها

اجباری که به اعتقاد برخی فعالان اقتصادی منجر به تحمیل هزینه‌های اضافی به صادرات، قاچاق و انحراف مسیر صادراتی کشور خواهد شد. در این باره، پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: «بخشنامه اخذ تعهد ارزی محضری از صادرکنندگان موجب توقف کالاهای صادراتی در گمرکات کشور و تحمیل هزینه های اضافه به صادرات کشور شده... بخشنامه‌های پی در پی جریان تجارت خارجی کشور را مختل کرده است. قاچاق و انحراف مسیر صادراتی رو به فزونی خواهد گذاشت.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید