Iranian Agriculture News Agency

با همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران؛

ایران عضو شبکه کسب‌وکار اروپا می‌شود

ایانا- اقتصاد: در حال حاضر بالغ بر 600 تا 700 سازمان بزرگ از حدود 60 کشور در این شبکه عضو هستند. هدف شبکه کسب‌وکار اروپا برقراری پیوند بین واحدهای کوچک و متوسط کشورهای مختلف با همتایان آنها در اروپاست. فعالیت شبکه نیز بر سه محور تمرکز دارد اول تجارت، دوم انتقال تکنولوژی و سوم همکاری‌های تحقیقاتی.

ایران عضو شبکه کسب‌وکار اروپا می‌شود

اسفندیار امیدبخش، مدیر روابط چندجانبه اتاق ایران از برنامه‌ریزی برای ایجاد کنسرسیوم ایرانی برای عضویت در شبکه کسب‌وکار اروپا (EEN) با هدف پیوند واحدهای کوچک و متوسط کشور به همتایان آنها در اروپا و توسعه توانمندی‌های این واحدها در فعالیت‌های بین‌المللی خبر داد. قرار است مقر این کنسرسیوم در اتاق ایران باشد.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، مدیر روابط چندجانبه اتاق ایران طی نشستی با نمایندگان معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، سازمان توسعه تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به عنوان اعضای فعلی کنسرسیوم ایرانی برای عضویت در شبکه کسب‌وکار اروپا (EEN) انتخاب شده‌اند، هدف از ایجاد چنین نهادی با مشارکت بخش خصوصی و دولت را ارتقای فعالیت‌های بین‌المللی و ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دانست.

بر اساس اظهارات اسفندیار امیدبخش، مدیر روابط چندجانبه اتاق ایران، طی سفر تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی اروپا به ایران و در حاشیه نمایشگاهی در شهر آفتاب، پیشنهاد عضویت ایران در شبکه کسب‌وکار اروپا به اتاق ایران داده شد. در این راستا با توجه به تلاش ایران و اروپا برای توسعه روابط اقتصادی با مشارکت واحدهای کوچک و متوسط، این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت.

او ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 600 تا 700 سازمان بزرگ از حدود 60 کشور در این شبکه عضو هستند. هدف شبکه کسب‌وکار اروپا برقراری پیوند بین واحدهای کوچک و متوسط کشورهای مختلف با همتایان آنها در اروپاست. فعالیت شبکه نیز بر سه محور تمرکز دارد اول تجارت، دوم انتقال تکنولوژی و سوم همکاری‌های تحقیقاتی.

امیدبخش قدم اول برای عضویت در این شبکه را ایجاد یک دبیرخانه یا همان کنسرسیوم دانست و تشریح کرد: تعداد اعضای دبیرخانه باید بین 3 تا 4 عضو باشد. برای همین تصمیم گرفتیم برای تعیین اعضا، برآوردهای اولیه انجام شود تا دستگاه‌هایی را وارد کنیم که فعالانه حضور خواهند داشت. در این وادی جدیت و پیگیری مسائل بسیار اهمیت دارد. از طرفی باید دستگاه‌هایی را در نظر بگیریم که متناسب با سه محور فعالیت شبکه باشند، بنابراین در حال حاضر، معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، سازمان توسعه تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به عنوان عضو در نظر گرفته‌ایم.

مدیر روابط چندجانبه اتاق ایران در ادامه به لزوم شناسایی و طبقه‌بندی بنگاه‌های کوچک و متوسط با توجه به توان و علاقه آنها برای فعالیت‌های برون‌مرزی اشاره و تأکید کرد: باید به نکته توجه داشت که رشد SME ها با نگاه صرف به بازار داخلی در تضاد است. برای اینکه این واحدها در بازار داخل رشد کنند باید نگاه بین‌المللی داشته باشند.

امیدبخش، عضویت در شبکه کسب‌وکار اروپا را قدم اول خواند و از ضرورت آموزش واحدها، فرهنگ‌سازی و توجیه دستگاه‌های دولتی در مورد عزم همکاری آنها با بخش خصوصی برای به نتیجه رسیدن این پروژه در طولانی‌مدت سخن گفت.

او تأکید کرد: برای نهایی شدن عضویت ایران در شبکه مذکور باید دو تفاهم‌نامه به امضا برسد؛ اول، یک تفاهم‌نامه بین دبیرخانه‌ای که شکل می‌گیرد و شبکه EEN و دوم، تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاه‌های عضو دبیرخانه.

طبق اظهارات مدیر روابط چندجانبه اتاق ایران، شبکه مذکور برای اعضای غیراروپایی خود بودجه‌ای اختصاص نمی‌دهد اما خدماتی را ارائه می‌دهد که همه اعضا می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند؛ دسترسی به بانک اطلاعاتی که در اختیار شبکه قرار دارد، کمک برای عملیاتی کردن پروژه‌های تحقیقاتی و آشنایی SME های غیراروپایی با استانداردهای اروپا از جمله خدماتی است که این شبکه برای اعضای خود در نظر گرفته است. باید توجه داشت که قوانین جاری در اروپا برای سرمایه‌گذاری و تجارت بسیار پیچیده بوده و برای حضور در این بازار باید آشنایی کامل با آنها داشت.

شبکه کسب‌وکار اروپا (Enterprise Europe Network) که در سال 2008 تاسیس شده زیرمجموعه کمیسیون اروپاست که به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی (SMEها) که به دنبال همکاری‌های تجاری و اقتصادی با شرکت‌های کوچک و متوسط از دیگر نقاط جهان هستند، خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند. این شبکه در بیش از 60 کشور جهان فعال است و از همکاری 3 هزار کارشناس از 600 سازمان عضو بهره می‌گیرد. اتاق‌های بازرگانی، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های توسعه منطقه‌ای اعضای این شبکه هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید