Iranian Agriculture News Agency

بانک مرکزی اعلام کرد:

فروش بیش از یک میلیارد یورو ارز صادراتی در 31 روز

ایانا- اقتصاد: «نیما» و «سنا» دو سامانه بانک مرکزی است که هر دو کارکرد ارزی دارند با این تفاوت که نیما «بازار ارز خارجی» را در بر می‌گیرد، یعنی به شکل حواله معامله می‌شود اما سنا «خرید و فروش ارز در صرافی‌های مجاز» سراسر کشور را پوشش می‌دهد.

فروش بیش از یک میلیارد یورو ارز صادراتی در 31 روز

بانک مرکزی اعلام کرد، مجموع فروش ارز حاصل از صادرات از ١٦ مرداد تا ١٥ شهریورماه امسال به یک میلیارد و 82 میلیون یورو رسید.

به گزارش ایانا به نقل از بانک مرکزی، نرخ روز پنج شنبه یورو در سامانه نیما حدود 89 هزار و 90 ریال بود. همچنین نرخ سنا که برآیند نرخ نقدی اسکناس در صرافی‌ها و سامانه نیماست، برای هر یورو 92 هزار 820 ریال تعیین شد.

«نیما» و «سنا» دو سامانه بانک مرکزی است که هر دو کارکرد ارزی دارند با این تفاوت که نیما «بازار ارز خارجی» را در بر می‌گیرد، یعنی به شکل حواله معامله می‌شود اما سنا «خرید و فروش ارز در صرافی‌های مجاز» سراسر کشور را پوشش می‌دهد.

حواله‌هایی که در نیما عرضه می‌شود، همان پولی است که صادرکنندگان و حتی دولت در خارج از کشور دارند و آن را به صراف می‌فروشند تا در اختیار واردکنندگان برای تهیه کالاها قرار گیرد؛ این بازار هیچ ارتباطی با مردم عادی سطح جامعه ندارد و فقط ویژه بازرگانان و تجار است.

اما بازار داخلی ارز با سنا کنترل می‌شود و خرید و فروش‌ها با سندی که در سامانه سنا ثبت می‌شود، رسمیت می‌یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید