Iranian Agriculture News Agency

تحلیل کارشناس نفت و انرژی از صادرات نفتی کشور با آغاز تحریم‌ها

فروش نفت وابسته به راهکار اروپا و تصویبFATF

ایانا- اقتصاد: با توجه به این‌که تصویب شدن FATF می‌تواند روابط بانکی ایران را با کشورهای جهان تسهیل ببخشد، اگر این لایحه تصویب نشود، حتی بانک‌های کوچک هم با ایران همکاری نخواهند کرد و این موضوع باعث خواهد شد تا مشکلات عدیده‌ای بر سر راه فروش نفت قرار گیرد. باید گفت تصویب نشدن این لایحه تاثیر به سزایی بر ارز صادره از فروش نفت می‌گذارد.

فروش نفت وابسته به راهکار اروپا و تصویبFATF

تحریم نفتی ایران 13آبان ماه امسال شروع خواهد شد. در حالی که هنوز دو ماه به شروع تحریم‌ها باقی‌مانده، اما فروش نفت ایران تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته است و برخی مشتریان ایرانی خرید نفت را کاهش داده‌اند، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اگر اتحادیه اروپا در شرایط پیش‌ روی اقتصاد ایران، راهکاری برای صادرات نفت و دریافت وجه صادره از صادرات نفت ارائه نکند، صادرات نفت کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد، چرا که موضوع پیوستن ایران به FATF هم در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

نرسی قربان تحلیلگر حوزه نفت و انرژی در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیک شدن مرحله دوم تحریم‌ها و بلاتکلیفیFATF وضعیت صادرات نفت ایران به کجا خواهد رسید؟ به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا، گفت: «با توجه به این‌که تصویب شدن FATF می‌تواند روابط بانکی ایران را با کشورهای جهان تسهیل ببخشد، اگر این لایحه تصویب نشود، حتی بانک‌های کوچک هم با ایران همکاری نخواهند کرد و این موضوع باعث خواهد شد تا مشکلات عدیده‌ای بر سر راه فروش نفت قرار گیرد. باید گفت تصویب نشدن این لایحه تاثیر به سزایی بر ارز صادره از فروش نفت می‌گذارد.»

این کارشناس حوزه نفت و انرژی در پیش‌بینی خود در ارتباط با وضعیت صادرات نفت در آینده اعلام کرد: «اگر اتحادیه اروپا راهکاری برای دریافت نفت و پرداخت وجه حاصله از فروش نفت تعیین کند، صادرات ما از روزانه یک میلیون بشکه بیشتر نخواهد بود ولی اگر اروپا نتواند چنین راهکاری برای فروش نفت پیدا کند ممکن است فروش نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز نیز برسد.»

قربان ادامه داد: «احتمال می‌رود اگر اروپا راهکاری پیشنهاد بدهد فروش نفت بتواند به بالای یک میلیون بشکه در روز برسد و البته باید به این نکته توجه داشت که تصویب FATF صادرات ما را بیشتر نخواهد کرد، اما تصویب نشدن آن فروش نفت را با محدودیت‌های جدی مواجه خواهد کرد.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید