Iranian Agriculture News Agency

وزارت صنعت خبر مجوز افزایش قیمت خودروها را تکذیب کرد

سرگیجه در بازار خودروها

ایانا- اقتصاد: حذف شورای رقابت تصمیم درستی بوده، اما وزیر صنعت حق ندارد برای افزایش قیمت خودروها درصد تعیین کند، این دو داستان کاملا با هم تناقض دارد.

سرگیجه در بازار خودروها

 

پس از داغ شدن خبرهای گرانی در بازار خودروها، حالا نوبت شایعاتی از مجوز رسمی افزایش قیمت است تا سرگیجه را به بازار خودروها بیاورد. امروز، در حالی خبرهایی از حذف شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودروها شنیده شد و پس از آن خبرهایی آمد مبنی بر اینکه وزیر صنعت مجوز افزایش 7.5 و 9.5 درصدی قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون و بیشتری از 45 میلیون تومان را داده است که روابط عمومی وزارت صنعت این خبرها را تکذیب کرده و با یادآوری اینکه مرجع قیمت گذاری خودرو شورای رقابت است، اعلام کرد که تصمیم نهایی برای افزایش را ستاد تنظیم بازار خواهد گرفت.

به گزارش ایانا، هر چند که خبر کنار گذاشته شدن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروها از سوی وزارت صنعت تکذیب شد، اما پس از تکذیب شدن این خبر، شورای رقابت با برگزاری جلسه‌ای صدور مجوز افزایش قیمت خودروها را به دلیل نبود مستندات و استعلامات مربوطه از سوی بانک مرکزی به تعویق انداخت.

موضوع حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروها، موضوعی است که مدت‌هاست از سوی خودروسازان دنبال می‌شود اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است و امروز شایعه کنار گذاشتن این شورا از قیمت‌گذاری و همچنین اجازه افزایش قیمت، برای ساعاتی خودروسازان را خوشحال کرد، اما این خوشحالی چندان دوام نیاورد و بازار خودروها زیر سایه شایعات و تکذیب‌ها ماند.  

در این باره بیوک علی مرادلو، کارشناس خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «خودروسازان مدت‌ها به وجود شورای رقابت در جهت قیمت گذاری خودروها اعتراض داشتند. آنها معتقدند حذف شورای رقابت می‌تواند اتفاق بسیار خوشایندی برای بازار خودرو باشد و می‌تواند عملاً این بازار را به مسیر اولیه خود بازگرداند. همچنین این ماجرا باعث می‌شود، خودرو از مدل کالای سرمایه‌ای خارج شود و شکاف قیمتی بین بازار آزاد خودرو و کارخانه‌ها از میان برود. »

او با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری در حاشیه بازار و باید در قالب عرضه و تقاضا رخ دهد، ادامه می‌دهد: «قیمت‌گذاری حتی اگر در قالب عرضه و تقاضا رخ دهد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نظارت لازم را بر این جریان خواهند داشت. باید یادآوری کنم که حضور شورای رقابت از همان ابتدا اشتباه بود، چرا که جلوی تعادل در بازار خوردو را می‌گرفت.»

این کارشناس خودرو در رابطه با گرانی که در روزهای اخیر رخ داده، توضیح می‌دهد: «ما در روزهایی که گذشت شاهد افزایش بی‌رویه و بدون برنامه قیمت خودرو در بازار بودیم. به طوری که افسار قیمت‌ها از دست در رفته و مردم برای خریدن یا نخریدن خودرو سردرگم بودند! کاهش عرضه خودرو در بازار،  یکی از دلایل تفاوت فاحش بین قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه بود. محدودیت‌های خرید و فروش ارز و سکه دلیل دیگری شد تا مردم به سمت بازار خودرو تغییر جهت دهند و از آن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای سوءاستفاده کنند. مورد سوم ماجرای چند نرخی شدن قیمت دلار بود که همچنان صنعتی‌ها را سردرگم کرده. آنها نمی‌دانند با ارز چند نرخی چه کنند و با کدام نرخ بر روی کالای خود قیمت بگذارند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید