Iranian Agriculture News Agency

بانک‌های کوچک، کمکی بزرگ برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده

موسسات مالی آمریکایی بر سر دو راهی

ایانا- اقتصاد: بانک‌های کوچک می‌توانند کمک بزرگی برای دورزدن تحریم‌های آمریکا و تسهیل معاملات بانکی کشور باشند. چیزی که کاملاً عیان است، مساله اَبر قدرت بودن آمریکا در اقتصاد جهانی است، اما نباید از یاد بُرد که ایران نیز ابزارهایی را در اختیار دارد که به وسیله آن‌ها می‌تواند در مقابل تحریم‌های آمریکا تاب بیاورد.

موسسات مالی آمریکایی بر سر دو راهی

جنگ قدرت آمریکا، اقتصاد جهان را نشانه رفته. در این میان ایران نیز جزو گزینه‌های انتخابی روی میز رئیس جمهور آمریکا، برای به رُخ کشیدن قدرت اقتصادی جهانی‌اش است. ایالات متحده با اقدامات خود در راستای خروج از برجام و سازمان تجارت جهانی، در یک طرف میدان جنگ اقتصادی قرار گرفته و اتحادیه اروپا و ایران جانب دیگر این میدان هستند. براین اساس دور جدید تحریم‌های آمریکا در حالی برای ایران آغاز شده که اروپا سعی بر دور زدن تحریم‌های پیش روی ایران دارد. همچنین چند روزیست که به گزارش واشنگتن فری بیکن، دو موسسه مالی بزرگ "جی پی مورگان" و" سیتی بانک" به قطع ارتباط و دسترسی ایران با بازارهای مالی بین المللی که سنگ بنای تحریم‌های جدید ترامپ بر علیه ایران است، متعهد نخواهند بود. کارشناسان مربوطه معتقدند که هم اکنون با اوضاع پیش آمده، موسسات مالی آمریکا بر سر دوراهی بین اروپا و آمریکا قرار گرفته‌اند و نمی‌دانند باید به کدام سمت تغییر جهت دهند.

در این باره بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «با شروع دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قطعا وضعیت اقتصادی ایران سخت تر خواهد شد. اما خوشبختانه در حال حاضر اتحادیه اروپا با جنگ قدرتی که با آمریکا به راه انداخته اوضاع را کمی برای ایران مساعدتر کرده. بانک‌ها و موسسات مالی اروپا اصولاً نظام سرمایه‌داری خصوصی هستند و مستقل از دولت‌ها عمل می‌کنند. از این رو دستشان در تبعیت نکردن از تحریم‌های آمریکا و سیاست‌های نسنجیده ترامپ، بازتر خواهد بود.»

او با اشاره به اینکه قطعاً بانک‌های وابسته به دولت آمریکا از همکاری با ایران خودداری خواهند کرد، ادامه می‌دهد: «دولت آمریکا به راحتی بانک‌ها و موسساتی را که وابسته به دولت هستند و از تحریم‌ها تبعیت نمی‌کنند، جریمه‌های هنگفتی خواهد کرد. بنابراین نباید انتظار داشت که ایران بتواند مبادلات مالی خود را با آنها ادامه دهد. اما در مقابل آنها بانک‌ها و موسسات کوچکی هستند که خیلی به دولت آمریکا وابستگی ندارند و می‌توانند از قوانین تحریمی آمریکا  تا حدودی تبعیت نکنند.»

این کارشناس بانکی معتقد است که همین بانک‌های کوچک می‌توانند کمک بزرگی برای دورزدن تحریم‌های آمریکا و تسهیل معاملات بانکی کشور باشند. چیزی که کاملاً عیان است، مساله اَبر قدرت بودن آمریکا در اقتصاد جهانی است، اما نباید از یاد بُرد که ایران نیز ابزارهایی را در اختیار دارد که به وسیله آن‌ها می‌تواند در مقابل تحریم‌های آمریکا تاب بیاورد.

پدیدآورنده: علی طزرجانی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید