Iranian Agriculture News Agency

داستان پیچیده تقاضای بالای دلار و محدودیت نقل و انتقالات ارزی

دلار در سامانه سنا یورو را پشت سر گذاشت

ایانا- اقتصاد: طبیعی است که سیاست‌های جدید ارزی، دیگر به صرافی‌ها اجازه فروش ارز‌های 4200تومانی را ندهد. چرا که بسیاری از کالاهای مشمول ارز دولتی، دیگر دلار 4200تومانی نمی‌گیرند و از چرخه دریافت ارز دولتی خارج شده‌اند.

دلار در سامانه سنا یورو را پشت سر گذاشت

هزارتویِ اقتصادی ایران، این روزها با اجرا شدن سیاست جدید ارزی بانک مرکزی پیچیده‌تر ‌شده. از این رو به تازگی ابلاغیه جدید بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت صرافی‌ها برای فروش ارزهای صادراتی خریداری شده با نرخ 4200تومانی، باز هم صدای انتقادات را بلند کرده. این ماجرای تازه در حالی کلید خورده که امید می‌رفت با بازگشت صرافی‌ها به بازار آزاد ارز کشور، تعدیلی در این آشفته بازار حاکم ایجاد شود، اما با ارائه دستورالعمل جدید بانک مرکزی، صرافی‌ها بار دیگر دچار ابهاماتی در این زمینه شده‌اند و برخی معتقدند که تعویض دائم سیاست‌های ارزی، آنها را دچار سردرگمی کرده است.  

در این باره بهاء الدین حسینی هاشمی، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «در حال حاضر مدل و رژیم ارزی کشور دچار تغییراتی شده که سیاست توزیع ارز را دگرگون کرده. بنابراین در تصمیم جدید بانک مرکزی، هم اکنون به غیر از چند قلم کالای اساسی، باقی اقلام راهی بازار آزاد شده‌اند و از دلار هشت یا 9 هزار تومانی استفاده می‌کنند. آنچه این روزها به وضوح مشاهده می‌شود، ابهاماتی است که در پی سیاست‌های جدید ارزی به وجود می‌آید. بر این اساس رسیدگی به تبعات تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه گذشته، یکی از ضروریات مسئولان مربوطه خواهد بود.»

او با اشاره به ابلاغیه جدید بانک مرکزی، ادامه می‌دهد: «طبیعی است که سیاست‌های جدید ارزی، دیگر به صرافی‌ها اجازه فروش ارز‌های 4200تومانی را ندهد. چرا که بسیاری از کالاهای مشمول ارز دولتی، دیگر دلار 4200تومانی نمی‌گیرند و از چرخه دریافت ارز دولتی خارج شده‌اند.»

حسینی هاشمی با تاکید بر ضروری بودن، اصلاحات قوانین ارزی قبلی، توضیح می‌دهد: «بر کسی پوشیده نیست که بانک مرکزی طی ماه‌های اخیر برای بهبود اوضاع نابسامان ارزی، اقدام به گرفتن سیاست‌های جورواجوری کرده که چندان مثمر ثمر نیز نبوده. از این رو تحولات اساسی سیستم ارزی جدید هنوز برای برخی به خوبی جا نیافتاده و حتی سنگین است. اگر کمی به داستان بازبینی قوانین دقت کنید، خواهید دید که معوق ماندن صرافی‌ها در فروش ارزهای 4200تومانی به خودی خود خیلی هم بد به نظر نمی‌رسد، چرا که بسیاری از کالاها دیگر ارز دولتی دریافت نمی‌کنند و نیاز است که ارزهای آنها برگشت داده شود تا تصمیمات جدیدی برای آن بگیرند.»

این کارشناس بانکی معتقد است که تقاضا برای دلار، طی چند ماه اخیر بسیار بالا بوده درحالی که مشکلات نقل و انتقالات به قوت خود باقیست. از این رو به طور عجیبی در روزهایی که طی شد، شاهد بالا رفتن نرخ دلار در سامانه سنا بودیم که توانست قیمت یورو را رد کند. این ماجرا در بازارهای جهانی غیرقابل قبول است، چرا که نرخ یورو همیشه باید 20  درصد از قیمت دلار پیش‌تر باشد، اما گویا افسار گسیختگی دلار به حدی رسیده که این‌بار یورو از این ماراتون قدرت جا مانده است.

حسینی هاشمی، می‌افزاید: «تقاضای بالای دلار و محدودیتی که برای نقل و انتقالات آن وجود دارد، داستان را پیچیده می‌کند. بنابراین سعی شده طی چند سال اخیر، دلار در معاملات و مبادلات مالی کم‌رنگ شود. به طوری که یوآن چین نیز در سامانه سنا، توانسته جای آن را بگیرد. البته نمی‌شود گفت که این ماجرا مشکلات دیگری را به دنبال نخواهد داشت. چرا که اغلب پرداخت و دریافت‌ها با دلار صورت می‌گیرد و یوآن چین باید در معاملات مجدد به دلار تبدیل شود که شامل دریافت کارمزد خواهد شد، همچنین اغلب فروشنده‌ها دلار می‌خواهند و تمایلی به دریافت یوآن ندارند، که این خود داستان را پیچیده خواهد کرد. اما واقعیت اینجاست، ایران با آمریکا به شدت دچار مشکلات و چالش‌هایی است که اگر به منابع ارزی ما دسترسی پیدا کند، قطعاً آنها را بلوکه می‌کند. پس نیاز است که اقتصاد کشور و بانک مرکزی سایر ارزها را نیز روی میز داشته باشند تا در مواقع حساس اقتصاد کشور دچار مشکل نشود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید