Iranian Agriculture News Agency

تحلیل‌گر اقتصادی و بازار سرمایه:

بسته ارزی بازار سهام را به دوره تنفس برد

ایانا- اقتصاد: این دوره تنفس که در روهای اخیر اتفاق افتاده فرصت مناسبی برای تجدید قوای بازار و گردش نقدینگی موجود و تازه به سمت سهم‌های کم تلاطم مانند سیمانی‌ها و بانکی‌ها را فراهم کرده است. در عین حال سهام‌داران هنوز خواهان سهم‌های کالایی هستند که در میان مدت افزایش قیمت و بازده خوبی دارند

بسته ارزی بازار سهام را به دوره تنفس برد

بازار سهام در روزهای اخیر بیشتر در حال تعدیل منفی و کاهش ارزش است. این اتفاق‌ به خصوص پس از رونمایی بسته ارزی دولت بیش از هر زمان دیگری خود را نشان داد. هرچند که گفته می‌شود غیر از بسته ارزی تمام شدن  فصل مجامع و اتفاق‌های دیگری که در بازار سهام رخ داده نیز در این ریزش شاخص تاثیر داشته است، اما به هر حال بیش از هر زمان دیگری بازار سرمایه تحت تاثیر پیامدها و وقایع ارزی روزهای گذشته است. علی صادقین تحلیل‌گر اقتصادی و بازار سرمایه دلایل نزول بازار سهام را هم دلایل داخلی می‌داند مانند قیمت ارز و هم دلایل خارجی مانند تغییرات قیمت فلزات اساسی و معدنی‌ها می‌داند. او دراین باره به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا، توضیح می‌دهد: روند مثبت بازارها و انتظارات قیمتی از یکسال قبل شروع شد. از یکسال پیش قیمت فلزات اساسی افزایش یافت. مانند هر تن مس به هشت هزار دلار، روی 3400 دلار و... رسید. رشد تدریجی قیمت‌ها و پیش‌بینی ادامه‌دار این افزایش، باعث ایجاد جذابیت و ورود نقدینگی به بازار شد.

او اضافه می‌کند: طی یکسال اخیر این روند در بیشتر بازارها به خصوص بازار فلزات اساسی و معدنی‌ها ادامه داشت و برخی از کالاها حتی رشد 100 درصدی داشتند. بازار نیز این روند افزایشی را به اصطلاح پیش‌خور کرد.

صادقین با اشاره به اینکه براساس الگوهای تحلیل بنیادی انتظار می‌رفت یک دوره استراحت و و ریزش بازار در پیش‌رو باشد، می‌گوید: این اتفاق نیز رخ داد و در ماه‌های اخیر نه فقط کالاهای داخلی، بلکه قیمت جهانی بسیاری از کالاها (Commodity) مانند روی 25 درصد، مس 27 درصد و حتی آلومینیوم نیز در همین حدود ریزش قیمت داشتند.

او اضافه می‌کند: در عین حال جنگ اقتصادی آمریکا با چین و بالا بردن تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا نیاز به تنفس و استراحت بازار سرمایه و تعدیل منطقی بازار را اجتناب ناپذیر کرد. این اصلاح بازار برای ورود نقدینگی تازه و جابه‌جایی نقدینگی نیاز بود.

صادقین در تحلیل بازار سهام داخلی می‌گوید: در بازار داخلی در یک‌سال گذشته نیز همین روند افزایشی در فلزات اساسی و معدنی‌ها وجود داشته است. این دوره تنفس که در روهای اخیر اتفاق افتاده فرصت مناسبی برای تجدید قوای بازار و گردش نقدینگی موجود و تازه به سمت سهم‌های کم تلاطم مانند سیمانی‌ها و بانکی‌ها را فراهم کرده است. در عین حال سهام‌داران هنوز خواهان سهم‌های کالایی هستند که در میان مدت افزایش قیمت و بازده خوبی دارند.

او اضافه می‌کند: حال به این نکته توجه داشته باشید که بازار سرمایه و به خصوص بورس به شدت تحت تاثیر بازار ارز است. نرخ ارز هشت تا هشت‌هزار و 500 تومانی و افزایش نرخ توافقی هنوز در بازار سهام اعمال نشده و هنوز فاصله زمانی این تاثیر طی نشده است.

این تحلیل‌گر اقتصادی در مورد تاثیرات متاخر و جانبی بسته ارزی و افزایش قیمت ارز می‌گوید: در بخش بازار سرمایه و نوسان‌های امروز به نظر می‌رسد که بورس کالا تاثیرات را کمتر و با تاخیر  نشان دهد. به خصوص در مورد معاملات کالاهایی که تا چندی پیش با ارز مبادله‌ای خرید و فروش می‌شدند و در حال حاضر با ارز آزاد یا توافقی باید معامله شوند.

او اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در آینده نزدیک بیشتر کالاهای موجود در بورس کالا نیز باید در سامانه نیما ارز خریداری کنند، به طور قطع در آینده‌ای نه چندان دور به احتمال زیاد تا شهریور ماه این تاثیرات خود را نشان دهد. پس از این تاریخ تغییرات و تاثیرهای این افزایش در بازار اوراق بهادار خود را نشان می‌دهد.

صادقین توضیح می‌دهد: بسیاری از شرکت‌ها که صادرات محور هستند، کالاهایشان به احتمال زیاد با نوسان‌های بازار ارز کمی تعدیل می‌شوند. اما در مجموع اگر این شرکت‌ها که به طور قطع نیاز ارزی برای واردات مواد اولیه هم دارند باز هم از سامانه نیما ارز خود را تامین کنند تعادل و توازن قیمتی پس از یک تعدیل کاهشی رخ می‌دهد.

او اضافه می‌کند: در مجموع تاثیرات منفی جهش نرخ ارز و جنگ اقتصادی در دنیا نشان می‌دهد که بازار به دوره استراحت و تنفس نیاز داشته و برای دوره جدید و جذب سرمایه‌های تازه خود را آماده می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید