Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن قطعه سازان توضیح داد؛

آزادسازی قیمت‌ها بازار خودرو را تعدیل می‌کند؟

ایانا- اقتصاد: درخواست آزادسازی قیمت خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا داستان دور از انتظاری نبود. این اتفاق در صنعت خودروسازی باید خیلی پیش از این‌ها رخ می‌داد. بسیاری از خودروسازان به سیاست قیمت‌گذاری شورای عالی رقابت اعتراض دارند و معتقدند که این شورا به صورت غیرمنصفانه نرخ خودرو را تعیین می‌کند. چرا که هزینه خودروسازان با قیمت‌های تعیین شده جور در نمی‌آید. بنابراین باید داستان از یک جایی تغییر کند و جلوی قیمت‌گذاری انحصاری شورای رقابت گرفته شود.

آزادسازی قیمت‌ها بازار خودرو را تعدیل می‌کند؟

در حالی دو شرکت خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) از رئیس جمهور درخواست کردند، اجازه دهد قیمت محصولات آنها در حاشیه بازار آزاد تعیین شود که شورای رقابت مدت‌ها، تعیین کننده انحصاری قیمت‌ خودرو در ایران بوده. این شورا حدودا سالی یک بار محدوده مجاز افزایش قیمت‌ها را مشخص می‌کند و مدعی است، هزینه‌ تولید را نیز در نظر می‌گیرد. با این وجود خودروسازان معتقدند که قیمت‌های اعلام شده توسط شورای رقابت منصفانه نیست و نیاز به تجدید نظر دارد. چرا که هم اکنون دلار 9هزارتومانی و واردات قطعات خودرو با نرخ آزاد، مشکلی بر مشکلات این صنعت افزوده است. همین چند روز پیش بود که مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هشدار داد: «در صورت تداوم وضع کنونی 450هزار نفر در صف بیکاری قرار خواهند گرفت. چرا که به خودروسازان اعلام شده با تدام شرایط فعلی امکان تامین قطعات وجود ندارد و قطعاً کاهش تیراژی 80درصدی رخ خواهد داد.» این در شرایطی است که خبرها از این حکایت می‌کنند که درحال حاضر خریدهای خارجی متوقف شده و بانک‌ها به بهانه‌های تحریم از دادن حواله سرباز می‌زنند. در هر صورت خودروسازان هم اکنون در انتظار نظر رئیس جمهور در زمینه درخواست مطرح شده، هستند که در صورت مثبت بودن پاسخ مورد نظر، قطعاً بازار خودرو دچار شوک بزرگی در قیمت‌ها خواهد شد.

در این باره محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن و قطعه سازان کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «درخواست آزادسازی قیمت خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا داستان دور از انتظاری نبود. این اتفاق در صنعت خودروسازی باید خیلی پیش از این‌ها رخ می‌داد. بسیاری از خودروسازان به سیاست قیمت‌گذاری شورای عالی رقابت اعتراض دارند و معتقدند که این شورا به صورت غیرمنصفانه نرخ خودرو را تعیین می‌کند. چرا که هزینه خودروسازان با قیمت‌های تعیین شده جور در نمی‌آید. بنابراین باید داستان از یک جایی تغییر کند و جلوی قیمت‌گذاری انحصاری شورای رقابت گرفته شود.»

او با اشاره به اینکه با برچیده شدن شورای عالی رقابت، بسیاری از مشکلات صنعت خودروسازی تعدیل خواهد شد، ادامه می‌دهد: «اگر اجازه دهند حاشیه بازار، تعیین کننده قیمت خودرو باشد و وزارت صنایع نیز بر آن نظارت کند، قطعاً تعدیل قیمت‌ رخ خواهد داد و پرداخت‌ به قطعه‌سازان، درست خواهد شد. همچنین تصویب و اجرایی شدن این اقدام، موجب برچیده شدن بساط دلالان از بازار خودرو می‌شود.»

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن و قطعه سازان کشور با تاکید بر اینکه این روزها هزینه‌ها به شدت در این صنعت افزایش یافته، ادامه می‌دهد: «حداقل باید 10 هزار میلیارد تومان به هر خودروساز حد اعتباری اضافه تخصیص دهند و ذینفع واحد را نیز از خودروسازی بردارند. تنها در این‌صورت است که می‌توان وضعیت را به سمت بهبود هدایت کرد. در حال حاضر یکی از اهداف رئیس جمهور آمریکا، به زمین زدن صنعت ایران است، ولی این روزها ما با دست خودمان ترامپ را به هدفش نزدیک می‌کنیم.»

او معتقد است که اگر با آزادسازی قیمت خودرو موافقت شود، قطعاً باقی مسائل در کنار آن به‌طور خودکار حل خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید