Iranian Agriculture News Agency

موجودی انبار کالاهایتان را ثبت کنید، در غیر این صورت احتکار است

کالاهای اساسی در چنبره محتکران

ایانا- اقتصاد: صاحبان و مسئولان انبار در صورت احتکار برای مرتبه نخست 70 درصد موجودی انبار جریمه نقدی می‌شوند و در صورت تکرار هم متخلف معادل سه برابر قیمت کالا‌های احتکار شده در بازار جریمه می‌شود.

کالاهای اساسی در چنبره محتکران

خبر خیلی کوتاه و با کمترین توضیح بود: «ارائه 1200 مورد گزارش قاچاق دارو و ارز به پلیس آگاهی» هر چند این تنها تیتر یک خبر است اما در روزهای اخیر به خصوص پس از نوسان‌های ارزی روزی نیست که خبری از کشف انبار احتکار کالا به خصوص کالاهای اساسی به چشم نخورد. اتفاقی که در شهرهای مختلف به طور یکسان رخ داده و این روزها نام شهرهای مختلفی از شمال، جنوب، شرق و غرب و حواشی پایتخت به گوش می‌رسد که انبار کالا در آنها کشف شده است.

به گزارش ایانا، بیشترین کالاهایی که در این مدت کشف شده برنج وارداتی بوده و پس از آن ماکارونی، قند و شکر، رب گوجه فرنگی و دیگر کالاهای اساسی. نخستین گزارشی که بسیار جلب توجه کرد احتکار 1600 تنی برنج به ارزش 13 میلیارد تومان بود که در 70 کانتینر جاسازی شده بود.

مورد بعدی کشف انبار کالای احتکار شده در شهر جیرفت بود که بیش از 60 تن کالای اساسی به خصوص برنج به ارزش 500 میلیون تومان را در خود جای داده بود.

در استان بوشهر حداقل دو محموله در سه روز اخیر کشف شده یکی 500 تن برنج وارداتی به ارزش چهار میلیارد تومان (شهر بوشهر)، دیگری در شهرستان دشتستان دو تن ماکارونی، 38 تن برنج 14 تن مایحتاج و کالای اساسی خانوار که در مجموع میزان ارزش کل کالاهای کشف شده در این استان 14.1 میلیارد تومان است.

در استان فارس شهرستان لار 500 تن برنج به ارزش 3.5 میلیارد تومان (در خبر دیگری ارزش این محموله 6.5 میلیارد تومان ذکر شده)، نی‌ریز 130 تن برنج به همراه چای و قند و شکر که ارزش واقعی آن اعلام نشده است.  

کشف بعدی در زاهدان بوده، 110 تن برنج، چای قند و شکر، روغن که فقط 55 تن آن برنج وارداتی بوده است. ارزش این انبار نیز حدود دو میلیارد و 440 میلیون تومان اعلام شده است.

مورد دیگر در بیرجند بوده که به دلیل عدم اعلام موجودی توسط صاحب کالا، انبار کالا به عنوان کالای احتکار شده، ضبط شد که ارزش آن 40 میلیون تومان بوده است.

در بقیه موارد، اخبار به اختصار گفته شده که 15 انبار کالای اساسی و مواد غذایی در چهار محال و بختیاری، 50 تن مواد غذایی در تایباد، شامل ماکارونی، قند و شکر، روغن و... به ارزش 190 میلیون تومان کشف و ضبط شده است. البته در خود شهر تهران بیش از 100 انبار کالا به عنوان کالای احتکار شده کشف و ضبط شده است.

انبارهایی که بخشی از آنها احتکار محتکرانی است که سعی دارند از وضعیت موجود استفاده کنند و به قولی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و بخشی از آنها هم که این روزها به عنوان کالای احتکار کشف و ضبط شده می‌شود، مربوط واردکنندگان و توزیع‌کنندگانی است که موجودی انبار کالای خود را در سامانه سازمان‌های صنعت و معدن ثبت نکرده‌اند. هر چند این الزام از سال‌ها پیش (آبان سال 89) وجود داشته اما در این اواخر به دلیل شائبه استفاده از رانت 4200 تومانی و واردات کالاهای اساسی با دلار مبادله‌ای و فروش با قیمت دلار آزاد، یا استفاده از دلار 4200 تومانی برای کالاهای غیر اساسی، فروش کالایی که پیش از تغییر نرخ ارز وارد شده اما کالا نرخش با نرخ روز دلار تعدیل شده است.  

طبق اعلام معاونت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت متصدیان واحدهای صنفی عمده فروش، شرکت‌های پخش و تمام افرادی که به هر نحو اقدام به خرید و فروش و نگهداری کالا در حجم عمده می‌کنند درخواست کرده موجودی انبار کالاهای اساسی خود را به این معاونت اعلام کنند در غیر این صورت، نگهداری کالا بدون فروش یا اعلام موجودی تخلف محسوب و مطابق مقررات با متخلفان رفتار می‌شود. در صورت ثبت نشدن کالا‌های انبار در این سامانه موجودی انبار احتکار محسوب و توقیف می‌شود. صاحبان و مسئولان انبار در صورت احتکار برای مرتبه نخست 70 درصد موجودی انبار جریمه نقدی می‌شوند و در صورت تکرار هم متخلف معادل سه برابر قیمت کالا‌های احتکار شده در بازار جریمه می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید