Iranian Agriculture News Agency

اعتراض‌های توئیتری فعالان اقتصادی به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت

انتقادهای 280 کاراکتری

ایانا- اقتصاد: دولت محترم در خصوص بسته جدید ارزی روشنگری لازم را نکرده است. با آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها، اگر نرخ گاز تحویلی به آنها کماکان برمبنای دلار 3800 تومانی باشد رانت عظیمی نصیبشان می‌شود که اقلا ماهانه 8 هزار میلیارد تومان خواهد بود. آیا جلوی رانت گرفته شده؟

انتقادهای 280 کاراکتری

پس از رونمایی بسته ارزی بانک مرکزی مشکلات یکی پس از دیگری خود را نشان داد. البته رونمایی دیرهنگام بسته ارزی به خودی خود مشکل خاصی نداشت. اما بسیاری از فعالان اقتصادی به این موضوع که بسته ارزی مشکلی را حل نخواهد کرد و فقط فروش ارز آزاد را دوباره رسمی می‌کند، اشاره می‌کنند و راوی نگرانی‌هایی برای تاثیر این بسته در آینده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایانا، در روزهای اخیر که مشکلات و چالش‌ها یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهد، سرعت واکنش به اخبار اقتصادی هم بالا رفته و دیگر فعالان اقتصادی منتظر واکنش نشان دادن در خبرهای رسمی و از طریق خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نمی‌مانند. حالا رد و نشان این واکنش‌ها و ابراز نگرانی‌ها بیش از گذشته در شبکه اجتماعی توئیتر دیده می‌شود و به قولی فعالان اقتصادی هم پای انتقادها را به فضای مجازی باز کرده‌اند. جایی که حالا رهبران سیاسی دنیا هم وقتی می‌خواهند به هم پیامی بدهند، در پیامی کوتاه توئیت می‌کنند.

در هفته‌های اخیر فعالان اقتصادی بسیاری، نگرانی‌ها، نارضایتی‌ها و انتقادات خود به تصمیمات دولتی‌ها را توئیت کرده‌اند تا شاید صدای انتقادهای پشت سر هم، شنیده شود و فکری برای اوضاع نابه‌سامانی که به وجود آمده، بشود.

سعید اسلامی بیدگلی رئیس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه، در روزهای اخیر به ترکیب شورای پول‌واعتبار و تصمیماتش، بسته ارزی و نحوه تنظیم این بسته، تصمیمات و سیاستگذاری پولی و نتایج نرسیدن به شکلات سیستم بانکی و... انتقاداتی را وارد دانسته و معتقد است که «...جای اقتصاددانان «مستقل»، «تمام‌وقت»، «مسئول» و «پاسخگو نسبت به نتایج» در این شورا خالی‌ست. بازار سرمایه هم که در زمان تشکیل این شورا نقش چندانی در اقتصاد ایران نداشته، همچنان نماینده‌ای در این شورا ندارد». یا اعتراض به بسته ارزی و اینکه از فعالان و حتی مدیران ارشد بازار سرمایه هیچ مشورتی گرفته نشده در حالی که بسته ارزی به طور قطع تاثیر زیادی بر بازار سرمایه خواهد داشت. او اشاره‌ای هم به مشکلات سیستم بانکی که آن را به متاستاز سرطانی کرده دارد. فساد گسترده در نظام بانکی که همه اقتصاد را درگیر خودش کرده و حالا برای حل آن همکاری سه قوه را می‌طلبد و اینکه باید جلوی منافع افراد ذی‌نفوذ و قدرتمند را برای رسیدن به تعادل در جریان گرفت. در ادامه هم در پیام‌های دیگری اشاره کرده که «... برای درمان این سرطان چاره‌ای جز تعادل‌بخشی به ترکیب دارایی-بدهی بانک‌ها وجود ندارد. این کار بسیار سختی است و منافع افراد بسیار قدرتمندی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که اصلاح نظام بانکی تا اکنون معطل مانده است. حالا با توجه رهبر و سران سه قوه به این موضوع شاید بتوان تعادل موجود را بر هم زد.»

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، یکی دیگر از فعالان اقتصادی است که در ماه‌های اخیر پای انتقادهای بسیاری را به فضای مجازی و توئیت‌هایش باز کرده و انتقادهای بسیاری را متوجه سیاست‌های دولت دانسته. او در مورد اتفاق‌های اخیر به خصوص تغییرات نرخ ارز، فروش ارز پتروشیمی‌ها و ... به حواشی فروش ارز پتروشیمی‌ها اشاره کرده و در توئیتی اعلام کرده است، «دولت محترم در خصوص بسته جدید ارزی روشنگری لازم را نکرده است. با آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها، اگر نرخ گاز تحویلی به آنها کماکان برمبنای دلار 3800 تومانی باشد رانت عظیمی نصیبشان می‌شود که اقلا ماهانه 8 هزار میلیارد تومان خواهد بود. آیا جلوی رانت گرفته شده؟»

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در توئیتی دیگر به حواشی تمام نشدنی موسسات مالی غیرمجاز اشاره کرده ونوشته است: «بانک مرکزی 35 هزار میلیارد تومان صرف مدیریت بحران موسسات مالی غیرمجاز کرد. یعنی از جیب هر ایرانی 450 هزار تومان برای این پدیده شوم خرج شد. عدالت در مبارزه حکم می‌کند که این تاراج بزرگ ثروت ملی اولین پرونده مورد رسیدگی باشد. بانیان این موسسات چه کسانی هستند و کجایند؟»  

او در توئیت دیگری به جلسه استیضاح وزیر کار اشاره می‌کند  که هم زمانی آن با اعلام گم شدن 9 میلیارد دلار از ارزهای دولتی است و اشاره به موضوع مهم اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی می‌پردازد و در آخرین واکنش‌ها بازخوانی‌هایش به مسئله حمایت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کاهش ورود ارز از این کشور اشاره می‌کند و اینکه در دیپلماسی خارجی به موضوعات و منافع اقتصاد ملی بی‌توجهی می‌شود.

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران هم یکی دیگر از فعالان اقتصادی است که انتقادهای بسیاری را به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت وارد می‌داند. او هم در حساب کاربری خود در توئیتر در پیامی خطاب به سازمان مالیاتی نوشت: «سازمان امورمالیاتی بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت رکود تورمی برای وصول مالیات از کارآفرینان و تولیدکنندگان فلک زده از هر ابزاری اعم از توقیف اموال و ممنوع‌الخروجی بهره می‌برد، کاش در خصوص چگونگی برخورد با پزشک فراری از کارتخوان هم گزارشی ارائه دهد.»

فعال اقتصادی دیگر، حمیدرضا صالحی دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی برق و عضو اتاق بازرگانی ایران است که صدای انتقادی بلندی در توئیتر دارد. او در مورد بسته ارزی دولت که به تازگی تصمیمات جدیدی برای آن گرفته شده و البته هنوز نگرانی‌هایی را برای فعالان اقتصادی با خود به همراه دارد، نوشت: «بند 5 بسته ارزی در مورد اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز برای کالاهای ثبت سفارش شده قبلی تا نرخ ارز در بازار آزاد به تاریخ ترخیص کالا، ظلمی است در حق صنعت‌گران واقعی کشور. تر و خشک را با هم نسوزانید. آقای دولت، خیلی از این بنگاه‌ها با نرخ 4200 تومان با شما قرارداد قبلی تحویل کالا دارند.»

سیاست‌ها و تصمیمات دولت، این روزها نقدهای بسیاری را بر سر خود می‌بیند. نقدهایی که هر از گاهی مهر تغییر را بر پیشانی برنامه‌های دولت می‌نشاند و باعث می‌شود تصمیماتی که به گفته فعالان اقتصادی خلق‌الساعه و ناگهانی هستند، کمی تغییر کرده و آسیب کمتری را به اقتصاد کشور وارد کنند. همچون بند 5 بسته ارزی که در روزهای گذشته نگرانی‌های بسیاری را با خود همراه کرده بود و حالا خبرهایی از گمرک مبنی بر بازنگری در هزار و ۳۳۹ قلم کالای ممنوعه و مجوز ترخیص نسیه کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی شنیده می‌شود. خبرهایی که می‌تواند فعالان اقتصادی را نسبت به شنیده شدن انتقادها و تغییر در سیاست‌ها امیدوار کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید