Iranian Agriculture News Agency

نقدینگی و تلاش برای حفظ ارزش پول بازار مسکن را هم آشفته کرد

متقاضیان باقی ماندند؛سرمایه‌گذاران مالک شدند

ایانا- اقتصاد: برخی می‌گویند که حتی بانک‌ها نیز برای حفظ ارزش سرمایه‌های خود، بخشی از خانه‌های مورد معامله در چند ماهه اخیر را، خریداری کرده‌اند.

متقاضیان باقی ماندند؛سرمایه‌گذاران مالک شدند

این روزها دلایل ریز و درشتی برای آشفتگی بازارهای مختلف اقتصادی در کشور وجود دارد که کارشناسان مربوطه معتقدند نقدینگی سرگردان و نوسانات فاجعه‌آمیز ارزی از علت‌های مهم آن است. بازار مسکن نیز از جمله گزینه‌هایی برشمرده می‌شود که از تَرکِش‌های اقتصادی پرتاب شده در ماه‌های اخیر بی‌بهره نمانده و دچار نوسانات ناخوشایندی شده. از این رو در پی اتفاقات عجیب و غریبی که این روزها در تاریخ اقتصاد ایران رخ می‌دهد، به نظر می‌رسد رونمایی از بسته جدید ارزی بتواند امیدی تازه برای سامان دادن به بخشی از افسار گسختگی ارزی در کشور باشد. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که داستان کاهش نرخ ارز در پی اجرایی شدن این بسته مسیری امیدوارانه را طی می‌کند. براین اساس تعدادی از کارشناسان حوزه مسکن نیز خوشبینانه به کاهش نرخ ارز چشم بسته‌اند و معتقدند، اگر این ماجرا برکاهش قیمت برخی از نهاده‌های ساختمانی اثر مستقیم داشته باشد، متعادل شدن بازار مسکن را در پی خواهد داشت. این پیش فرض در حالی جریان دارد که برخی دیگر معتقدند نوسانات ارزی هیچ ربطی به وضعیت بازار مسکن ندارد. در این باره، حسین عبده‌تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است که چون زمین و مسکن کالایی است که واردات و صادرات ندارد، پس نباید انتظار داشت قیمت زمین و مسکن عیناً با بالا و پایین شدن قیمت ارز، تغییر کند.

در این خصوص محمد عدالت‌خواه، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «سال‌هاست تعداد زیادی از ساختمان‌ها در ایران خالی هستند که به علت بالا بودن قیمت‌ها، متقاضیان مسکن توان تملک آن‌ها را ندارند. در واقع این روزها پول رایج کشور ارزش واقعی خود را از دست داده و این داستان موجب شده، مردم نقدینگی را به سمت بازارهای مختلف روانه کنند. بنابراین مسکن گزینه انتخابی خوبی برای آنها بوده تا به حفظ ارزش سرمایه خود بپردازند.»

او با اشاره به اینکه طی ماه‌های اخیر قیمت‌ها در بازار مسکن بالا رفته، ادامه می‌دهد: «درست است که قیمت‌ها به اندازه بازار ارز و طلا نوسان نداشته، اما در هر صورت در درجه دوم و سوم بوده. بیشتر کارشناسان و متخصصان حوزه مسکن اعتقاد دارند که این گرانی حباب است و امید دارند که کاهش نامحسوسی در پیش باشد.»

این کارشناس مسکن معتقد است که قیمت عمده ساختمان‌ها به قیمت زمین بستگی دارد. بر این اساس دولت نیز نتوانسته قیمت‌های زمین را به خوبی مدیریت و کنترل کند. از این رو به تازگی شنیده‌ام، این روزها یکی از مراکز وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، در زمینه اقتصاد مسکن، اقدامات اساسی صورت نگرفته و تحقیقات خود را آغاز کرده. مساله مسکن یک موضوع مهم و اساسی برای مردم است به طوری که در ماده 31 قانون اساسی نیز پیش‌بینی شده.  بنابراین دولت موظف است تا تسهیلات لازم را در راستای خانه‌دار کردن شهروندان ایرانی فراهم کند.

عدالت‌خواه هجوم به بازار مسکن را طی چند ماه اخیر تائید می‌کند و ادامه می‌دهد: «دولت اگر آمار افرادی را که طی چند ماه اخیر، مسکن خریداری‌کرده‌اند، ارائه دهد، کاملا مشهود است، خریدها توسط افرادی صورت گرفته که ملک را به عنوان سرمایه خریداری کرده‌اند. برخی به اشتباه تصور می‌کنند، چون خرید مسکن در ماه‌های گذشته بیشتر شده، پس این بازار از حالت رکود درآمده! اما واقعیت اینجاست که داستان چیز دیگریست و بازار مسکن همچنان در حالت رکود قرار دارد. بررسی‌ها نشان می دهد، کماکان متقاضیان بازار مسکن متقاضی مانده‌اند و افرادی که نیاز به مسکن ندارند آن را سرمایه خود کرده‌اند!»

او توضیح می‌دهد: «برخی می‌گویند که حتی بانک‌ها نیز برای حفظ ارزش سرمایه‌های خود، بخشی از خانه‌های مورد معامله در چند ماهه اخیر را، خریداری کرده‌اند. این روزها مردم خوشبین هستند که با کاهش قیمت ارز، نرخ مسکن نیز کاهش یابد، اما داستان اینجاست که دلار 10000 تومانی مگر چقدر می‌خواهد کاهش قیمت داشته باشد که تاثیر قابل توجهی را بر قیمت مسکن گذارد.»

پدیدآورنده:علی دهقان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید