Iranian Agriculture News Agency

رکود اقتصادی و حواشی ارزی صنعت فرش را تحت تاثیر قرار داد

فرش قرمز تحریم‌ها زیر پای فرش ایرانی

ایانا- اقتصاد: با تغییر سیاست‌ها و مسائل مربوط به برجام؛ روند نزولی صادرات فرش یک سیر صعودی به خود گرفت و در سال 96 به بیشترین میزان خود در 10 سال اخیر رسید و رقم 400 میلیون دلار را برای کشور به ارمغان آورد که از این رقم؛ حدود 80 میلیون دلار آن به کشور آمریکا صادرشده است.

فرش قرمز تحریم‌ها زیر پای فرش ایرانی

گلشن بابادی- یکی از کالاهای استراتژیک صادراتی که نقش بسیار مهمی در ارزآوری و اشتغالزایی کشور دارد، فرش است. تحریم‌ها نسخه فرش ایرانی را نیز پیچیده‌اند و از امروز 15مرداد صادرات فرش ایران به بزرگترین مشتری خود یعنی آمریکا قطع می‌شود با اینکه ممنوعیت صادرات فرش ایران به آمریکا از فردا عملی می‌شود اما اظهارات رئیس جمهور آمریکا باعث شده ‌است واردات  فرش ایرانی توسط تجار ایالات متحده کم شود و در یکی دو ماه اخیر به بیشترین میزان افت خود برسد.

عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش به خبرنگار اقتصادی ایانا اعلام کرد: «سیر صادرات فرش ایرانی در دهه اخیر دچار تلاطم‌های زیادی بوده است. میزان صادرات فرش ایرانی به علت مسائل سیاسی و اقتصادی تغییرات زیادی داشته است. صادرات فرش کشور در سال‌‌های91 تا95 سیرنزولی داشت تا جایی که روند نزولی صادرات فرش در سال94 به بیشترین میزان افت خود رسید. صادرات فرش ایران دراین سال به 200میلیون دلار رسید سپس با تغییر سیاست‌ها و مسائل مربوط به برجام؛ روند نزولی صادرات تغییر کرد و صادرات فرش یک سیر صعودی به خود گرفت و در سال 96 به بیشترین میزان خود در 10 سال اخیر رسید و رقم 400میلیون دلار را برای کشور به ارمغان آورد که از این رقم؛ حدود80میلیون دلار آن به کشور آمریکا صادرشده است.»

بهرامی ادامه داد: «در کل در حدود 20 الی 30 درصد از صادارت فرش ایران به آمریکا انجام می‌شود در ارتباط با فرش باید گفت حدود 85 درصد فرش ایران، صادراتی است البته در ماه‎های اخیر به خاطر رکود اقتصادی، مسائل مربوط به بازگشت ارز به کشور و نوسانات ارزی این صنعت تحت تاثیر فراوانی قرارگرفته است.»

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش در ارتباط با تحریم فرش ایرانی توسط آمریکا گفت: «ممنوعیت صادرات فرش ایران به ایالات متحده از 15 مرداد انجام می‌شود فرش یک کالای استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود این کالا که شهرت جهانی دارد هم به لحاظ اشتغالزایی و هم عرضه فرهنگ و هنر و تمدن ایرانی اهمیت فراوانی برای ایرانیان دارد، اما متاسفانه با توجه به اهمیت فراوان این کالا، حمایت‎های لازم از این کالا انجام نمی‌شود و تولیدکنندگان و صادرکنندگان این کالا از لحاظ بیمه . تامین منابع مالی، ایجاد هماهنگی‌ها برای صادرات و... مورد توجه قرارنمی‌گیرند.»

تولیدکنندگان فرش ایرانی پس از ممنوعیت صادرات به آمریکا و از دست دادن بزرگترین مشتری خود عقیده دارند نمایشگاه بین‌المللی فرش که به زودی در تهران آغاز به کار می‌کند می‎تواند راه‌گشایی برای حل مشکلات صادرات فرش و افزایش خرید فرش ایرانی توسط تجار خارجی باشد.

بهرامی در ارتباط با نمایشگاه بین‌المللی فرش گفت: «بزرگترین نمایشگاه فرش جهان 3الی10 شهریور در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی است و به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک می‌کند تا کالای خود را عرضه کنند و خوش‌بین هستیم علی‎رغم ممنوعیت صادرات فرش ایران این نمایشگاه می‌تواند به فروش فرش به تجارخارجی کمک کند.» 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید