Iranian Agriculture News Agency

درخواست اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس از فعالان اقتصادی؛

راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات را ارایه کنید

ایانا- اقتصاد: وضع فعلی ما انباشت ناکارآمدی‌هایی است که با آن‌ها مواجهیم و متأسفانه برخوردی هم که با مشکلات می‌شود، در نوع خود جالب است. در این شرایط شاهد به کار بردن الفاظی هستیم که نه‌تنها زمان انجام آن، بلکه حتی فاعل آن‌هم مشخص نیست و هیچ‌گونه شفاف‌سازی صورت نمی‌گیرد.

راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات را ارایه کنید

اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس در جمع فعالان اقتصادی از بخش خصوصی خواستند تا راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات موجود را ارایه کنند. مجلسی‌ها در نشست «بررسی تبعات فزاینده ضد اشتغال ناشی از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اخیر ارزی» مهمان فعالان بخش خصوصی بودند، تاکید کردند در شرایط بحرانی مدیران خلاق هستند که می‌توانند با شناسایی شرایط موجود، تغییرات لازم را اعمال کنند.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، برگزاری این نشست فرصتی فراهم کرد تا فعالان اقتصادی به طرح مسایلی چون ضرورت شفاف‌سازی تخصیص نرخ ارز، توجه به بخش خصوصی و همراهی دولت با این بخش در اتخاذ تصمیم‌ها و سیاست‌ها مطابق آنچه در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار عنوان شده، زنگ خطر بیکاری 300 هزار نیروی شاغل در شرکت‌های تولیدی و وارداتی و به‌خطر افتادن اعتبار شرکت‌ها در حضور اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس بپردازند.

فرهاد احتشام‌زاد نایب‌رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران طی سخنرانی در این نشست گفت:‌ وضع فعلی ما انباشت ناکارآمدی‌هایی است که با آن‌ها مواجهیم و متأسفانه برخوردی هم که با مشکلات می‌شود، در نوع خود جالب است. در این شرایط شاهد به کار بردن الفاظی هستیم که نه‌تنها زمان انجام آن، بلکه حتی فاعل آن‌هم مشخص نیست و هیچ‌گونه شفاف‌سازی صورت نمی‌گیرد.

او ادامه داد: متأسفانه تصمیماتی گرفته می‌شود که بر مبنای ناآگاهی است و اگر از جانب بخش خصوصی درباره این تصمیمات نکته‌ای گفته شود که  مطابق با قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار است، اما توجهی از سوی مسئولین به پیشنهادات ارایه شده صورت نمی‌گیرد.

او گفت: شرایط فعلی امروز و خستگی اجتماعی که اتفاق افتاده است به‌واسطه 40 سال مبارزه با نظام جهانی و تحریم‌هاست و در حال حاضر ارزش « حریم‌داری» به‌شدت مورد غفلت واقع‌شده است. نتیجه هم این می‌شود که اگر برای مثال فهرستی منتشر می‌شود که افراد نامبرده بر مبنای قانون کاری انجام داده‌اند، اما در جایگاه متهم قرار می‌گیرند.

نایب‌رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران تأکید کرد: امروز جنگ اقتصادی شروع‌ شده است و دیگر منتظر به صدا درآمدن آژیر قرمز نیستیم. در این شرایط نه نیاز به تشکیل اتاق فکر، بلکه نیاز به تشکیل اتاق جنگی متشکل از نخبگان سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی برای تصمیم‌گیری در خصوص رفع مشکلات است.

به اعتقاد احتشام‌زاد در این شرایط تنها بخشی که مورد غفلت قرارگرفته است، بخش خصوصی است و متاسفانه این بخش قربانی تصمیم‌های یک‌شبه‌ای می‌شود که بدون هیچگونه آمادگی در بخش خصوصی اتخاذ می‌شود.

هیچ‌چیز برای ما در اولویت نیست

غلامرضا کاتب رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس، پس از شنیدن اظهارنظرهای برخی از حاضران در این نشست درباره فضای ابهام‌آلودی که حاکم بر محیط کسب‌وکار است و منجر به تعدیل نیروی گسترده در بیشتر شرکت‌های تولیدی و وارداتی شده است، بیان کرد: بدون شک همدلی و همکاری ما در کنار هم می‌تواند به حل مشکلات پیشرو کمک کند. اما متأسفانه این تفکر در کشور ما وجود ندارد.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فرهنگ رفتاری که وجود دارد، تأکید کرد: متأسفانه زمانی که پای منافع ملی و شخصی به میان کشیده می‌شود، تنها چیزی که اولویت دارد منافع شخصی است.

او با تأکید بر اتخاذ فهم مشترک بیان کرد: باید تمرین کنیم و این فهم را در درون کشور ایجاد کنیم. ما نه دولت هستیم و نه مجری؛ بلکه وظیفه اصلی ما نظارت است و برای اینکه بتوانیم این وظیفه را به‌درستی انجام دهیم نیازمند فهم مشترک هستیم.

کاتب همچنین بر ارائه راهکار از سوی فعالان اقتصادی در زمان بحران تأکید کرد: انتظار می‌رود بخش خصوصی در این شرایط برخلاف مردم عادی، پیشنهادهای خود را ارائه کند و بدون شک این پیشنهادها موردتوجه قرار خواهد گرفت.

او همچنین اشاره به سفر اخیر خود به کشور پاریس و دیدار با مقامات این کشور بیان کرد: طی این دیدار متوجه این موضوع شدم که دغدغه اروپایی‌ها برای حل مشکلات پیش‌آمده در فضای بین‌المللی بیش از ایرانی‌هاست. اروپایی‌ها نگران انسجامی هستند که سال‌های طولانی برای ایجاد آن تلاش کردند، اما امروز این انسجام با روی کارآمدن شخصی به نام ترامپ به خطر افتاده است. به اعتقاد آنان تضادمنافعی که در اروپا شکل گرفته، بسیار نگران کننده است.

در ساده‌ترین اقلام مصرفی هم واردکننده هستیم

در ادامه، پروانه مافی عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس نیز با تاکید بر مدیریت دولت و مردم در شرایط فعلی، گفت: متأسفانه وقتی اتفاقی در کشور پیش می‌آید و تبدیل به بحران می‌شود، در ایران برخلاف دیگر کشورها هیچ‌کس مسئولیتی بر عهده نمی‌گیرد و همه به گردن هم می‌اندازند.

او ادامه داد: از دولت تا بخش خصوصی،مجلس و واردکننده همه نقش اپوزیسیون را داریم که تبدیل به بزرگ‌ترین ضعف فرهنگی ما در کشور شده است و مسئولیت کار اشتباهی را کرده‌ایم، قبول نداریم. بنابراین تا زمانی که این اشتباهات پذیرفته نشود، چگونه می‌توانیم شاهد اصلاح آن باشیم؟

مافی با تأکید بر فضای شکل‌گرفته علیه دولت و مجلس به‌ویژه در فضای مجازی، ادامه داد: خود بنده یکی از نقادان سیستم هستم، اما واقعیت را می‌توانم زیرپا بگذارم؟ از شما واردکننده‌ها سؤال می‌پرسم، 40 سال به گفته خودتان واردکننده بودید، اما چرا اقدامی برای انتقال تکنولوژی انجام داده‌اید؟ ما حتی در ساده‌ترین اقلام مصرفی جزئی مانند دربطری آب معدنی هم نیاز به واردات داریم.

عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس با انتقاد از نحوه تخصیص ارز و تک‌نرخی کردن آن بیان کرد: همان زمان که این تصمیم اعلام شد، به مراتب انتقادات و اعتراضات خود را به دولت اعلام و تأکید کردیم که باید راه‌حل جایگزینی برای این تصمیم اعلام شود.

مافی تأکید کرد: انتظار ما از بخش خصوصی خلاق این است که راهکارهای پیشنهادی خود را برای حل مشکلات ارائه کند و به‌جای گلایه، راهکارها را بشنویم. زیرا در شرایط بحران، این مدیران خلاق هستند که شرایط را شناسایی کرده و بر همان اساس تغییرات لازم را ایجاد می‌کنند.

دستوری عمل نکنیم

محمد حسینی دیگر عضو فراکسیون اشتغال و تولید مجلس حاضر در این نشست تخصصی با اشاره به نرخ رشد نقدینگی در سال‌های اخیر، بیان کرد: شرایط پیش‌آمده امروز ناشی از سیاست‌های غلطی است که خلق‌الساعه گرفته می‌شوند. بطوریکه حجم نقدینگی که در ابتدای دولت دهم 800هزار میلیارد تومان بود، امروز به 1700میلیارد تومان رسیده که حاکی از کاهش ارزش پول ملی است.

او در ادامه خطاب به فعالان حاضر در نشست بیان کرد: بخشی از التهابات پیش‌آمده در بازار ناشی از تقاضای کاذبی بود که توسط خود شما ایجاد شد. بطوریکه حجم سفارش‌های ثبت‌شده در 3 ماهه ابتدایی سال بیش از 5 برابر یک‌سال است. متاسفانه این فرهنگ غلط وجود دارد که وقتی جنسی کم شود به‌جای مصرف بهینه، اقدام به احتکار آن کالا می‌کنیم.

به اعتقاد حسینی اقدامات دستوری تبعات جبران‌ناپذیری به همراه دارد که همواره باید از انجام آنها خودداری کرد.

حسینی همچنین خبر داد: در 4 ماه ابتدایی سال، میزان درآمدهای ارزی دولت با رشد 140 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه بوده و بر این اساس کاهش درآمد ارزی نداریم، اما متأسفانه شیوه مدیریت دولت و نحوه رفتار بخش خصوصی باعث ایجاد مشکلات کنونی و رانت‌هایی شد که در حال حاضر وجود دارد.

افراط و تفریط، دو مشکل مهم در مدیریت بازار

عباسعلی پوربافرانی دیگر عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس با بیان این موضوع که نیاز کشور به واردات از یک‌سو برای تامین نیاز و از سوی دیگر برای تنظیم بازار ضروری است، خطاب به فعالان گفت: فرق است بین مدیری که به گفته خودش 40 سال واردکننده بوده با مدیری که در کنار واردات به انتقال تکنولوژی هم توجه داشته و در شرایط بحران می‌تواند مدیریت کند. قطعا حمایت مجلس هم از این مدیر بیشتر است تا بقیه.

او ادامه داد: در بسیاری از مواقع متاسفانه تصمیماتی گرفته می‌شود که کاملا عجولانه است و در کشور ما افراط و تفریط به دو معضل تبدیل شده است. برای نمونه در مدتی هر چند کوتاه، منابع کشور و درآمدهای ارزی به سمت واردات هدایت شد، اما آیا توانستیم قیمت کالاهای وارداتی را برای مردم مدیریت کنیم؟

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه سیستمی که به طور دقیق محاسبه کند واردات کالاها با چه رقمی صورت می‌گیرد و از طرف دیگر با چه رقمی به فروش می‌رسد وجود ندارد و این یکی از ایرادات اساسی در مدیریت بازار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید