Iranian Agriculture News Agency

محمد رضا نجفی منش در گفت‌وگو با ایانا:

سیاه نمایی خروج شرکت‌ها از ایران اشتباه است

رئیس انجمن صنایع‌همگن‌و‌قطعات‌خودرو: پژو و رنو در ایران سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده‌اند

ایانا- اقتصاد: در حال حاضر کنفرانس ویدئویی مدیر اجرایی شرکت رنو حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال خود آورده. هم اکنون برخی از رسانه‌ها به صورت مستحکم خروج رنو را از ایران اعلام کرده‌اند، اما هنوز چنین اتفاقی به طور قطعی رخ نداده و از جمله مشکل اساسی این شرکت، مساله نقل و انتقالات مالی آن با ایران اعلام شده. همچنین پژو نیز به صورت موقت فعالیت خود را در حالت تعلیق درآورده تا وضعیت تحریم‌ها علیه ایران روشن شود. شاید مشکلات عنوان شده را بتوان با سیاست‌های سنجیده مرتفع کرد، اما در حال حاضر گویا این ماجرا به شیوه منفی و ناامیدکننده‌ای در فضای رسانه‌ای چرخ می‌زند و نباید به دنبال سیاه نمایی در این ماجرا باشیم.

سیاه نمایی خروج شرکت‌ها از ایران اشتباه است

این روزها کنفرانس ویدئویی، تیری بولور، مدیر اجرایی شرکت خودروسازی رنو فرانسه، بازار خودرو و نیز صنعت خودروسازی کشور را نگران کرده . او که به تحلیل‌گران از احتمال خروج شرکتش از ایران می‌گوید، معتقد است که باید به دنبال بازارهای جدیدی برای جبران چنین فقدانی باشد. پیرو این ماجرا، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز اعلام کرده که رنو مدت‌ها است موضوع خروج خود از ایران را در دستور کارش قرار داده تا با شروع تحریم‌ها، این ماجرا را عملی کند. پیش‌بینی‌ها می‌گویند که موضوع تنها به رنو ختم نخواهد شد و پژو نیز به دنبال خروج رنو از ایران خارج می‌شود و می‌تواند تولید خودرو در کشور را تحت تاثیر قرار دهد و بار دیگر از کیفیت تولید خودروها بکاهد.

در این باره محمد رضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «در حال حاضر کنفرانس ویدئویی مدیر اجرایی شرکت رنو حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال خود آورده. هم اکنون برخی از رسانه‌ها به صورت مستحکم خروج رنو را از ایران اعلام کرده‌اند، اما هنوز چنین اتفاقی به طور قطعی رخ نداده و از جمله مشکل اساسی این شرکت، مساله نقل و انتقالات مالی آن با ایران اعلام شده. همچنین پژو نیز به صورت موقت فعالیت خود را در حالت تعلیق درآورده تا وضعیت تحریم‌ها علیه ایران روشن شود. شاید مشکلات عنوان شده را بتوان با سیاست‌های سنجیده مرتفع کرد، اما در حال حاضر گویا این ماجرا به شیوه منفی و ناامیدکننده‌ای در فضای رسانه‌ای چرخ می‌زند و نباید به دنبال سیاه نمایی در این ماجرا باشیم.»

او با اشاره به اینکه وضعیت حاکم بر کشور نباید با جوسازی‌های نادرست، اقدام به هُل دادن این شرکت‌ها به خروج از ایران کند، ادامه می‌دهد: «پژو و رنو در ایران سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده‌اند، از این رو به راحتی اقدام به خروج از کشور نمی‌کنند. اما در این زمینه صنعت خودرو‌سازی و نیز بازار خودرو نیز باید تلاش لازم را در جهت رفع مشکلات پیش رو انجام دهد.»

نجفی منش با تاکید بر اهمیت کیفیت خودروهای تولیدی در ایران می‌افزاید: «در حال حاضر کیفیت خودروهای ایرانی نسبت به قبل اوضاع بهتری را به خود گرفته. به طوری که کیفیت خودروهای داخلی دائماً در حال رصد شدن است. خوشبختانه به وضوح دیده می‌شود که طی چند سال اخیر، بهبود قابل توجهی در این زمینه حاصل شده و پس‌رفتی در این راستا وجود نداشته است. »

او با اشاره به اینکه فعلاً بازار خودرو و خودروسازی در کشور از تحریم‌های داخلی رنج می‌برد، اضافه می‌کند: «هم اکنون قیمت‌گذاری در شورای رقابت باعث شده تا ضرر و زیان زیادی به خودروسازان داخلی وارد شود. چرا که شورای مورد نظر قیمت‌ها را پایین تعیین می‌کند و در نتیجه این ماجرا، تولیدات خودرو را دچار مشکل کرده. باید قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شود تا بتوان قیمت مورد نظر خودرو را در حاشیه بازار تعیین کرد. همچنین قیمت قطعات باید روزآمد شود، چرا که با توجه به افزایش 72 درصدی مواد اولیه و افزایش 56 درصدی قیمت دستمزد، قیمت قطعات نیز باید تعدیلی برابر با 40درصد داشته باشد تا قطعه سازان بتوانند به کار خود ادامه دهند. در غیر اینصورت ما با دست خودمان تیشه به ریشه این صنعت می‌زنیم. »

نجفی منش معتقد است که دولت باید بتواند پرداخت‌‌‌های قطعه سازان را ظرف مدت یک ماه بپردازد. تولیدکنندگان در صنعت قطعه‌سازی نیاز به تامین مواد اولیه دارند. اما در حال حاضر پرداخت‌ها پنج الی شش ماه به طول می‌انجامد که نَفسِ منفی این ماجرا نیز مورد دیگری است که صنعت قطعه‌سازی را می‌تواند به راحتی از پای درآورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید