Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان توسعه تجارت:

ارز 460 قلم کالای صادراتی به سامانه نیما تحویل داده می‌شود

ایانا- اقتصاد: بر اساس بخش‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد تا ارز حاصل از 460 قلم کالای صادراتی بدون توجه به شخص یا نهاد صادرکننده، به سامانه نیما تحویل داده شود.

ارز 460 قلم کالای صادراتی به سامانه نیما تحویل داده می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت با انتقاد از عملکرد دولت در اطلاع‌رسانی، این موضوع را از مهم‌ترین عوامل سردرگمی تجار و بازرگانان در شرایط فعلی دانست.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، مجتبی خسروتاج در نشست هم‌اندیشی خود با اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در پاسخ به انتقاد فعالان اقتصادی از احتکار برخی مواد اولیه مورداستفاده در تولید داخل به‌خصوص مواد پتروشیمی که با هدف کسب سود از صادرات انجام می‌شود اما نتیجه‌ای جز تعطیلی بنگاه‌های تولیدی ندارد، گفت: بر اساس بخش‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد تا ارز حاصل از 460 قلم کالای صادراتی بدون توجه به شخص یا نهاد صادرکننده، به سامانه نیما تحویل داده شود.

به گفته خسرو تاج این بخشنامه اقدامی برای مواجه با احتکار مواد اولیه و مشکلات تولید صادرشده است.

خسرو تاج در ادامه به ارائه گزارشی از نحوه تخصیص و ورود ارز به کشور در غالب بخش‌نامه‌های ارسالی پرداخت.

او با تأکید بر لزوم تعامل دولت و بخش خصوصی در رابطه با موضوع اعزام رایزنان، گفت: اعزام رایزن افتخاری منوط به تعریف حدود اختیارات و مسئولیت‌های رایزن توسط وزارت امور خارجه است.

لزوم تغییر نگرش در انتخاب رایزنان بازرگانی

در ادامه عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با انتقاد از فرایند انتخاب رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف بیان کرد: عدم اطلاع این افراد به مبانی اولیه رایزنی، یکی از مهم‌ترین انتقادهای وارد است.

او خواستار تغییر نگرش در انتخاب رایزنان شد و پیشنهاد داد تا اعزام رایزنان افتخاری از طریق بخش خصوصی انجام شود.

موسی‌پور همچنین با اشاره به مکاتبات صورت گرفته در ارتباط با بخش‌نامه‌های اخیر ارزی دولت، به‌خصوص بخش‌نامه کاهش زمان بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور از 6 به 3 ماه، تأکید کرد: با توجه به تنوع صادرات، مقاصد کالایی و  همچنین مشکلات مربوط به انتقال پول، عملاً این کار غیرممکن است و باید این بخش‌نامه برای صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی لغو شود.

مشکلات مربوط به مالیات، ثبت دفاتر و عدم اعتماد تجار و فعالان بخش خصوصی به عمل دولت در خصوص معافیت‌های صادراتی  و همچنین تقاضای بازگشت معاملات به چارچوب صرافی‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها از دیگر موضوعات مطرح شده توسط اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در حضور مجتبی خسرو تاج رئیس سازمان توسعه تجارت بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید