Iranian Agriculture News Agency

آیا افزایش نرخ سود بانکی نقدینگی سرگردان را مهار می‌کند؟

مالیات؛ تنها راه کنترل سیل ویرانگر نقدینگی

ایانا- اقتصاد: اگر به فکر افزایش نرخ سود بانکی باشد، دستاوردی در این زمینه نخواهد داشت. تصویب و در پیش گرفتن چنین سیاستی تنها در شرایط عادی می‌تواند نقدینگی بالا را از بازارها جمع‌آوری کند، اما در چنین شرایط بحرانی، افزایش نرخ سود بانکی، تنها به اقتصاد و نیز سیستم بانکی کشور فشار وارد خواهد کرد.

مالیات؛ تنها راه کنترل سیل ویرانگر نقدینگی

این روزها دولتی‌ها به راه‌های مختلفی متوسل می‌شوند تا بلکه بتوانند وضعیت بحران زده اقتصاد کشور را مهار کنند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، حجم عظیم نقدینگی سرگردان در کشور، یکی از عوامل تاثیرگذار در آشفتگی بازارها است. از این رو در کنار سیاست‌ها و پیشنهادات کلان و خُردی که دولت برای بهبود شرایط اقتصادی می‌دهد، گزینه افزایش نرخ سود بانکی در جهت جمع‌آوری نقدینگی سرگردان دربازارها، موردی بود که در چند وقت اخیر بارها تائید و تکذیب شد. اول تیرماه بود که یک مقام مسئول دولتی از در دستور کار قرار گرفتن افزایش نرخ سود بانکی توسط دولت، خبر داد. این خبر در حالی منتشر شد که  رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مخالفت خود را در این زمینه اعلام کرد و گفت: «افزایش نرخ سود بانکی در شرایط حاضر به هیچ وجه به صرفه و صلاح اقتصاد کشور نیست.» هر چند که در گذشته کاهش نرخ سود بانکی و منطقی شدن آن یکی از اهداف مهم دولت مطرح میشد، اما به نظر می‌رسد، حالا نقدینگی سرگردانی که این روزها، تمامی بازارهای کشور را تحت تاثیر قرار داده و آرامش را بر هم زده، فکر افزایش نرخ سود بانکی را دوباره بر سر دولتی‌ها انداخته تا شاید با این راهکار بتوان کمی این نقدینگی را مهار کرد.

در این باره وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «در حال حاضر التهابات و نوسانات شدیدی در اقتصاد ایران حاکم است. همچنین نوسانات قیمتی در بازار غیرمولد رکورد زده و بخش سوداگری نیز از این داستان جان گرفته به طوری که این روزها سوداگران بازارهای مختلف را تحت سلطه خود قرار می‌دهند. در چنین وضعیتی دولت اگر به فکر افزایش نرخ سود بانکی باشد، دستاوردی در این زمینه نخواهد داشت. تصویب و در پیش گرفتن چنین سیاستی تنها در شرایط عادی می‌تواند نقدینگی بالا را از بازارها جمع‌آوری کند، اما در چنین شرایط بحرانی، افزایش نرخ سود بانکی، تنها به اقتصاد و نیز سیستم بانکی کشور فشار وارد خواهد کرد.»

او در ادامه با اشاره به اینکه برخی می‌پندارند که اگر چنین اتفاقی بیافتد بخش مولد آسیب زیادی خواهد خورد، ادامه می‌دهد: «هم اکنون بخش مولد و تولیدی کشور، در حال ضربه خوردن از شرایط بد اقتصادی است. این ضربه‌ها چنان مُهلِک است که افزایش نرخ سود بانکی در برابر آنها ناچیز خواهد بود. این روزها نه تنها اقتصاد در شرایط بحرانی قرار دارد بلکه تولید نیز از شرایط ویژه منفی، رنج می‌برد.»

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا راهکاری برای کنترل نقدینگی سرگردان در بازار وجود دارد، توضیح می‌دهد: «تنها  ابزاری که می‌تواند نقدینگی را کنترل کند، گرفتن "مالیات" است. وضع مالیات بر سفته بازی، راهکار مناسبی برای مهار سوداگری و سفته‌بازی در کشور خواهد بود. حدود سه سال پیش بود که دستور اجرای طرح جامع نظام مالیاتی داده شد که این روزها مهلت پایان زمان اجرایی شدن آن است. برخی ادعا می‌کنند که پروژه مربوطه 85 درصد پیشرفت داشته در حالی که منبع موثقی به من اعلام کرد که تنها 35 درصد از این طرح اجرایی شده. دولت باید اجرایی شدن این طرح را جدی می‌گرفت، چرا که این طرح به خوبی می‌توانست کمک بزرگی به مهار سفته‌بازی کند. در حال حاضر کشور در حال ضربه خوردن از اجرا نشدن کامل  قانون نظام جامع مالیاتی است. اگر این طرح به طور کامل طی این سه سال اجرایی می‌شد، 10سامانه به صورت آنلاین به این طرح وصل می‌شدند و با شفاف سازی‌هایی که صورت می‌گرفت و با مکانیسم‌هایی که ارائه می‌شد، قطعاً در شرایطی بهتر از اوضاع کنونی به سر می‌بردیم. »

شقاقی یادآوری می‌کند: «آینده اقتصادی کشور در حال حاضر مبهم است و همه چیز بستگی به تدابیر دولت دارد. دولت باید نظم فکری‌اش را سرو سامان دهد، چرا که در ماه‌های اخیر شاهد این بودیم که تصمیمات ناگهانی و بی‌نظم دولت اوضاع را وخیم‌تر کرده. به طوری که تصمیمات چند باره دولت در راستای تنظیم و مهار نرخ افسار گسیخته دلار، به بدنه اقتصاد کشور و نیز تولید صدمه اساسی وارد کرد. در این راستا دولت باید در سیاست‌های خود کارشناسی لازم را انجام دهد و سنجیده‌تر عمل کند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید