Iranian Agriculture News Agency

در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران مطرح شد

بخش خصوصی همچنان طرف مشورت دستگاه‌های دولتی نیست

ایانا- اقتصاد: روسای کمیسیون‌های 19گانه اتاق ایران در سخنان خود بر ضرورت کنار گذاشتن تعارف‌هایی که نتیجه‌ای جز پیچیدگی‌های بیشتر اقتصادی در وضعیت کنونی کشور ندارد تاکید کردند و خواستار توقف ارسال سیگنال‌های اشتباهی شدند که بیانگر عادی بودن شرایط است.

بخش خصوصی همچنان طرف مشورت دستگاه‌های دولتی نیست

روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست با اعضای هیات رئیسه پارلمان بخش خصوصی، از ضرورت اولویت‌بندی مشکلات اقتصادی کشور و یافتن راهکارهای لازم برای مقابله با آنها سخن گفتند و بر اهمیت ایجاد کمیته اقدام ویژه برای پرداختن به این مشکلات تأکید کردند.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، روسای کمیسیون‌های 19گانه اتاق ایران در سخنان خود بر ضرورت کنار گذاشتن تعارف‌هایی که نتیجه‌ای جز پیچیدگی‌های بیشتر اقتصادی در وضعیت کنونی کشور ندارد تاکید کردند و خواستار توقف ارسال سیگنال‌های اشتباهی شدند که بیانگر عادی بودن شرایط است.

رئیس اتاق ایران طی سخنانی در این نشست با اعلام نگرانی از آینده اقتصاد کشور، خواستار توجه بیشتر مسئولان و تصمیم گیران نسبت به توصیه‌هایی شد که از سوی بخش خصوصی مطرح می‌شود. غلامحسین شافعی تاکید کرد: با وجود آنکه چندی پیش معاون اول رئیس‌جمهور طی بخشنامه‌ای از همه وزارتخانه‌ها و مسئولان اجرایی کشور خواست که از پیشنهادهای مشورتی بخش خصوصی استفاده کنند، همچنان این موضوع که حتی در قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار هم آمده، اجرایی نمی‌شود.

به گفته شافعی به‌تازگی نامه دیگری با موضوع بند 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار برای وزارتخانه‌ها و دبیران کمیسیون‌های دولت ارسال شده اما تجربه نشان می‌دهد به اجرای آن نباید امید چندانی بست.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران، به بی‌نتیجه بودن فعالیت بازار ثانویه ارزی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم وضعیت ارز به سامان برسد باید بازار موازی ارزی را ایجاد کنیم.

او گفت: امروز هیچ فعال اقتصادی به دنبال ارز 4200 تومانی نیست. برای بهتر شدن شرایط باید محدودیت‌های ارزی را برداشته و خریدوفروش ارز را آزاد کرد.

غلامعلی فارغی نیز از وضعیت نامطلوب امنیت غذایی کشور سخن گفت و تأکید کرد: تداوم وضعیت ارزی کشور امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد. مسئولان باید هرچه سریع‌تر به وضعیت واردات و صادرات رسیدگی کنند.

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران نیز گفت: اگر در مواجهه با مشکلات امروز کشور، اولویت‌بندی نکنیم و برای بهبود بخشیدن به شرایط برنامه‌ریزی نکنیم، کل اقتصاد کشور را از دست می‌دهیم. دولت باید در وهله اول به موضوع فساد رسیدگی کند. اشتغال و موضوعات بانکی در مرحله بعدی قرار دارند.

محمدرضا نجفی منش، نایب‌رئیس کمیسیون مالیات اتاق ایران نیز از دولت خواست که دست از قیمت‌گذاری بردارد و بازار را به حال خود رها کند تا بر اساس عرضه و تقاضا، قیمت‌ها مشخص شود.

او تأکید کرد: قیمت‌گذاری دولتی مهم‌ترین عامل در ایجاد فساد است.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز در ادامه از فعالان اقتصاد خواست تا کنشگرانه در برابر مشکلات عمل کنند و هر مشکلی را که می‌بینند با ارائه راهکار، اعلام کنند.

او تصریح کرد: بخش خصوصی باید از جایگاه و شأن خود حفاظت کند و اطلاعات خود را منعکس کند. بخش خصوص می‌تواند با مشارکت در فضاهای مجازی و عمومی در تصمیم‌گیری‌های کلان و مهم کشور اثرگذار باشد.

سلطانی همچنین از انتشار سیگنال‌های نادرست در این وضعیت به عنوان یک خطای بزرگ یاد کرد و افزود: باید واقعیت‌های کشور را هرچند که تلخ باشند مطرح کرد تا بر اساس آنها برنامه‌ریزی کنیم.

در نهایت سیامک پیربابایی، نایب‌رئیس کمیسیون مدیریت واردات خواستار تشکل کمیته اقدام ویژه در اتاق ایران شد و گفت: ادامه این شرایط به معنای از دست دادن بخش خصوصی واقعی است. اکثریت آنهایی که در این دوران موفق به دریافت ارز شدند، بخش خصوصی واقعی نبودند؛ این شرایط باید تغییر کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید