Iranian Agriculture News Agency

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی:

نوسانات ارز سبب افزایش مرحله‌ای قیمت‌ها شده است

ایانا- اقتصاد: نوسانات نرخ ارز در آینده منجر به تعویق سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی خواهد شد و در نتیجه فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند در شرایط بی‌ثباتی نرخ ارز، سرمایه خود را به سمت فعالیت‌های واسطه‌ای هدایت کنند.

نوسانات ارز سبب افزایش مرحله‌ای قیمت‌ها شده است

بخش قابل توجهی از مناسبات و مراودات اقتصادی در کشورها متأثر از قیمت دلار و سطح برابری آن با واحد پول داخلی است؛ در شرایط فعلی اقتصاد ایران، افزایش نرخ ارز به معنی کاهش ارزش پول ملی و تورم بیشتر شده و زمانی که توازن نرخ ارز به هر دلیلی دست خوش تغییرات جدی و اساسی می‌شود، بسیاری از ارکان تولیدی، صادراتی و چرخه عرضه و تقاضا دچار سردرگمی و پیچیدگی می‌شود. صنایع غذایی نیز از جمله صنایعی است که در نتیجه این سردرگمی دچار زیان و عدم تمایل به سرمایه گذاری شده است. البته مهم‌ترین پیامد منفی افزایش نرخ ارز، افزایش فشار اقتصادی روی مردم است چرا که بالا رفتن تورم اولین اثر آن خواهد بود و یقینا شرکت‌های صنایع غذایی در پی این موضوع اقدام به افزایش قیمت‌های خود خواهند کرد.

مهدی کریمی تفرشی در گفتگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با بیان اینکه کارخانجات تولیدی کشور در چندین مرحله در بخش‌های مختلف تولید‌، قیمت محصول خود را افزایش داده‌اند‌، گفت: این افزایش معمولا به صورت مرحله‌ای صورت گرفه است.

او با تاکید به اینکه نوسانات ارز باعث افزایش کاذب قیمت‌ها می‌شود، افزود: این مساله همچنین سبب تورم موازی نیز شده است.

تفرشی ادامه داد: نوسانات نرخ ارز در آینده منجر به تعویق سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی خواهد شد و در نتیجه فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند در شرایط بی‌ثباتی نرخ ارز، سرمایه خود را به سمت فعالیت‌های واسطه‌ای هدایت کنند.

او با بیان اینکه امیدواریم دولت هر چه سریعتر نسبت به تک نرخی شدن واقعی ارز و کاهش نوسانات آن اقدام کند، افزود: این ثبات باعث می‌شود تا تجار و تولیدکنندگان بتوانند برنامه‌ریزی داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید