Iranian Agriculture News Agency

دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس:

قطعی برق‌صنعت گریبان کارگران را می‌گیرد

ایانا- اقتصاد: بیکار ماندن کارگران در زمان‌های قطعی مکرر برق‌، هزینه بالایی برای صنایع دارد و ممکن است به تعدیل نیرو منجر شود. بعضاً چنین اقدامی از سوی صاحبان برخی از صنایع دیده می‌شود که در فصلی از سال نیروهای خود را کاهش می‌دهند تا بتوانند از پس این هزینه‌ها بربیایند. این داستان صاحبان صنایع و کارگران را با هم متحمل آسیب خواهد کرد.

قطعی برق‌صنعت گریبان کارگران را می‌گیرد

این روزها قطع شدن گاه و بی‌گاه برق در نقاط مختلف کشور، صنایع را کلافه کرده. به طوری که در برخی موارد، با بروز خساراتی کلان به صاحبان صنایع، کاسه صبر تولیدکنندگان لبریز شده. اما ماجرای تکراری فرا رسیدن فصل گرما و قطعی‌های مکرر برق در سراسر کشور، داستان دیروز و امروز نیست که مسئولان مربوطه را غافلگیر کند؛ بلکه این ماجرا سال‌هاست که گریبان صنایع کشور را در فصول خاص می‌گیرد؛ تابستان برق قطع می‌شود و زمستان، گاز. همین چند وقت پیش بود که رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفته بود: «قطعی مکرر برق، صنعت را بیشتر از قبل دچار مشکلات کرده است. بنابراین باید نگاه ویژه‌ای نسبت به واحدهای صنعتی و تولیدی در برابر واحدهای خانگی صورت بگیرد. در غیر اینصورت صنعت کشور فلج خواهد شد.»

در این باره جواد حسینی‌کیا، دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «درحال حاضر ما شاهد قطعی پی ‌در پی برق در فواصل زمانی مختلف هستیم. متاسفانه تابستان امسال نیز به دلیل گرمای شدید و همچنین مصرف بالای برق در کشور، دچار کمبود این انرژی شده‌ایم. صنایع یکی از بخش‌هایی هستند که در این زمینه، متحمل ضرر و زیان های متعددی خواهند شد. بارزترین معضلی که در پی این ماجرا به وجود آمده، توقف خط تولید صنایع متعدد است.  از این رو با نوسان و مشکل در خط تولید، کارگران کمتر فعالیت می‌کنند، دستگاه‌ها آسیب می‌بیند و نیز در برخی از موارد، مواد اولیه از بین خواهد رفت. مسلماً به وجود آمدن چنین زنجیره‌ای در این ماجرا، موجب تصمیم گیری‌های جدیدی برای صاحبان صنایع خواهد شد.»

او معتقد است که بیکار ماندن کارگران در زمان‌های قطعی مکرر برق‌، هزینه بالایی برای صنایع دارد و ممکن است به تعدیل نیرو منجر شود. بعضاً چنین اقدامی از سوی صاحبان برخی از صنایع دیده می‌شود که در فصلی از سال نیروهای خود را کاهش می‌دهند تا بتوانند از پس این هزینه‌ها بربیایند. این داستان صاحبان صنایع و کارگران را با هم متحمل آسیب خواهد کرد.

حسینی کیا  اظهار می‌کند: «دولت باید تدابیر لازم را در راستای قطعی برق صنایع بیاندیشد. برای نمونه مسئولان مربوطه می‌توانند برنامه زمان بندی قطعی برق صنایع را طوری ترتیب دهند که به زمان پیک تولیدات کارخانه‌ها برخورد نکند. متاسفانه در حال حاضر با روندی که در پیش گرفته شده، قطعاً صنعت کشور مشکلاتی را دارد که تولید را در سطح گسترده تحت تاثیر قرار داده است.» 

دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس  با تاکید به این موضوع که برنامه زمانبندی قطعی برق نقش کلیدی را برای صنایع بازی می‌کند، می‌افزاید: «درحال حاضر با وضعیتی که برای صنعت برق کشور پیش آمده، نمی‌توان درخواست کرد که برق صنایع را کلاً قطع نکنند. اما انتظار می‌رود بررسی لازم از صنایع مختلف صورت بگیرد و ساعات کاری کارخانه‌ها شناسایی شود. با چنین اقداماتی می‌توان کاری کرد که با زمانبندی حساب شده و با اطلاع رسانی به کارخانه‌های مربوطه، خسارات احتمالی را به حداقل ممکن کاهش داد. به ویژه باید نگاه خاصی به صنایع غذایی کشور داشت، چرا که مواد اولیه فساد پذیر هستند و این امنیت غذایی مردم را تهدیدی خواهد کرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید