Iranian Agriculture News Agency

آمادگی بخش خصوصی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی ایران

تدوین مکانسیم‌های تشویقی اروپا ضروری است

ایانا- اقتصاد: تنها مزیت ایران داشتن بازار 400میلیونی منطقه، راه‌ها، حمل و نقل، نیروی کار ارزان، امنیت پایدار، دسترسی به دریا، بهره‌مندی از فرودگاه‌ها، بنادر و طبقه متوسط فعال جامعه نیست. بلکه اقتصاد ایران این روزها دارای کارآفرینانی جوان، خلاق، با انگیزه و با دانش بالا است. جوانانی که قصد دارند از تکنولوژی و دانش سایر شرکت‌های بزرگ جهان بهره ببرند و با آنها شریک شوند تا بتوانند منافع شرکای خارجی‌شان را در منطقه تامین کنند. بنابراین باید تاکید کنم که درحال حاضر بیش از 2500شرکت دانش بنیان و استارتاپی با مدیریت مدرن جوانان تحصیلکرده در ایران فعال هستند که توانایی رقابت با نمونه‌های جهانی را دارند.

تدوین مکانسیم‌های تشویقی اروپا ضروری است

مهشید فرجی:نشست هم‌اندیشی سفرای مقیم ایران و فعالان تجاری در خصوص فرصت‌های کسب و کار آتی کشور، در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. نشستی که میزبان بیش از 30 سفیر کشورهای خارجی و در مجموع 80 نفر از سفرا، کارداران، و رایزنان اقتصادی بود تا فرصت‌های کسب و کار کشور را بررسی کرده و به بخش خصوصی برای برداشتن قدم‌هایی به منظور کاهش آثار تحریم‌ها کمک کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایانا، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این نشست که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، گفت: «در سال 1392 بود که با روی کار آمدن دولت جدید، اقتصاد ایران توانست بعد از پشت سر گذاشتن نوسانات و نیز تلاطم‌های اقتصادی حاصل از تحریم‌های یک جانبه، به ثبات و آرامش نسبی دست یابد. امضای سند برجام، دستاورد مهمی را برای اقتصاد کشور درپی داشت. از این‌رو فعالان اقتصادی به ویژه کشورهای اروپایی توانستند در قالب هیأت‌های تجاری متعدد وارد ایران شوند، در نتیجه سرمایه‌گذاری بنگاه‌های بزرگ خارجی به سمت بخش‌های دولتی و شبه دولتی سوق پیدا کرد.»

او با اشاره به مزیت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد، ادامه داد: «تنها مزیت ایران داشتن بازار 400میلیونی منطقه، راه‌ها، حمل و نقل، نیروی کار ارزان، امنیت پایدار، دسترسی به دریا، بهره‌مندی از فرودگاه‌ها، بنادر و طبقه متوسط فعال جامعه نیست. بلکه اقتصاد ایران این روزها دارای کارآفرینانی جوان، خلاق، با انگیزه و با دانش بالا است. جوانانی که قصد دارند از تکنولوژی و دانش سایر شرکت‌های بزرگ جهان بهره ببرند و با آنها شریک شوند تا بتوانند منافع شرکای خارجی‌شان را در منطقه تامین کنند. بنابراین باید تاکید کنم که درحال حاضر بیش از 2500شرکت دانش بنیان و استارتاپی با مدیریت مدرن جوانان تحصیلکرده در ایران فعال هستند که توانایی رقابت با نمونه‌های جهانی را دارند.»

خوانساری با استناد به گزارش‌های آماری در ماه‌های پسابرجام که نشان از رشد بالای همکاری‌های ایران با همتایان خود دارد، افزود: «آمارها نشان می‌دهد مجموع مبادلات تجاری ایران در سال 1396 و در ادامه روند رو به رشد خود در تجارت با کشورهای خارجی، معادل 151 میلیارد دلار بوده است.»

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تحولات مثبت و قابل توجه اقتصادی در ایران را عنوان و توضیح داد: «از جمله مواردی را که می‌توان به عنوان دستاوردهای اقتصادی پس از تصویب برجام برشمرد، رشد پایدار بین چهار تا هشت درصدی، ایجاد 791هزار شغل جدید به طور متوسط در سال، بهبود هفت پله‌ای رتبه ایران در شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد سال 2017، ارتقاء 28 رتبه‌ای شاخص سهولت کسب وکار طی چهار سال گذشته و همچنین کاهش 10 درصدی هزینه مبادلات بین المللی است.»

او در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: «در حال حاضر رئیس جمهور آمریکا قصد دارد تا با خروج از برجام، ایران را مجدد به دوران قبل از برجام بازگرداند. واضح است که ترامپ با نقض پیمان‌های بین‌المللی خود  برای دست‌یابی به منافع کوتاه مدت، قطعاً در دوره‌ای بلندمدت به همه زیان خواهد رساند. برای نمونه در سال گذشته، قراردادهای تأمین اعتبار بانکی متعددی به ارزش حدوداً 30 میلیارد دلار با طرف‌های اتریشی، ایتالیایی، دانمارکی، چینی و کره‌ای به امضا رسید که اکنون در معرضِ تهدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفته. پیش بینی می‌شود که بسیاری از شرکت‌های چندملیتی و بانک‌های بزرگ اروپایی و غیر‌اروپایی، تحت فشار و تهدیدهای دولت آمریکا حاضر به ادامه همکاری اقتصادی با ایران نباشند. اما امید می‌رود که به واسطه بنگاه‌های کوچک و متوسط دارای توانمندی بالا و تکنولوژی جدید بتوان اقداماتی را در راستای دور زدن تحریم‌ها انجام داد.»

خوانساری با تاکید به حضور سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در این نشست، اضافه کرد: «بخش خصوصی ایران، در چند سال گذشته توان زیادی صرف کرده تا بتواند شرایط فعالیت خود را در فضای کسب‌وکار ایران و جهان بهبود بخشد. توان فزاینده بخش خصوصی در ایران همواره با تعهد کامل به قراردادهای دوجانبه همراه بوده و کمتر موردی از بدعهدی و عمل نکردن به تعهد از جانب شرکت‌های ایرانی مشاهده شده است.»

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با یادآوری خبر راه اندازی ستاد ویژه اقتصادی در همان روزهای نخست برجام ادامه داد: «این ستاد به منظور  بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه همکاری‌های بخش خصوصی ایران با سرمایه‌گذاران خارجی راه‌اندازی و به تبع آن مرکزی با عنوان "مرکز خدمات سرمایه‌گذاری" تاسیس شد.»

او به برگزاری بزرگترین همایش بین‌المللی تجارت و سرمایه‌گذاری در نیمه سال 1397 اشاره و تاکید کرد: «قرار است این همایش با حضور جمع کثیری از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی بازارهای هدف و با مشارکت فعال بخش خصوصی و صنعتگران ایرانی در تهران برگزار شود. بنابراین در شرایط فعلی، ما انتظارات کلانی را از دولت‌های خارجی داریم. از جمله این انتظارات می‌توان به تدوین مکانسیم‌های تشویقی در برابر اقدامات تنبیهی ایالات متحده، حمایت عملی از بانک‌ها، موسسات مالی و شرکت‌های کوچک و متوسط، فراهم آوردن امکان افزایش حجم مراودات تجاری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود تجارت با ایران، اشاره کرد. بلکه از این طریق شرایطی برای تجدیدنظر در تصمیم آن دسته از شرکت‌های بزرگی که اعلام کرده‌اند قادر به ادامه همکاری با ایران نیستند مهیا شود.» 

خوانساری از بخش اقتصادی سفارتخانه‌های خارجی مقیم ایران درخواست کرد تا با ایجاد زمینه همکاری بیشتر بین اتاق‌های بازرگانی، امکان ارتباط فعالانه شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور را از طریق برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های تجاری مشترک فراهم کنند.

در پایان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد: «یک بار دیگر آمادگی کامل اتاق بازرگانی تهران را به‌عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی ایران برای کمک و همکاری در زمینه معرفی ظرفیت‌های اقتصادی کشور اعلام می‌کنم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید