Iranian Agriculture News Agency

مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه:

عبور روزانه500تریلر از مرزهای ایران

ایانا- اقتصاد: برای صادرات کالاهای تجاری ترکیه و اروپا به سمت کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه و کشورهای CIS و کشورهایی مانند قفقاز، هرچند که از طریق گرجستان نیز بار می‌رود ولی نمی‌تواند جایگزین ایران باشد. این در حالی است که تنها در زمینه مواد غیرغذایی روزانه 500 تریلر از مرزهای ایران عبور می‌کند.

عبور روزانه500تریلر از مرزهای ایران

با توجه به اینکه ایران و ترکیه از لحاظ استراتژیک و موقعیت جغرافیایی خاص خود، راه ورود به اروپا و آسیا هستند و تبادلات اقتصادی از طریق این دو کشور آسان می‌شود، می‌توان گفت ترکیه به نحوی گلوگاه ایران و ایران، گلوگاه ترکیه محسوب می‌شود و این دو کشور در سال‌های اخیر در گسترش روابط تجاری با یکدیگر و کمک به پایداری اقتصاد همدیگر نقش موثر داشته‌اند.

سیدجلال ابراهیمی مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه در ارتباط با روابط تجاری بین دو کشور به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا گفت: «هنگامی که کشور ترکیه دچار بحران‌های اقتصادی و گرفتاری‌های تجاری و مشکلات جدی در زمینه اقتصاد بود ایران برای پایداری ثبات اقتصادی‌اش با این کشور مدارا و همکاری کرد و امروزه نیز که کشور ما تحت فشارهای اقتصادی است، ترکیه روابط تجاری‌اش را تحت هرشرایطی با ایران حفظ کرده‌ است باید گفت راه تجارت ایران به اروپا از ترکیه عبور می‌کند و ترکیه گلوگاه ایران به اروپا است و همچنین ایران نیز گلوگاه ترکیه به آسیای شرقی محسوب می‌شود.»

مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه ادامه داد: «در حال حاضر بیشترین ترانزیت کالای ترکیه در دریای مدیترانه وجود دارد و مصر جلو حرکت محموله‌های ترکیه را گرفته و اجازه  ورود کالاهای ترک را از راه  دریای احمر نمی‌دهد و ارتباط ترکیه با قسمت شاخ آفریقا و دریای احمر و عمان قطع شده ‎است. در حال حاضر هم تریلرهای ترکیه و اروپا از چهار شاهرراه ایرانی عبور می‌کنند. این شاه‌راها راه ارتباطی به طرف جنوب یا شیخ‌نشین‌ها، خلیج فارس، افغانستان و کشورهایCIF هستند که این نشان می‌دهد ایران برای تجارت ترکیه و اروپا جنبه حیاتی دارد. برای صادرات کالاهای تجاری ترکیه و اروپا به سمت کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه و کشورهای CIS و کشورهایی مانند قفقاز، هرچند که از طریق  گرجستان نیز بار می‌رود ولی نمی‌تواند جایگزین ایران باشد. این در حالی است که تنها در زمینه مواد غیر غذایی روزانه 500 تریلر از مرزهای ایران عبور می‌کند.»

 

پدیدآورنده: گلشن بابادی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید