Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه:

سود صادرات هندوانه به مصرف آب آن نمی‌ارزد

ایانا- اقتصاد: صادرات محصولی چون هندوانه که محصولی آب‎بر است و با توجه به میزان بالای آب مصرفی، صرفه اقتصادی ندارد. صادرات هندوانه نمی‌تواند بهای آب مصرفی خود را تامین کند، چه برسد به سودآوری برای کشاورز.

سود صادرات هندوانه به مصرف آب آن نمی‌ارزد

ترکیه در سال‌های اخیر توانسته ‌است صادراتش را به سه برابر ایران افزایش دهد و به لحاظ حضور در بازارهای جهانی بسیار موفق‌تر از ایران عمل کند این در حالی است که ایران در جذب مشتری‌های جدید و ارائه محصولات و کالاهایش در سطح جهانی موفق نبوده و در ارتباط با به دست آوردن بازار کشورهای منطقه نیز موفقیت چشمگیری نداشته است.

سیدجلال ابراهیمی دبیرکل اتاق ایران و ترکیه و مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه در ارتباط با اقدامات لازم برای افزایش ارتباطات تجاری بین دو کشور و به دست آوردن بازار ترکیه به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا گفت: «ایران برای معرفی و به نمایش گذاشتن محصولات و کالاهای خود به محل و ویترینی برای نمایش محصولاتش نیاز دارد. مشکل ایران برای ارائه محصولاتش این است که برخلاف کشوری چون ترکیه نمی‌تواند داشته‌ها و ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارد و ما نمی‌توانیم محصولاتمان را در بازار جهانی و به خصوص کشورهایی چون ترکیه عرضه کنیم. کشور ترکیه توانسته ‎است به راحتی در نمایشگاه‌های جهانی حضور پیدا کند و محصولاتش را ارائه دهد؛ ولی حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کم‌رنگ است و متاسفانه اگر در نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنیم به طور جدی مسائل را دنبال نمی‌کنیم و ارائه محصولاتمان را جدی نمی‌گیریم ما باید نمایشگاه‎ها را جدی بگیریم و بتوانیم در مورد کالاها و محصولاتی که ترک‎ها نیاز دارند خودی نشان دهیم.»

ابراهیمی ادامه داد: «به عنوان مثال برای به دست آوردن بازار ترکیه ما می‌توانیم چند ماه قبل از ماه رمضان به ترکیه خرما صادر کنیم و با توجه به ظرفیت تولیدی بالا و کیفیت منحصر به فرد خرمای ایرانی بازار ترکیه را به دست آوریم ولی علی‌رغم این موضوع  کشورهای دیگر بازار ترکیه را به دست می‌آورند؛ چرا که ایران در ارائه محصولاتش ضعیف عمل می‌‍‌کند. اگر بتوانیم به موقع بازار ترکیه و فروشگاه‌ها را شناسایی کنیم و با آن‌ها ارتباط بگیریم و به علاوه نمونه‌های محصولی چون خرما را به مراکز و فروشگاه‌های این کشورعرضه کنیم، همچنین بتوانیم با مراکز تهیه و توزیع محصولات کشاورزی (زراعی و درختی و...) ارتباط برقرار کنیم می‌توانیم قبل از آن که کشورهای رقیب به بازار ترکیه وارد شوند ما بازار ترکیه را به دست بگیریم.»

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در مورد صادرات محصولات کشاورزی چون هندوانه به ترکیه اعلام کرد: «ما نباید فقط به هندوانه تکیه کنیم و تنها به صادرات این محصول بسنده کنیم، بلکه باید در نظربگیریم صادرات محصولات کشاورزی‌مان را به ترکیه گسترش دهیم صادرات محصولی چون هندوانه که محصولی آب‎بر است و با توجه به میزان بالای آب مصرفی، صرفه اقتصادی ندارد. صادرات هندوانه نمی‌تواند بهای آب مصرفی خود را تامین کند، چه برسد به سودآوری برای کشاورز.»

 

پدیدآورنده: گلشن بابادی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید